Uppländsk mini-turné 29/10 - 2011

Startat av Andreas91, 30 oktober 2011, 02:58:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej! Tänkte bara berätta kort om den resa jag just kom hem ifrån. Här kommer en kort beskrivning, från plats till plats och med vilket färdmedel:

Stockholm - Västerås (X40 - motorvagn)
Vädsterås - Uppsala (UL - Vega (en f.d. påg) på expresslinje 774)
Uppsala - Norrtälje (Nobina 7397 (första gången jag fick möjlighet att resa med en B9S generation 2, samt att jag lyckades komma med sista turen på 677 för dagen... :p)
Norrtälje - Stockholm (även här Nobina 7397, men nu på nattbusslinje 696. Även här en "sista-tur-för-dagen", då det var den sista av två helgturer från Norrtälje till Sthlm.)

Hade gärna åkt längst i
upp och längst fram i en av dubbeldäckarna, men så vart det inte denna gång. Istället var det endast stombussblå B9Sar i nobina 739x-serie. Utöver 7397, så syntes även systern 7396, men den tredje vet jag ej vilken den var. Möten mellan min och de andra nattbussarna ägde i natt rum strax söder om Rimbo, samt i närheten av Hägernäs trafikplats i norra Täby.

Bilder kommer senare. Nu har jag dock ett stort behov av att slagga! ;)

Andreas91

Så - nu har jag samlat lite bilder jag lägger upp från resan. Jag hade i princip lovat mig själv att sluta bussfotografera, men det löftet bröt jag snabbt... Jag kanske kan se denna resa som ett slags undantag! ;D Hur som helst - hoppas att bilderna uppskattas!

Det vart endast bilder på en VL buss, men för mig räckte det mer än väl, då denna 14-åring befann sig i stan  :):

Jag reste vidare till Uppsala med denna Vega, en buss med ett förflutet i Skåne. Bussen var Nobina 5437:

I Uppsala var det tidvis lugnt på Fjalars gränd...:

5450 på Arlandalinjen:

KR 195 och en tre månader gammal KR 295:

KR 85 mot Östervåla:

Jag vände mig om och fick se en röd sak fara fram på Kungsgatan och då började jag ana ugglor i den berömda mossen. Var det en f.d. SL - buss? Jajamän, nämligen Nobina 5791! ;) Bakom denna stod KR 199:

Nobina 7397 tog mig sedan på dygnets sista 677:a till Norrtälje:

Jag ville så gärna åka en dubbeldäckare hem på 696:an, så jag passade på den första turen...:

(Det visade sig senare att jag stod och huttrade förgäves... Som redan har beskrivits i första inlägget, så visade det sig att även den andra turen var med en stombussblå B9S, nämligen samma buss som jag åkte med från Uppsala. Undrar vad föraren tänkte om mig...  ;D)

Det dröjde en timme innan nästa nattbuss skulle gå och jag hade först en plan på att gå lite i Norrtälje, men jag valde att stanna vid busstationen. Passade då på att ta en bild på 7397:

Det var rätt lugnt i Norrtälje, framförallt på busstationen...:

Dock, så dök två 676:or upp ifrån Sthlm. Den ena var en dubbeldäckare, medan den andra var Nobina 2193, f.d. Keolis 6646:

25 minuter kvar... Hutter! Nåväl, det kunde ha varit betydligt värre...  ;D:

Bussmicke

Citat från: Andreas91 skrivet 01 november 2011, 00:46:13 AM
Så - nu har jag samlat lite bilder jag lägger upp från resan. Jag hade i princip lovat mig själv att sluta bussfotografera, men det löftet bröt jag snabbt...

Vad var det vi sa...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Varför sluta bussfotografera för ner du är intresserade av det, bara fortsätta du har många fina år framför dig håll på det du gör nu  :)

Rena lyxen åka i en skåne bussen där i Uppsala dom volvo Vegor är så sköne åka i, åkte själv ifrån Landskrona till Malmö flera gånger resan tog 1 halv timme ditt till Malmö..

Andreas91

Hmm... Jo, jag vet vad ni sa. Mitt intresse för bussar har dock svalnat påtagligt och jag plåtar kanske en buss någon gång per månad eller så... Denna dag vart det dock lite mer - jag upplevde ett flertal saker jag aldrig hade gjort förut och det beskrivs i de sista bilderna. Jag var ensam hemma, det var helg, jag var trött, men jag var samtidigt på "utforskar"-humör. Under hela resan var det som nattavaara ute och hade jag haft mer tid (spenderade halva dagen med att skriva högskoleprovet), så hade nog bussbilderna uteblivit och jag hade sannolikt plåtat mer av andra ting - kanske mer spårburna fordon eller miljöbilder. Men ja... Jag föll för frestelsen den gången, kort och gott!

Sist, men inte minst: Ifall det skulle ske, att jag någon gång i framtiden lägger ut nya bussbilder, så kan jag idag säga:  Jag kanske plåtar en bild eller två om något speciellt sker - typ vid en resa (som det var här) och då jag nu var vid Norrtälje busstation efter midnatt, vilket jag aldrig har varit förut. Men mitt personliga intresse för bussfotografering har svalnat ordentligt och jag vill lämna det bakom mig och gå vidare. Jag har dock bestämt mig för att gå step-by-step och inte "från 100 till 0 på direkten" (jag överdriver lite i texten inom citattecknen, men jag hoppas ni förstår vad jag menar). Därmed kan processen ta tid och jag håller med om en sak, som jag har hört andra säga här på forumet: Det är inte lätt att släppa det (jag har haft ett visst intresse sen barnsben och det blir svårt att lämna bakom sig), men jag känner att det går.

Muk

Seriöst, jag tror inte att någon annan än du själv är intresserad av "om" eller "när" du skall sluta fotografera bussar. Att hela tiden påtala att "det här blir sista bilderna" eller börja visa en massa reprisbilder som "avslutning" blir bara tjatigt. Det finns många fotografera på det här forumet som genom åren har tagit paus i fotograferandet på obestämd tid, utan att annonsera detta. Det bästa är att bara sluta och sedan återkomma när och om det känns rätt.

AHW

Fin B10MA Savner disse fra da det gikk slike I Trondheim  ( Team Trafikk )