Tidtabell BSS linje 11 o 12

Startat av Gunnar D, 28 oktober 2011, 14:39:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Visar denna vintertidtabell 1961/62 lika mycket för annonsen på vänstra sidan! Tror det är ett av Chryslerkoncernens bilmärken från slutet av 40-talet.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

"Helförsäkrade bilar av senaste årsmodell" verkar inte stämma riktigt med bilen på bilden ;)

Ingwar Åfeldt

Jag tog mitt körkort hos Södermalms Bilskola i februari 1961 och övningskörde respektive körde upp i en av deras PV544. Exakt vilken årsmodell det var kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg att teoridelen av utbildningen kostade 75 kr. Mitt körkort bekostades för övrigt av BSS, Busstrafiken Stockholm-Södertörn, där jag jobbade som konduktör.

M v h
Ingwar

Richard Walter

Bilen är en De Soto, baserad på Plymouth 1946-48.

Dessa såldes av AB Motorindustri, ett företag som drevs av Evert Philipsson, en av bröderna till Gunnar V Philipsson. Vilket modellnamn de hade är obekant, senare år så fanns modellnamnet Diplomat på liknande plymouthbaserade De Soto, men om det var i bruk i slutet av 40-talet har jag inte kunnat få fram.
Det är tänkbart att dessa monterades på Svenska Bilfabriken i Augustendal av Philipssons, som vid denna tid monterade och sålde Plymouth under namnet Dodge Kingsway och konkurrerade med ANA som hade agenturen för Plymouth. Hursomhelst så lär det inte ha blivit många sålda av dessa hybrider. Grillen lär ha tillverkats i Sverige för såvitt jag vet så saknar den motstycke på andra marknader.

Agenturen för Chryslerkoncernens bilar låg från början hos Philipssons, men 1937 togs ett beslut att märkena skulle spridas på flera återförsäljare för att främja försäljningen på exportmarknaderna. I Sverige fick ANA agenturen för Plymouth och De Soto från och med 1938 års modell, medan Chrysler och Dodge stannade hos Philipssons.
Genast började Philipssons att bygga budgetdodgar baserade på Plymouth, dessa såldes under namnet Royal (efter kriget hette de Kingsway) och var ganska vanliga. Dessutom fanns 1938 en Chrysler Special som baserades på De Soto, dessa hade helt egna märken, lister och grill som producerats i Sverige. De var inte vanliga och så vitt jag vet finns bara en överlevande bil kvar.

Efter kriget så blir det en rokad bland märkena, ANA får Chrysler och Plymouth medan Philipssons behåller Dodge, De Soto hamnar hos AB Motorindustri. Så ser der ut fram mot slutet av femtiotalet. Jag vet inte exakt när ANA får agenturen för samtliga märken, men jag tror att det är från 1957 års modell.

Gunnar D

Citat från: Richard Walter skrivet 29 oktober 2011, 13:42:53 PM
Bilen är en De Soto, baserad på Plymouth 1946-48.

Ok tack! Jag gissade på De Soto men de De Soto från dessa år jag sett bilder på har en lite bredare grill av samma typ så därför var jag tveksam. Men denna kanske har en svensk grill.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! I det här sammanhanget skulle jag vilja passa på att fråga vad det var för skillnad på Dodge och Fargo. Båda märkena var ju inte så ovanliga förr när det gällde lastbilar och bussar, men i mina ögon såg de likadana ut exteriört! En sak som jag observerade, de hade bakelit-rattar från SHELLER, ett företag som också försåg Volvo med denna detalj 1946-1959 liksom Reo och International. Utseendet varierade något mellan märkena, Volvo-rattarna vann definitivt skönhetspriset! Hälsn. BengaB40

Richard Walter

Det är ingen skillnad egentligen, Fargo köptes upp av Chrysler 1928. Samma år köptes även Dodge Brothers och Graham Brothers Trucks upp av Chrysler. Graham försvann snart som märke, men Dodge och Fargo samordnades och märket Fargo användes snart endast på exportmarknader, främst Canada.
I Sverige fanns bägge representerade, jag skulle tro att det var uppdelat mellan Philipssons (Dodge) och ANA (Fargo), men det har jag inget belägg för.

Richard Walter

Efter lite rotande har jag hittat att dels fanns de på fler marknader, dels så hette de Diplomat även på 40-talet. En del källor påstår att det fulla namnet skall vara Diplomat Special De Luxe, vilket alltså inkluderar Plymouths beteckning. Det är ju möjligt att det var så.
Sammansättning för många europeiska marknader skedde i Antwerpen, men sannolikt fanns ett samarbete med Philipssons för Sveriges del. Motorindustri lär ha haft planer på egen sammansättning i Norrköping, men så vitt jag vet blev det inget av det.

K R

Citat från: Richard Walter skrivet 30 oktober 2011, 11:57:53 AM
Efter lite rotande har jag hittat att dels fanns de på fler marknader, dels så hette de Diplomat även på 40-talet. En del källor påstår att det fulla namnet skall vara Diplomat Special De Luxe, vilket alltså inkluderar Plymouths beteckning. Det är ju möjligt att det var så.

Hej!

Då har du kanske sett denna bild som sägs föreställa just en De Soto Diplomat Special De Luxe från 1948:

http://bilar.sorliden.se/hemsida2/Img_1512.jpg

mvh K R