En kortlivad linje 80 i Göteborg 1974

Startat av Bengt H, 30 oktober 2011, 19:21:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Hösten 1974 tog jag några bilder på linje 80. Jag tror att den var tämligen nystartad då. Den gick Sahlgrenska – Marklandsgatan – Vårväderstorget, alltså över Älvsborgsbron till Hisingen. Efter en kort period ersattes linjen av en förlängning av vissa turer på linje 51

B34 809 på linje 80 tillsammans med M28 749 på linje 7 vid Sahlgrenska

Samma buss vid Slottskogen

Buss 801 vid Slottskogen

bilomnibussen

I kvarteret bakom bild 2 bodde jag 4 månader 1970. Trevligt att få se denna bild. Alldeles till höger var Säröbussarnas garage, fd lokstall?
Mvh Jan G

Gunnar D

Här en kompletterande bild från Vårväderstorget i oktober 1974.

Mvh Gunnar

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 30 oktober 2011, 23:30:21 PM

Här en kompletterande bild från Vårväderstorget i oktober 1974.

Mvh Gunnar

Kul med en bild från den andra ändstationen. Här ser man tydligt att linje 80 var en sanbbusslinje. På hållplatstoppen står 80 mot orange bakgrund och bussen har en snabbusskylt i höger vindruta. Från samma hållplats gick även linje 105 som bara trafikerades sporadiskt. Det var nämligen en av de speciella linjerna som gick från olika platser i Göteborg till Åby travbana vid tävlingar där. Om jag inte minns fel såldes biljetter på bussarna som gällde för resa (fram och åter) samt för inträde. Även den som förlorade allt, kom i varje fall hem.

Jonas Gustafsson

Alltid lika trevligt med Göteborgsbilder, Bengt och Gunnar!

Bara B34:or med låga nummer på bilderna. Var var dessa placerade? Klippan? (Nuvarande Majornagaraget stod väl klart först 1977)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt H

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 oktober 2011, 22:38:34 PM
Alltid lika trevligt med Göteborgsbilder, Bengt och Gunnar!

Bara B34:or med låga nummer på bilderna. Var var dessa placerade? Klippan? (Nuvarande Majornagaraget stod väl klart först 1977)

//Jonas G

Linje 80 tillhörde Gårda. Jag hittade en tjänst i min gamla almanacka som jag hade på linje 80, torsdagen den 16 maj 1974

80/1 15.04 SG - 20.57 GX

SG står för Sahlgrenska och GX in i depå Gårda. 80/1 står för linje 80 tåg 1 (Ja, det hette tåg även för bussarna). Jag undrar om det var personalbrist den dagen – inget ovanligt på den tiden. Jag skulle nämligen övat på trafikexpeditionen på Stampen, men det är överstruket och ersatt med denna tur.

Jag tillhörde annars Kville och jag ser att vi hade någon förstärkning på linje 80. För torsdagen den 7 november har jag följande notering:

183/51 5.47 KEX - 7.18 VT
80/52 7.18 VT - 8.05 KEX
28/1 9.39 - 11.40 ET
51/4 12.56 - 15.41 BB

KEX står för ut från Kville. Ett X efter förkortningen angav ut- eller ingående vagn, avlösning vid platsen angavs utan X. Det var inte vanligt med avlösning varken i Gårda eller Kville, men vid Stampen och Majorna var det annorlunda. Då angav exempelvis MX ut- eller ingående vagn och enbart M, avlösning vid hållplatsen.
VT är Vårväderstorget
ET Eketrägatan
BB Brunnsbomotet
Tågnummer på 51 och uppåt är extravagnar och liknande. Industrilinjer som 183, hade inga tåg 1-50 om jag minns rätt.

Mycket resande mellan avlösningsplatserna blev det den dagen.

Nupski

Sedär ja en särling till spårvagn fick du med på bild också. Vagn 749 den sist levererade m28, som var provbänk för tyristorstyrning som inte funkade något vidare. Vagnen återbyggdes 1973 till standard m28 med pedalkontroller och sattes i trafik efter några år i dvala.

Vagn 749 är som katten och har haft ett flertal liv, varit med om en del riktigt stora olyckor, och nu rullar som en av de få m28 med PLC styrning för uppkopplingen istället för reläboxar.

Rikard

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 oktober 2011, 21:35:51 PM
I kvarteret bakom bild 2 bodde jag 4 månader 1970. Trevligt att få se denna bild. Alldeles till höger var Säröbussarnas garage, fd lokstall?
Mvh Jan G
Stall för Säröbanan. minns jag rätt från det som berättats så var det nån sorts rälsbussar.... inte helt säker dock.
När det stängde i början av -90 talet så fanns fortfarande räls kvar i garaget. och spår av syllar på garageplan fanns oxå under asfalten.
Rikard.

Nupski

Citat från: Rikard skrivet 01 november 2011, 03:23:49 AM
Stall för Säröbanan. minns jag rätt från det som berättats så var det nån sorts rälsbussar.... inte helt säker dock.
När det stängde i början av -90 talet så fanns fortfarande räls kvar i garaget. och spår av syllar på garageplan fanns oxå under asfalten.
Rikard.

Kommer inom kort nu att åter bli hem för rälsbundna fordon, temporär spårvagnsdepå.

Rikard

Citat från: Tomas skrivet 01 november 2011, 10:53:34 AM
Kommer inom kort nu att åter bli hem för rälsbundna fordon, temporär spårvagnsdepå.

Ok Låter intressant  nått spårarbete eller så? eller bara ont om plats på annat ställe?
Rikard.

Nupski

Citat från: Rikard skrivet 02 november 2011, 03:00:59 AM
Ok Låter intressant  nått spårarbete eller så? eller bara ont om plats på annat ställe?
Rikard.

Det är trångt i nuvarande depår pga nya vagnar och den nya depån som skall byggas på Ringön är överklagad.

M

Citat från: Tomas skrivet 06 november 2011, 00:47:46 AM
Det är trångt i nuvarande depår pga nya vagnar och den nya depån som skall byggas på Ringön är överklagad.
Hur förvånad blir man! Finns alltid någon som skall gny. Ringön är ju bara industriområde så var är problemet.

M

Citat från: Rikard skrivet 01 november 2011, 03:23:49 AM
Rikard.
Jodå där stod Säröbanans rälsbussar. Har svaga minnen av dem från Linneplatsen. Var ju inte så gammal då.

/M

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 oktober 2011, 21:35:51 PM
Mvh Jan G
Säröbanans rälsbussar fanns här innan det blev bussgarage. Här var jag ofta och kikade åren 1973-77. I bakrunden syns vattentornet i Guldheden. 1961 var jag första gången uppe på dess utsiktsplattform och hänfördes av utsikten långt ut mot Vinga.

Harald Nordius

Citat från: Tomas skrivet 06 november 2011, 00:47:46 AM
Vad är det som är överklagat? Någon detaljplan för den nya hallen ser inte ens ut att finnas ännu.