Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero

Startat av Andreas Ljungqvist, 05 oktober 2007, 11:40:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

I onsdags 2007-10-03 var det bussvisning hos BusService Syd. Utställare med 4'a bussar var Limpas Bussförsäljning AB som bjöd på Sverigepremiär för 2 modeller.. En Turist-/skolbuss samt en Stads-/Servicebuss. Mina intryck samt ytterligare bilder kommer under helgen när tid finnes..

Autosan Ramzes







Jelcz Libero







Hoppas det är till nöje för några...

Clabbe

Inte så mycket information att få på fabrikens hemsida: http://www.autosan.pl/index.php?go=grupa&menu=2&g=1
47 pass, 9,5 m3 bagage och 235 kW motor.

Alab har inte något på sin sida än, hos Limpas står det att bussen är en högre variant av Lider.

Niklas Bygdestam

Trevligt! Undrar om vi kommer att få se dessa bussmodeller i Sverige i framtiden. Det vore roligt med lite nytt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ove Bojarp

Hur mycket hopplock från andra fabrikat är det i Autosan? Ratten tycks komma
ifrån Renault?

Clabbe


Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 14:12:19 PM
Ratten kanske följer motorn ?

Så är det nog. Om det nu är Renault-motor i Ramzes, men enligt vad de sagt på Alab-Bussar skall den gå att få med Renault-motor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten

Jag har åkt ganska mycket med olika slags Jelczbussar och vet att de är dåligt byggda, iaf de som fanns i Polen... flera säger att det är det värsta bussmärke som kör i landet. Vi får väl hoppas att exportversioner håller bättre kvalitet.

På bussen står det: "Liten buss, stora möjligheter"

Clabbe

Autobus 12 metrowy szerokości 2.5 metrów i wysokości 3.57 metrów .

Ilość miejsc:  47

Silnik  RENAULT EURO 4  o mocy 235 KW

Pojemność bagażnika: 9.5 m3

Det kan tom vara en Volvomotor

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 17:23:50 PM
Autobus 12 metrowy szerokości 2.5 metrów i wysokości 3.57 metrów .

Ilość miejsc:  47

Silnik  RENAULT EURO 4  o mocy 235 KW

Pojemność bagażnika: 9.5 m3

Det kan tom vara en Volvomotor

Ja, Renault och Volvo-motorer tillverkas väl i samma fabrik och i samma produktionslina i Vennissieux, Lyon. Det är väl egentligen bara fabriksmärket som skiljer dem åt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Andreas Ljungqvist

Tack till de som berömt bilder, tack även för översättningen.. Och kul i övrigt att man kan väcka uppmärksamhet..

Vidare info om Ramzes:

Motor: Renault Dxi7, EURO 4, 235kW (320 hk) vid 2300 rpm (en Volvomotor kan man säga)
Växellåda: 6 växlad, synkroniserad med mekaniskt länkage
Koppling: enkellamell med hydraulisk assistans
Bromsar: 2 krets pneumatiska med ABS, Retarder
Sittplatser: 47+1, med toalett 45+1 enligt limpas skulle även 49 platser gå in med mindre benutrymme som följd så klart..

Längd: 11990
Bredd: 2500
Höjd: 3527
Hjulbas: 6085
AC med separat kontroll för föraren

Om Jelcz fanns ingen info och herrana på plats hade ju spekulanterna att ta hand om så... Mitt intryck utan att ha provkört var att Ramzes kändes mer välbyggd än Jelcz Libero som i sin tur kändes rätt plastig o trist..