Det går bra på linje 100 i Västra Götaland

Startat av Johnny, 30 oktober 2011, 14:16:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johnny

Sedan omläggningen av trafiken på linje 100 mellan Göteborg och Borås i december har resandet ökat kraftigt. I september var resandet all-time high. Resandet har ökat fortare än någon kunde tro.

Det verkar som man nu tar marknadsandelar från bilarna. De nya dubbeldäckarna syns ju på ett annat sätt än vanliga bussar på motorvägen och har nog gjort att många bilåkare fått upp ögonen för busstrafiken. Stoppet vid Korsvägen är en annan bidragande faktor, där sker mycket resandeutbyte. Hållplatsen för linje 100 mot Borås byggs nu om så att bussarna till Borås inte ska behöva vara i vägen för spårvagn 4 och andra bussar, 100 får en egen ficka. Under nästa år kommer det att bli busskörfält en del av vägen mellan Nisseterminalen och Korsvägen, vilket kommer att minska körtiden.

Andra tankar är att vissa skall utgå från eller sluta vid Korsvägen. Nettbuss har f.ö. beställt fler dubbeldäckare till trafiken.

Västtrafik hade i onsdags en pressträff i Borås om trafiken och Radio Sjuhärad hade ett inslag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4768076

Det skrevs mycket här på Bussnack för några år om problemen på linjen, nu skrivs det nästan ingenting. Det är positivt...



Rubriken förtydligad för att inte förväxlas med med t.ex Norrlandskusten
/Admin

Robert T

Hur stor andel av passagerarna köper biljett på bussen och hur sena blir bussarna pga det?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 30 oktober 2011, 15:06:09 PM
Hur stor andel av passagerarna köper biljett på bussen och hur sena blir bussarna pga det?

I vardagsslag är det bara någon enstaka och om det är vid Borås Resecentrum eller Nils Ericsonsplatsen innebär det vanligen ingen försening. Vid Korsvägen får man räkna med en minut per transaktion men det är i vanliga fall inte många där heller.

Så finns det ju då lördag och söndagar och möjligen kvällar. Då kan det vara betydligt värre. Jag har med egna ögon noterat drygt tio minuters försening från Borås på grund av biljettköp en söndag. Och jag har hört om bussar som fått stå vid Korsvägen i en kvart av samma anledning. Problemet blir dock allt mindre ju mer folk lär sig.

Normalt fungerar linje 100 numera alldeles utmärkt. Bussarna brukar hålla tiden. Givetvis går det inte helt att gardera sig för trafikstörningar på riksväg 40 och att det sprider sig även till avgångarna för nästa tur men det är inte särskilt ofta. Jämfört med den alltmer bedrövliga tågtrafiken så får det betecknas fungera alldeles utmärkt.

Nu återstår bara att politikerna - främst på riksplanet - drar rätt slutsatser av denna framgång för bussen och satsar på en snabbjärnväg mellan Borås och Göteborg. Buss i all ära men när det behövs dubbeldäckade bussar var femte minut på en drygt sex mil lång sträcka då är det dags att hitta en ännu bättre lösning. Samma sak gäller så länge runt 80 procent av resorna mellan Borås och Göteborg görs med bil.

Men det är roligt att konstatera att vi som trodde att en förbättrad busstrafik på sikt skulle vara räddningen för tåget nu tycks få rätt. Inte minst trådskaparen skall ha mycket av äran för detta.

Vi pratar i alla fall om landet tredje största pendlarrelation på en sträcka överstigande fem mil.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja den linjen är väl väldigt lönsam ändå .. Synd bara att de inte tar tag i järnvägsbygget sånt tar ju tid..

Hade nu vårt "kära" Västtrafik gjort lite mer reklam för förköp av biljetter och även gjort förköp billigare hade det problemet med försening snart vart löst
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Citat från: yngrot skrivet 30 oktober 2011, 17:40:53 PM
Ja den linjen är väl väldigt lönsam ändå .. Synd bara att de inte tar tag i järnvägsbygget sånt tar ju tid..

Hade nu vårt "kära" Västtrafik gjort lite mer reklam för förköp av biljetter och även gjort förköp billigare hade det problemet med försening snart vart löst
Framförallt känns det ju larvigt när det gäller Korsvägen - finns ju en pressbyråaffär på gångavstånd med bra öppettider där biljetter skulle kunna köpas under den mesta av trafikeringstiden. Men som sagt där måste ju Västtrafik sätta ner foten i sådana fall.

Det bästa om trafiken fordrar mer än avgångar var 5:e minut är just att skapa två linjer - då får man en spridning av resenärerna - risken är förstås att det gör det svårt med för många varianter att hålla reda på för kunderna - men i högtrafik är det ju ändå dock mest vaneresenärer.

I högtrafik kunde man tänka sig en variant som går direkt mellan Nisse och Borås, och en som går Korsvägen och möjligen utgår/fortsätter till Chalmers/Sahlgrenska i högtrafik. Detta behöver ju inte bli dimensionerande med rätt planering - då ju extrabussarna ändå inte lär hinna med två varv.