Efterlysning av Reo-chassi

Startat av bilomnibussen, 28 oktober 2011, 21:36:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

En nära nog omöjlig förfrågan: Sökes ett Reo FB-chassi från 1931, åtminstone ramen. Sökes till omstartat renoveringsprojekt, mycket svårt.
Mvh Jan G

Fridgemaster

Jag var inne på en sida där man kan lägga upp bilder på egenhändigt fotade "skogsvrak" man hittat & där fanns en kille som hittat ett Reo busschassi. Karossen var borta men annars verkade den komplett med front, motor & axlar Vet inte årsmodell men det såg ut att vara från sent 20-tal.
Kommer inte ihåg vad sidan hette men jag kan kolla under morgondagen.
Vad är det för något intressant projekt du har på gång?
:)

bilomnibussen

Hej! Det där låter mycket intressant! Dock måste det vara näst intill omöjligt att hitta exakt rätt chassi. Projektet är inte mitt eget därför lämnar jag inte ut detaljer, det får de ansvariga själva göra om de finner det lämpligt. Objektets ram har någon gång i tiden skurits av och finns i delar. Det saknas tydligen också framskärmar och huv m m. Karossen finns kvar, ASJ, men har omändrats under årens lopp.
Mvh Jan G

Fridgemaster

Hittade sidan med REO bussen nu. Verkar osäkert ifall den står i Sverige eller USA. Texten på vissa bilder är beskriven på Svenska iallafall. Utav en som heter Staffan. Verkar var ett FB-chassie också. (vad står FB för?)

http://www.zytor.com/~staffan/S-L_2004/the_wreck/

Kanske det går att importera delar som saknas till bussen?
Annars skulle jag tro att det finns många REO-bussar här hemma i Sverige som blivit EPA-traktorer / traktorvagnar. Släng ut en annons på Köpes/efterlyses i Classicmotors. Gamla epor finns det gott om.

Björn Forslund

Klicka på länken uppe till vänster som det står "S-L 2004" på.
Då hittar man ett par mejladresser. Verkar vara i Sverige.

Fridgemaster

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2011, 17:58:49 PM
Klicka på länken uppe till vänster som det står "S-L 2004" på.
Då hittar man ett par mejladresser. Verkar vara i Sverige.

Va bra. Då får vi kanske se en ny veteranbuss efter vägarna snart?! Verkar dock skilja lite på kylarmaskeringen på årgångarna.

bilomnibussen

Objektet kräver en stor arbetsinsats. Betr det presenterade skogsvraket mailade jag till båda adresserna men de tycks ha upphört. Den ena leder till en firma vid namn Ericssons Businessline i trakten av Söderhamn. Firman tycks syssla med klädförsäljning samt resor.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 31 oktober 2011, 08:53:31 AM
Objektet kräver en stor arbetsinsats. Betr det presenterade skogsvraket mailade jag till båda adresserna men de tycks ha upphört. Den ena leder till en firma vid namn Ericssons Businessline i trakten av Söderhamn. Firman tycks syssla med klädförsäljning samt resor.
Mvh Jan G

Jag misstänker att informationen på sidan är gammal. Det verkar som om de säljer gamla bildelar också. REO:n kan iofs vara nerplockad och såld på den internationella marknaden redan.