Bussförare får böta för prejning av långtradare

Startat av Hagri, 27 oktober 2011, 01:43:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"3 000 kronor i böter.
Det blev straffet för den busschaufför som prejade en långtradare av vägen vid Sörmon i september i år."
Läs mer på Värmlands Folkblad
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/bussforare-far-bota-prejning-av-langtradare

Artikel om olyckan i september
"Bussen prejade ner lastbilen i diket"
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/%E2%80%9Dbussen-prejade-ner-lastbilen-i-diket%E2%80%9D

Staffan Sävenfjord

Jag tycker att Värmlands Folkblad efter så lång tid borde ha slagit upp vad preja betyder. Bussföraren tvingade ju inte lastbilen av vägen utan det var ett val som lastbilsföraren gjorde för att undvika en krock - och all heder till lastbilsföraren för det. Det bussföraren enligt föreläggandet gjort sig skyldig till är en vårdslös omkörning - inte prejning. Hade det varit det senare hade inte det stannat vid ett föreläggande.

Edit: korrigerat "domen" till "föreläggandet" i andra meningen. Ett föreläggande utförda av åklagare utan rättegång och om detta accepteras blir det ingen rättegång.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Vilken långtradare var det som gick av vägen? Den som bussen körde om eller den som bussen mötte?

Bussföraren

Bristande samspel i trafiken skulle jag kalla det.

Bussföraren var inte beredd på att den tunga lastbilen med sin svaga acceleration skulle svänga ut och när den gjorde det så missbedömde föraren det hela, hade hon bromsat direkt hade det hela slutat med aningen irriterade passagerare för en tvär inbromsning, nu valde hon istället att försöka köra om lastbilsekipaget vilket senare visade sig vara ett dåligt val.

Lastbilsföraren borde i sin tur undvikit att köra ut så nära en buss som man bör anta höll 90 km/h eftersom vägen inte hade breda vägrenar som skulle ha gjort ett passerande riskfritt, om det var mycket tät trafik på platsen kan jag hellre förstå det hela än om en väntan 10 sekunder hade inneburit en risk mindre.

Till lastbilsförarens fördel talar ju att han/hon höll ut så långt det gick men vägrenen brast p.ga eftersatt underhåll?

Nu var ju ingen av oss på platsen men att döma av vad som sägs tycker jag nog att bägge fordonsförarna skulle ha åtalats för vårdslöshet.

Det här är ju inte en ovanlig situation, i somras blev jag av med en spegel på personbilen (extraspegel) i samband med en omkörning från ett trailerekipage söder om Västervik och härom veckan skulle en kollega från ett annat välkänt bolag köra om mig på Rv 50 där det inte fanns plats varför jag blev en vänsterspegel fattigare...

Hagri

Detta är den sämsta och mest olycksdrabbade vägsträckan av E18 mellan Segmon och Karlstad. Meningen är att den skall ersättas av en nybyggd bit och det kan vara anledningen till att den inte fått de förbättringar som övriga sträckan mellan Segmon och Karlstad.

Som tidigare skrivits var vi inte där när det hände och det gör det svårt att avgöra vilka alternativ som de inblandade förarna hade att välja mellan.
Att marginalerna var små är ju tydligt och det kunde lika väl stannat vid en incident som blivit en alvarligare olycka.
Fordon som kör ut tätt framför andra fordon är det dagligt problem i trafiken lika väl som fordon som till varje pris skall om oberoende av hur möjligheterna till hur säker omkörning det finna.

För några år sedan fanns det klagomål från förarna om att tidtabellen på just den linjen bussen trafikerade var allt för knapp tilltagen. Hur det ser ut med den saken i dagsläget vet jag inget om. Av artikeln verkar det som det var förarens sista tur för dagen, eller möjligen rast?

Det är alltid föraren av fordonet som har det slutgiltiga ansvaret för att färden sker på ett trafiksäkert och tryggt sätt. Men ändå saknar jag att tidningarna aldrig söker efter bakomliggande orsaker eller problem som styr förarens arbetssituation och arbetsmiljö.
Varken Länstrafikbolagen, bussbolagen, kommuner eller trafikverket är oskyldiga till att det finns allvarliga säkerhetsbrister som bussförare måste hantera dagligen i sitt arbete.

JDS

Citat från: Hagri skrivet 27 oktober 2011, 12:22:43 PM
Det är alltid föraren av fordonet som har det slutgiltiga ansvaret för att färden sker på ett trafiksäkert och tryggt sätt. Men ändå saknar jag att tidningarna aldrig söker efter bakomliggande orsaker eller problem som styr förarens arbetssituation och arbetsmiljö.
Varken Länstrafikbolagen, bussbolagen, kommuner eller trafikverket är oskyldiga till att det finns allvarliga säkerhetsbrister som bussförare måste hantera dagligen i sitt arbete.

Det är ju det som är så smart med busstrafik, allt är förarens fel så ingen behöver egentligen engagera sig i något långsiktigt säkerhetsarbete. Ser man bara till att ha någorlunda moderna och välutrustade bussar så är det ingen som reagerar om det så är rena skojarverksamheten som bedrivs bakom kulisserna...