Perssons Bussar

Startat av Peter Öden, 28 oktober 2011, 08:30:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bilden från 70-talet i Gävle visar en buss från Gävle och ett bussbolag som inte finns längre.
Bussen är fd. X 324 > ADG 694 en Volvo B 75508 Larvik.
Det torde väl inte ha funnits så många B 75508 med Larvikskaross i landet.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 28 oktober 2011, 08:30:45 AM
Hej !

Bilden från 70-talet i Gävle visar en buss från Gävle och ett bussbolag som inte finns längre.
Bussen är fd. X 324 > ADG 694 en Volvo B 75508 Larvik.

Mvh Peter Ö
Verkligen en trevlig karossmodell, men den saknar den tradionella "mössan". Speglarna verkar heller inte vara original. Kanske skakade originalspeglarna loss pga vibrarionerna från D96-motorn. Helst hade jag sett ett BF76-chassi under bussen. Då hade jag krupit in i bilden och dragit iväg!

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 28 oktober 2011, 08:30:45 AM
Mvh Peter Ö
Jag har kollat läget. När det gäller Volvo mittmotorbussar tidigare än B58, så levererades följande sju med Larviks-kaross:
2 st B655 år 1962 till Skön-Timrå Omnibussar
1 st B655 år 1962 till Söråkers Trafik
1 st B655 år 1964 till Stjärnlinjerna
1 st B755 år 1964 till Lundvalls Trafik
1 st B755 år 1966 till E Persson & Co Busstrafik
1 st B755 år 1966 till Berndt Lundins Omnibustrafik

Någon som har bilder på dessa?

Peter Öden

Hej !

Tack Mats för uppgifterna om Larvik på Vlo 655/755.

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Mats: Har du inte själv en bild av Lundvallsbussen? I skrotigt skick, i den äldre lacken, grågrön och mörkare grön.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 oktober 2011, 21:30:31 PM
Mats: Har du inte själv en bild av Lundvallsbussen? I skrotigt skick, i den äldre lacken, grågrön och mörkare grön.
Mvh Jan G
Har jag? Ungefär var och när tog jag den bilden? Jag har tittat lite i mina fotolistor, men hittar den inte. Däremot hittade jag en av de två B655/Larvik som Skön-Timrå hade (Y289). Via Älvängens Omnibustrafik kom den så småningom till GDG (nr 1287). Jag fotade den på en skrotplats i Ucklum 1977 i GDG:s lack. 

bilomnibussen

Jag har fått en sådan bild av Lundvallsbussen när den står mer eller mindre som vrak på någon grusplan. Den var nog omändrad till husbuss. Kan ha fått den av någon annan men vem? Går därför inte att lägga ut bilden.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 oktober 2011, 10:08:57 AM
Jag har fått en sådan bild av Lundvallsbussen när den står mer eller mindre som vrak på någon grusplan. Den var nog omändrad till husbuss. Kan ha fått den av någon annan men vem? Går därför inte att lägga ut bilden.
Mvh Jan G
Jag kan inte hitta att jag skulle ha tagit denna bild och har heller inget minne av det. Då har Du nog fått bilden från annat håll.

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 oktober 2011, 09:28:24 AM
Har jag? Ungefär var och när tog jag den bilden? Jag har tittat lite i mina fotolistor, men hittar den inte. Däremot hittade jag en av de två B655/Larvik som Skön-Timrå hade (Y289). Via Älvängens Omnibustrafik kom den så småningom till GDG (nr 1287). Jag fotade den på en skrotplats i Ucklum 1977 i GDG:s lack. 

Den bussen (GDG 1287) hittade jag en bild på. Hösten 1974 vid depån i Kungälv parkerad intill en som jag tror är GDG 1728. Det verkar som att bussarna är avställda eftersom de saknar registreringsskyltar.