Nyttan med ett hypermodernt hyperavancerat biljettsystem?

Startat av Robert T, 31 oktober 2011, 13:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Satt och läste att BIMS är försenat IGEN. Frågan är ju om det någonsin blir klart. Klart som i fullt fungerande alltså. Monteras och användas kommer det säkert göras i alla fall. Källa: http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt26_print.pdf

Med tanke på att Västtrafik nu erkänner att deras tre år gamla system inte fungerar (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.750739-vasttrafik-far-nytt-biljettsystem) vad är då nyttan med dessa egentligen?

Skulle vi inte lika gärna kunna köra ett system ungefär som SLs med stämpel? Alla periodkort viseras visuellt, tydligt datum och år på kortet och någon form av vattenmärke så det är svårt att kopiera. Sedan en "remsa" för sällanresenärer och en stämpel till föraren. Vid köp på bussen där det tillåts har föraren ett häfte biljetter som rivs av och stämplas.

Jag har hört argument som passagerarräkning när det gäller biljettsystemen. Men varför har då t.ex. UL en separat passagerarräkning i bussarna, precis som SL har ATR?

Vad finns det mer för argument till att ha ett svindyrt jättekomplext biljettsystem? Det är ju astronomiska summor de kostar.

Olof Lagerkvist

Enkelt uttryckt kan man väl säga att system med stämplar och pappersbiljetter är ganska dyra i drift. Man uppfattar det gärna som "gratis", men det är tyvärr mycket värre än vad många vill ta till sig eller kännas vid.

Sedan ger ett modernt biljettsystem en massa möjligheter som inte fanns förut. Några fördelar jag själv har vant mig vid i Västtrafiks system och som jag verkligen skulle sakna om dom försvann, det är väl främst:

* Autoladdning, dvs att kortet laddas upp med viss summa automatiskt när det tar slut. Väldigt smidigt att slippa tänka på att besöka försäljningsställe regelbundet bara för att fylla på/köpa ny "remsa"/etc.

* Resehistorik på webben. Smidigt när man ska verifiera hur man reste på tjänsteresan t ex.

* Möjlighet att på ett väldigt enkelt sätt registrera sitt kort så att man kan få tillbaka det som fanns på det om man tappar bort det eller om det skulle bli stulet eller liknande. Bara att klicka och beställa nytt på webben eller kliva in på ett kundtjänstkontor. Klart på några sekunder. Med pappersbiljetter har man oftast förlorat hela värdet i motsvarande fall och det kan bli ganska dyrt.

* Smidigt handhavande. Man behöver inte hålla reda på särskilt mycket om zoner, regler och prissättning. Bara checka in och checka ut kortet på varje fordon så har man automatiskt gjort rätt, så att säga. I system med pappersbiljetter uppstår en del frågor, t ex hur lång bytestid har man och är den olika lång beroende på hur många zoner man reser? Hur kompletterar man "stämplingen" om man har stämplat för en viss resa och sedan vill resa vidare? Osv. Det finns olika regler för sådant här på olika ställen där man kör med pappersbiljetter och mycket av det tycker jag man slipper fundera på med ett automatiserat system.

Sedan finns det givetvis fler fördelar, men detta var vad jag kom på nu spontant.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Robert T

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 31 oktober 2011, 18:50:53 PM
Enkelt uttryckt kan man väl säga att system med stämplar och pappersbiljetter är ganska dyra i drift. Man uppfattar det gärna som "gratis", men det är tyvärr mycket värre än vad många vill ta till sig eller kännas vid.

Vore kul att få en vidareutveckling av detta.

Olof Lagerkvist

Ett system med pappersbiljetter kräver en del kostsam hantering. Bland annat är ju biljetterna i sig själva värdefulla så att det blir värdetransport till försäljningsställen osv. Dessutom är materialet dyrt eftersom det krävs en del av pappret för att det inte ska vara för enkelt att förfalska dom. Hologram och invävda trådar är ju inte ovanligt numera och då springer kostnaderna lätt iväg.

Ett kort i ett elektroniskt system har ju däremot inget värde förrän man laddar en elektronisk biljett på det.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas1968

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 31 oktober 2011, 20:40:47 PM
Ett system med pappersbiljetter kräver en del kostsam hantering. Bland annat är ju biljetterna i sig själva värdefulla så att det blir värdetransport till försäljningsställen osv. Dessutom är materialet dyrt eftersom det krävs en del av pappret för att det inte ska vara för enkelt att förfalska dom. Hologram och invävda trådar är ju inte ovanligt numera och då springer kostnaderna lätt iväg.

Ett kort i ett elektroniskt system har ju däremot inget värde förrän man laddar en elektronisk biljett på det.
Fast är hologram och invävda trådar verkligen vanligt förekommande på bussbiljetter? På sedlar är det ju ganska självklart med säkerhetstråd, vattenstämpel och sådant men att utrusta bussbiljetter med detta känns aningen "overkill".

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas1968 skrivet 01 november 2011, 15:45:10 PM
Fast är hologram och invävda trådar verkligen vanligt förekommande på bussbiljetter? På sedlar är det ju ganska självklart med säkerhetstråd, vattenstämpel och sådant men att utrusta bussbiljetter med detta känns aningen "overkill".

Olika varianter av förköpsbiljetter i häften/stämpelkort och liknande där värdet ofta är några hundratal kronor kräver ju ungefär lika mycket arrangemang mot förfalskning som sedlar i motsvarande värde. Sedan kan man ha lite mindre krav på enkelbiljetter som kanske kostar 20-30 kr eller liknande. Men även där måste man ändå ta till en del åtgärder, t ex dyrare papper och speciella färger eller liknande. Annars riskerar förfalskningar att bli alldeles för enkla och kan börja förekomma i stor skala och orsaka stora förluster ändå.

Sedan ska man inte glömma att t ex SL lägger en del pengar på att hålla stämpelsystemet igång. Bland annat har stämplarna slutat tillverkas för länge sedan och sista jag hörde om detta var att man anlitat någon pensionerad finmekaniker för att hålla ytterligare stämplar igång. Allt sådant här kostar ju givetvis också pengar, något som man lätt glömmer bort när man tycker att nya system är dyra.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 31 oktober 2011, 18:50:53 PM
* Smidigt handhavande. Man behöver inte hålla reda på särskilt mycket om zoner, regler och prissättning. Bara checka in och checka ut kortet på varje fordon så har man automatiskt gjort rätt, så att säga. I system med pappersbiljetter uppstår en del frågor, t ex hur lång bytestid har man och är den olika lång beroende på hur många zoner man reser? Hur kompletterar man "stämplingen" om man har stämplat för en viss resa och sedan vill resa vidare? Osv. Det finns olika regler för sådant här på olika ställen där man kör med pappersbiljetter och mycket av det tycker jag man slipper fundera på med ett automatiserat system.

Fast det är ju också en nackdel med det automatiserade systemet: det blir svårare att hålla reda på de regler som styr hur mycket resan kostar. I ett manuellt system är dessa aldrig svårare att hålla reda på än att en vanlig person kan behärska det, men i automaternas värld är det ju ont om personer som ens kan förklara systemet på förfrågan. Jag vill veta hur jag gör för att spara in en "onödig" zongränsavgift eller hinna åka tillbaka på samma biljett om det är tillåtet, det tycker jag att man kan begära!

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 01 november 2011, 17:11:15 PM
Fast det är ju också en nackdel med det automatiserade systemet: det blir svårare att hålla reda på de regler som styr hur mycket resan kostar. I ett manuellt system är dessa aldrig svårare att hålla reda på än att en vanlig person kan behärska det, men i automaternas värld är det ju ont om personer som ens kan förklara systemet på förfrågan. Jag vill veta hur jag gör för att spara in en "onödig" zongränsavgift eller hinna åka tillbaka på samma biljett om det är tillåtet, det tycker jag att man kan begära!

Jovisst har du rätt i detta. Reglerna ska givetvis inte vara krångligare än att dom på ett någorlunda enkelt sätt går att förstå och det bör åtminstone finnas några väldigt enkla sätt att i förväg kolla upp hur mycket en viss resa kostar och liknande. Man kan väl också säga att ett automatiserat system gör att man får en motivation att förenkla regelverket eftersom krångligare regler automatiskt ger dyrare systemutveckling, medan man kan införa väldigt komplicerade regler i ett manuellt system eftersom man inte direkt har någon koppling till dyrare hantering eller högre driftkostnader med mer komplext regelverk i det fallet.

I en del fall har man ett komplext regelverk i grunden som är svårt att ändra på av olika skäl, t ex olika huvudmän med olika regler, olika politiska ansvarsområden osv där det kan vara svårt att designa ett manuellt system så att man lätt förstår hur man ska göra. Jag tänker t ex på Öresundståg och liknande, där man ändå lätt kan se på hemsidan hur mycket resan kostar och sedan igen på automaten innan man köper biljetten och sedan står det på biljetten hur länge den gäller för övergång. Men skulle man själv behöva räkna ut hur mycket som ska stämplas osv enligt alla regler i Sydtaxan, Öreundstaxan och de olika lokala/länstaxorna, då skulle det bli ganska komplicerat och stora risker för att man råkar göra fel. Då har man hjälp och stöd av biljettsystemet och ändå full koll på hur mycket resan kommer att kosta.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-