Västeråsbuss i Arvika

Startat av Bengt H, 28 oktober 2011, 23:14:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Arvikatemat verkar populärt, så vi kör en till. Denna gång från mitt första besök i idyllen vid Glafsfjorden någon gång i mitten av 60-talet. En före detta Västeråsbuss och jag vill minnas att bussen hade en mörkgrön färg.

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 28 oktober 2011, 23:14:56 PM
Arvikatemat verkar populärt, så vi kör en till. Denna gång från mitt första besök i idyllen vid Glafsfjorden någon gång i mitten av 60-talet. En före detta Västeråsbuss och jag vill minnas att bussen hade en mörkgrön färg.
Den gick i trafik mellan 1961 och 1967 i Arvika och var en 1946 år Scania-Vabis B22/Hägglund. U223 hette den i Västerås.

bilomnibussen

Karossen motsvarar utseendet på Hägglundare från ca 1948-49. Det var ju inte ovanligt att det tog ett par år innan chassierna blev karosserade och intagna i registret.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 oktober 2011, 09:58:12 AM
Karossen motsvarar utseendet på Hägglundare från ca 1948-49. Det var ju inte ovanligt att det tog ett par år innan chassierna blev karosserade och intagna i registret.
Mvh Jan G
Jag har inget första reg-datum för bussen, men enligt Scania levererades chassiet 15 mars 1947. Förmodligen blev det karosserat samam år, dvs under 1947. Chassienumret är 90150. Chassierna närmast före är leverearde i sept 1946 och chassierna närmast efter i okt 1946. Av någon anledning levererades alltså chassi 90150, samt även dess systerchassi 90151, ca 5 månader senare och då till Västerås Omnibus. Man kan undra varför. Kan de ha varit beställda av någon annan kund först och seadn avbeställts?

bilomnibussen

Jag tror det var stor efterfrågan på bussar efter kriget och då blev det nog ibland handel med kontrakt på leveranser. En av Östernärkes Omnibustrafiks bussar från 1947 fanns från början i ett kontrakt till Nora Bergslags Järnväg.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! De gröna bussarna till Arvika Centrum från Sanatoriet och v.v. var "min linje" som passagerare på slutet av 40-talet! Bussföretaget då var A.G. Levin har Mats K. informerat om i ett tidigare inlägg. Det gick en linje till Taserud som också var användbar men i det fallet fick man knalla en bit hem från bussen. När jag ser Bengts härliga bild tror jag att platsen för på- och avstigning var densamma som jag minns! Tack för denna bildupplevelse! Hälsn. BengaB40

Lars

Citat från: Bengt H skrivet 28 oktober 2011, 23:14:56 PM

Kul! Ännu mera från Arvika.

Nu ser jag att hållplatserna på torget var de samma före högertrafikomläggningen men att trafiken runt torget ändrats åt andra hållet.
Bussen står på samma ställe som i förra inlägget, dessa vänstertrafikhållplatser användes ända till 1990 då stadsbussarna flyttades till nya busstationen i och med att Swebus tog över stadstrafiken.

Det är många i Arvika som saknar hållplatserna på torget därför att Nordells konditori låg precis vid hållplatserna och de kunde dricka kaffe medan de väntade på bussen!