Metropol och dess tidiga halltillhörighet

Startat av Gunnar D, 29 oktober 2011, 13:36:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

De första H19 placerades ju i Bromma och blev kvar där till Dagen H. Nyligen har jag fått se en bild från Bmh från c:a 1954-55 där ett antal H19 står uppställda bl.a. 75105 och 75122 som på 60-talet fanns i Hammarby.
Någon som vet hur H19 var placerade före och efter Söderhallens öppnande? Eller helst de första 10 åren.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Hittade lite noteringar hur H19 insattes linjevis fr.o.m. 1954:

1954:                             1955:                                1956:
114: 4/1                           63: 17/11 Ny linje                 115: 31/8
182: 18/1
113E: 7/3
64: 15/3
78: 24/3
51: 26/5
192: 28/6 Ny linje, troligen H19
70: 1/7
81: 6/8
68: 29/9
111: 1/11 Ny linje, troligen H19
82: 6/11
66: 22/11
67: 22/11  

Hammarby verkar vara den hall som fick H19 efter Bromma. De första bussarna kom till Söderhallen 25/11-55 (H19 bland dessa?)

/Gunnar

Mr G

Hej Gunnar. Det var ett högintressant ämne, så jag blev tvungen att gräva lite bland mina papper (läs SS-Koranen) där alla sanningar finns. Dock är det väl en del fakta som kan ifrågasättas. T ex anges inte när H20 sätts in, verkar som att de kan ha sorterats in under metropolerna. Nedanstående lista är en komplettering till din. I något fall skiljer sig uppgifterna åt. För linje 82 hittade jag ingen uppgift. Några capitoler fick också slinka med, där uppgifterna enligt min bedömning är av stort allmänintresse. Hälsningar Mr G

51     -   Trafikerad med Capitol 16/7 1956
65     -   Enmansbenannad med Capitol 22/5 1955
67T     -   Enmansbenannad med Metropol 22/11 1954
69     -   Enmansbenannad med Metropol 22/11 1954
71     -   Enmansbenannad med Metropol 24/11 1957
73     -   Insattes Metropol på söndagar (var redan tidigare enmansbemannad (1/9 1950))
79     -   Insattes enmansbemannad Metropol i nattrafik 17/11 1955
79     -   Ersattes dessa Metropoler mot Capitoler 16/7 1956
80     -   Enmansbenannad med Metropol 27/11 1953
99     -   Insattes Capitol 16/7 1956
110     -   Insattes Metropol 12/5 1953
111     -   Enmansbenannad med Metropol 1/11 1954
112     -   Enmansbenannad med Metropol 2/11 1953
113     -   Trafikerades med Metropol och blev enmamsbemannad under hela trafiktiden 4/8 1953
116     -   Insattes Metropol 15/6 1953
117     -   Insattes Metropol 15/7 1953
117B     -   Insattes Metropol 15/7 1953
118     -   Insattes Metropol 18/1 1954
119     -   Insattes Metropol 1/6 1953
184     -   Enmansbenannad på söndagar med Capitol 18/3 1956
184     -   Enmansbenannad med Capitol under hela trafiktiden 9/4 1956
191     -   Insattes Metropol 14/10 1953
192     -   Enmansbenannad med Metropol 1/11 1956
吉先生

Gunnar D

Intressant!
Mina synpunkter på din lista:

65: 22/5-56 (maj -55 fanns det inga Capitoler)
69: Enmans H9 o H17 22/11-54
73: 1/9-56 H20 SoH men kanske H19 innan
192: 1/11-56 ny linje Höd-Rågsved; 28/6-54 ny linje Stb-Höd H19 kanske även då

Dessutom har jag uppgift om:
H19 på de nya linjerna 100, 103 och 106 samt enmansbussar? på 104 17/11-55.
Linje 51 o 99 med H20 1/9-56

Mvh Gunnar


Mr G

Jag har rådbråkat SS-Koranen och dubbelcheckat så att det inte var jag som hade gjort mig skyldig till skrivfel ang Capitolinförandet på linje 65. Men, jag hade skrivit av rätt. 22/5 1955 står det faktiskt. Följdfråga på detta från mig blir; när kom den första SS-Capitolen i trafik?

Ang linje 73 har ett datum fallit bort i uppställningen. Kompletteras här:

73 - Insattes Metropol på söndagar (var redan tidigare enmansbemannad (1/9 1950)) 1/1 1955

Koranen skiljer på Enmansbemannad och Enmansbemannad med Metropol (Capitol). Därför antar jag att uppgiften om linje 69, Enmansbenannad med Metropol 22/11 1954, inte kan gälla H9. Ev kan väl H17 ha sorterats in under Metropol på samma sätt som H20 tycks ha gjorts. Om linje 73 skrivs t ex "Enmansbemannad 1/9 1950", utan att nämna busstypen.

För linje 192 anges endast Enmansbemannad för bägge versionerna innan Rågsvedslinjen öppnades, dvs Stureby - Bandhagen resp Stureby - Högdalen. Enmansbemannad med Metropol dyker först upp när linjen till Rågsved öppnas.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 31 oktober 2011, 19:51:17 PM
Jag har rådbråkat SS-Koranen och dubbelcheckat så att det inte var jag som hade gjort mig skyldig till skrivfel ang Capitolinförandet på linje 65. Men, jag hade skrivit av rätt. 22/5 1955 står det faktiskt. Följdfråga på detta från mig blir; när kom den första SS-Capitolen i trafik?

De första Capitolerna registrerades 2/1-56 och i början av mars-56 hade SS drygt 10 Capitoler inregistrerade, allt enl SBH. Ett bra tips är nog att de först kom i stadigvarande trafik på linje 184 i mars/april-56 vilket inte hindrar att någon tidigare kan ha provats på annan linje. Men de tidigaste trafikbilderna jag sett är från 184:an.

Mina uppgifter ovan kommer med största sannolikhet från "SS-Data" vilket kanske iofs inte garanterar sanningshalten.

/Gunnar

Gunnar D


Mr G

Här lär man sig nya saker. Jag har först på senare år börjat fundera över var Capitolerna sattes in först, och när du säger 184 finner jag det hur naturligt som helst just med tanke på att man har sett en hel del tidiga Capitolbilder från denna linje. Det var sannolikt anledningen att 184:an kom att förevigas på det sätt som den gjordes av SS fotografer.

Men hur ska man då tolka informationen i SS-Koranen ...

184     -   Enmansbenannad på söndagar med Capitol 18/3 1956
184     -   Enmansbenannad med Capitol under hela trafiktiden 9/4 1956

Började man med söndagskörning för att öva in sig? Eller fanns det Capitoler över från någon annan linje som kunde meranvändas på söndagarna innan leveransen räckte för att täcka in 184:ans vardagstrafik också.
吉先生

Hasse L

Kan bidra till förvirringen med några uppgifter ur anteckningar gjorda 1976 vid läsning (under lediga stunder i den lindriga tjänsten som stomskrivare vid dagkommenderingscentralen) av de inbundna årgångar av trafikorder som ännu fanns i ett arkiv i SLs Tulegatshus.

69 - H17D 2-mans 21.6.54
69 enmans - 22.11.54 H17D och H19
73 - H19 soh 1.5.55
90 & 91 - H19 kvällstid 17.5.55
90 & 91 - Capitol kvällstid 16.7.56
181 - H19  15.10.53
191 & 192(gamla) - H 19 1.10.53

F.ö. stämmer mina noteringar med vad som ovan har skrivits.

Mvh
Hasse

Gunnar D

#9
Citat från: Mr G skrivet 01 november 2011, 01:03:42 AM
Men hur ska man då tolka informationen i SS-Koranen ...

184     -   Enmansbenannad på söndagar med Capitol 18/3 1956
184     -   Enmansbenannad med Capitol under hela trafiktiden 9/4 1956

Började man med söndagskörning för att öva in sig? Eller fanns det Capitoler över från någon annan linje som kunde meranvändas på söndagarna innan leveransen räckte för att täcka in 184:ans vardagstrafik också.

Jag tror att man ska tolka det bokstavligen och det var på 184:an man började permanentkörningen med Capitol. Orsaken till den successiva upptrappningen var nog att man ville prova sig fram på den trafiksvagaste dagen, söndag. Tidspassningen till linje 18 mot Slussen var nog både viktig och känslig. Detta får vara min hypotes tills det dyker upp info om att Capitol skulle ha satts in på någon annan linje tidigare.

Apropå SS-Koranen: Finns där info hur B11 o B12-släpen var stationerade under sin levnad? År för år och individ för individ?

/Gunnar  

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 november 2011, 10:48:04 AM
Kan bidra till förvirringen med några uppgifter ur anteckningar gjorda 1976 vid läsning (under lediga stunder i den lindriga tjänsten som stomskrivare vid dagkommenderingscentralen) av de inbundna årgångar av trafikorder som ännu fanns i ett arkiv i SLs Tulegatshus.

69 - H17D 2-mans 21.6.54
69 enmans - 22.11.54 H17D och H19

Alla uppgifter som kan bringa klarhet i denna fråga är viktiga!
Kan det ha fallit bort en "1" i H19 för mig ang linje 69?
Den 22.11.54 var f.ö. en av de mest minnesvärda dagarna i mitt liv!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Som resenär med SS-bussar på 50-talet följer jag denna diskussion med intresse! Det är dock svårt att hänga med i svängarna när SS:s litteranummer dyker upp, men förstår att dessa sitter i ryggmärgen hos dem som befunnit sig i "stormens öga" så att säga! H9 var ScV-dogg från slutet av 30-talet, eller? Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 01 november 2011, 15:16:42 PM
H9 var ScV-dogg från slutet av 30-talet, eller? Hälsn. BengaB40

Jo, det stämmer och ett antal (alla?) av dessa blev ombyggda till enmansbemanning för att användes på Brommas nya anslutningslinjer fr.o.m. nov-52. De blev sedan successivt avlösta av Metropol när dessa sattes i trafik.

Mvh Gunnar

Mr G

Det är otroligt lätt att man skriver fel på en siffra och så verkar uppgiften sedan konstig. Jag trodde att jag kollat allt noggrannt, men efter att ha läst Hobglobins inlägg om H19 på 73:an såg jag att jag det smugit in sig ett skrivfel i min uppgift.

73 - Insattes Metropol på söndagar (var redan tidigare enmansbemannad (1/9 1950)) 1/5 1955 - är uppgiften från SS-Koranen och inget annat. Det är dessutom samma uppgift som Hobglobin anger. Ingen större sak kanske, men rätt ska vara rätt.

Vad gäller SS-Koranen innehar jag endast suran som behandlar busstrafiken fram till dagen H.
吉先生

Mr H

"Den heliga skrift" behandlar enbart linjehistoriken och finns i två utgåvor, gamla testamentet som hanterar SS-linjerna och nya testamentet som behandlar SL-linjerna. Emellertid så finns det ett avgränsningsfel i skriftsättningen, år noll borde vara då SL bildades 1/1 67 men är i praktiken fr.o.m 3/9 67 av praktiska skäl. Det tackar vi speciellt för. Hoppas att man inte har hädat för mycket nu med dessa liknelser!

Mr H