Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar

Startat av Jonas, 29 oktober 2011, 12:58:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars skrivet 01 november 2011, 20:55:53 PM
Det kanske är dags för en elektrisk parkeringsbroms även på bussar. Bl. a. så har VW Passat elektrisk parkeringsbroms och den fungerar utmärkt, det är bara att trycka på en knapp så kör en elmotor via en skruv bromsklossarna mot bromskivan.
Den skulle ju kunna kopplas så att om motorn är avstängd och huvudströmmen bryts så sår den till bromsarna.

Det går ju precis lika bra att koppla en traditionell tryckluftmanövrerad fjäderbroms på det sättet (vilket jag alltså tror är vad man har gjort här), frågan är dock om det i endera fallet är särskilt smart? Det bästa är nog om alla fordon fungerar likadant, så att man inte hamnar i en falsk säkerhet. (Det kan dock noteras, att med det resonemanget är egentligen både spärrventilen och fjäderbromsen "dumma" uppfinningar!)

Lars

Citat från: JDS skrivet 01 november 2011, 23:46:05 PM
Det går ju precis lika bra att koppla en traditionell tryckluftmanövrerad fjäderbroms på det sättet (vilket jag alltså tror är vad man har gjort här), frågan är dock om det i endera fallet är särskilt smart? Det bästa är nog om alla fordon fungerar likadant, så att man inte hamnar i en falsk säkerhet. (Det kan dock noteras, att med det resonemanget är egentligen både spärrventilen och fjäderbromsen "dumma" uppfinningar!)
Hur dörrbromsen fungerar skiljer sig en hel del mellan hur olika bussbolag beställt sin funktion samt hur de olika tillverkarna löst just sin bit samt att detta förändrats över tid.
Jag håller fullt med om att dörrbromsen blivit lite falsk säkerhet då denna fanns på alla bussar när jag körde på SL. Detta gör att den lätt kan glömmas bort när man lämnar förarplatsen om grindsummern är ur funktion. Sen är olyckan framme om man bryter huvudbrytaren som sitter på utsidan. Sitter den fram som på nyare Säffle kan man t.o.m bli överkörd av sin egen buss om oturen är framme.
Kör man däremot bussar som saknar dörrbroms tror jag att man får in en helt annan rutin på med detta att dra handbromsen, men den kan ju glömmas även då men jag tror risken är mindre.

Nu kräver ju arbetsmiljöverket att säkerhetssystem måste aktiveras hos Nobina så det vore kul att veta om det är fjäderbromsen som aktiveras automatiskt och hur detta är tekniskt uppbygt.

Ersa

Citat från: Lars skrivet 02 november 2011, 14:36:29 PM
Nu kräver ju arbetsmiljöverket att säkerhetssystem måste aktiveras hos Nobina så det vore kul att veta om det är fjäderbromsen som aktiveras automatiskt och hur detta är tekniskt uppbygt.

Då Nobinas SL-bussar är identiskt utrustade/specade gentemot Arrivas och Keolis SL-bussar undrar jag varför det bara är Nobina som Arbetsmiljöverket pekar på.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 02 november 2011, 23:59:14 PM
Då Nobinas SL-bussar är identiskt utrustade/specade gentemot Arrivas och Keolis SL-bussar undrar jag varför det bara är Nobina som Arbetsmiljöverket pekar på.

Man kan inte utfärda förelägganden mot något annat företag än det som ett visst ärende gäller. Man kan däremot utfärda föreskrifter som gäller alla, men det kan inte ske lika lättvindigt som ett föreläggande mot ett företag.

Det kan ju finnas olika sätt att förebygga ett problem på, så alla behöver inte jobba på samma sätt (det kan vara konkurrensbegränsande m m).

Sen kan man ju kanske tycka att det är en lite konstig grej att använda arbetsmiljöreglerna till. De är ursprungligen utformade för att reglera säkerheten på byggen och i fabriker, snarare än att detaljreglera fordonskonstruktioner. Men rent principiellt: om en viss arbetsgivare inte vidtar vettiga åtgärder trots att det inträffar olyckor och tillbud, så är det väl inte mer än rätt att just den arbetsgivaren blir tagen i örat.