Höstbilder från Norrtälje - 28 oktober 2011 (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 28 oktober 2011, 17:17:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Som kontrast till alla sommarbilder som visats från Norrtälje under 2011 kommer här ett bildsvep med några höstbilder.

Sedan mitt förra Norrtäljebesök (för en månad sedan) har ett stort antal vagnar märkts "Biodieselbuss". Alla jag såg i Nobinas boggiebuss-serie 0064-69 var nu märkta.

Och även boggievagnarna i 55xx-serien. Är dock osäker på om även 55xx-vagnarna hos Fridströms är märkta "Biodieselbuss".

De B9S-vagnar jag såg var märkta "Biodieselbuss"; 0070-, 21xx- samt 613x-serierna.

Kortvagnarna 5565-66 och 5624 var märkta. Tyvärr dök aldrig 5557-58 5564 och 5567 upp. De har tidigare rapporterats registrerade på Nobina Norrtälje.

Nobina 2198, f.d. Keolis 5748, och numera SL-röd, trafikerade linje 637 mellan Norrtälje och Grisslehamn.

Slutligen en av Norrtäljes två Volvo 8700-vagnar. Även systervagn 5728 trafikerade Norrtälje stadstrafik denna dag.

5727 såg lite omplåstrad ut i fronten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

trevligt att man satt på extraljus, synd att de inte gjordes vid leverans 2002 bara :(

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 28 oktober 2011, 17:25:41 PM
trevligt att man satt på extraljus, synd att de inte gjordes vid leverans 2002 bara :(

Du tänker på 5527? Jag uppmärksammade att ett antal vagnar i denna serie hade dessa extraljus; 5522, 5527, 5528 och 5548. Övriga 55xxx-boggievagnar jag såg i Norrtälje idag hade inte dessa extraljus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jan

Citat från: homer skrivet 28 oktober 2011, 17:25:41 PM

Bara positivt, det gäller hela landet faktiskt speciellt nu i den mörka årstiden.
I branschen i 40 år

Bussföraren

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 oktober 2011, 17:17:18 PM
Sedan mitt förra Norrtäljebesök (för en månad sedan) har ett stort antal vagnar märkts "Biodieselbuss". Alla jag såg i Nobinas boggiebuss-serie 0064-69 var nu märkta.

Och även boggievagnarna i 55xx-serien. Är dock osäker på om även 55xx-vagnarna hos Fridströms är märkta "Biodieselbuss".

Tankar man Biodiesel även i Rimbo? eller blandar man diesel o biodiesel i bussarna?

Bussarna som används av Fridströms, har dessa kvar dekalen SL i samarbete med Nobina?

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 28 oktober 2011, 18:09:47 PM
Tankar man Biodiesel även i Rimbo? eller blandar man diesel o biodiesel i bussarna?

Bussarna som används av Fridströms, har dessa kvar dekalen SL i samarbete med Nobina?

Det är Rapsmetylester (RME) som tankas i alla bussar av 2002 års modell samt nyare. RME-tankar finns på depåerna i Norrtälje, Hallstavik samt hos Fridströms i Rimbo. I och med detta blir motorgarantier från Volvo ogiltiga, då Volvo hävdar att motorerna inte skall köras på annat än vanlig diesel.

Fridströms linjevagnar är uppmärkta "SL i samarbete med Nobina", då avtalet kräver detta. Fridströmsmärkning av fordon sker endast på företagets egenbekostade fordon i skolskjuts- samt beställningstrafiken.