Alternative drivmädel til busser i Sverige

Startat av sterja, 26 oktober 2011, 22:17:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sterja

Jeg ser her på forumet at det benyttes et antall alternative drivmädel på bussser i Sverige. Jeg vil spørre her på forumet om noen har kunnskap om hvilken policy som oppdragsgiver (eks SL) og operatör (eks Nobina) har når det gjelder valg av drivmädel (Biodiesel, bioetanol, biogas etc).

Jeg jobber for Unibuss på Rosenholmgarasjen i Oslo. Ved oppstart på anbud Oslo Syd 2 okt 2011 har vi nå snart alle kjente alternativer på drivmädel

- Biodiesel (Volvo 8700LE, boggi og singelvogner, Volvo 7700LF singel og leddvogner, Solaris Urbino12, MAN Lion City G leddvogner)
- Biogass (Volvo 7700LF singelvogner)
- Hybrid (Volvo 7700LF singelvogner, Solaris Urbino12 singelvogner, Solaris Urbino 18 leddvogner)

Fra en annen garasje går det et antall Scania Omnicity singelbusser som går på Bioetanol.

I mars-april 2012 kommer det 5 Hydrogenbusser som er bygd av Van Hool. Dette er et internasjonalt mijøprosjekt som innkluderer finansiering fra EU (nei Norge er fortfarande ikke medlem ;)). Disse 5 vognene koster NOK 11 millioner hver.

I Norge styres dette prosjektet av #Ruter, som motsvarer SL i Stockholm. Ni kan lese mer på denne länken.

http://www.ruter.no/miljo/ruter-prover-ut-klimanoytrale-drivstoff/hydrogenbusser-mellom-oslo-og-oppegard-fra-2012/

Det er #Ruter som spesifiserer hvilken type buss, og med hvilket drivmädel, som skal benyttes på de forskjellige linjer i oslo og akershus, som er det omliggende län.  Operatøren anskaffer busser som er spesifisert i anbudsinbydelsen.

Jeg hadde satt pris på noen synspunkter fra Sverige på dette temaet.   

S E Jacobsen
Unibuss Oslo

Omnilasse

Citat från: Stein E skrivet 26 oktober 2011, 22:17:58 PM
Jeg ser her på forumet at det benyttes et antall alternative drivmädel på bussser i Sverige. Jeg vil spørre her på forumet om noen har kunnskap om hvilken policy som oppdragsgiver (eks SL) og operatör (eks Nobina) har når det gjelder valg av drivmädel (Biodiesel, bioetanol, biogas etc).

Jeg jobber for Unibuss på Rosenholmgarasjen i Oslo. Ved oppstart på anbud Oslo Syd 2 okt 2011 har vi nå snart alle kjente alternativer på drivmädel

- Biodiesel (Volvo 8700LE, boggi og singelvogner, Volvo 7700LF singel og leddvogner, Solaris Urbino12, MAN Lion City G leddvogner)
- Biogass (Volvo 7700LF singelvogner)
- Hybrid (Volvo 7700LF singelvogner, Solaris Urbino12 singelvogner, Solaris Urbino 18 leddvogner)

Fra en annen garasje går det et antall Scania Omnicity singelbusser som går på Bioetanol.

I mars-april 2012 kommer det 5 Hydrogenbusser som er bygd av Van Hool. Dette er et internasjonalt mijøprosjekt som innkluderer finansiering fra EU (nei Norge er fortfarande ikke medlem ;)). Disse 5 vognene koster NOK 11 millioner hver.

I Norge styres dette prosjektet av #Ruter, som motsvarer SL i Stockholm. Ni kan lese mer på denne länken.

http://www.ruter.no/miljo/ruter-prover-ut-klimanoytrale-drivstoff/hydrogenbusser-mellom-oslo-og-oppegard-fra-2012/

Det er #Ruter som spesifiserer hvilken type buss, og med hvilket drivmädel, som skal benyttes på de forskjellige linjer i oslo og akershus, som er det omliggende län.  Operatøren anskaffer busser som er spesifisert i anbudsinbydelsen.

Jeg hadde satt pris på noen synspunkter fra Sverige på dette temaet.   

S E Jacobsen
Unibuss Oslo

SL har en väldigt tydlig miljöpolicy för busstrafiken. Ett mål har varit 50 procent av bränslet (och också den trafik som produceras), skall vara förnyelsebart vid årets slut (2011), men detta har redan nåtts. Även om SL faktiskt även i sin senaste verksamhetsrapport ifrågasätter om det tankas med biodiesel (RME) i Norrtälje.

Tidigare var det väldigt styrt, nu har det blivit något mindre. Bland annat var det ju krav på enbart etanolbussar i innerstaden. När Scania slutade ett tag att tillverka etanolbussar, så började man med biogas till innerstaden också. Genom att man måste säkra biogasen till visa depår (för att kunna ha ledningar och inte behöva köra den på lastbil), har dock i detta avseende vissa depåer fått krav på biogas - såsom den nybyggda depån vid Gubbängen. Även Charlottendal som håller på att planeras för på Värmdö är tänkt att bli en biogasdepå.

Vilken bussmodell man väljer lägger man sig inte i. SL har dock varit med och finansierat bussar när det gäller etanol och biogas, däremot inte biodiesel (då det går att köra med med vanliga dieselmotorer.

SL har förstås också haft några projekt med testbussar, senast tillsammans med Nobina i Botkyrka. Det gällde då elhybrider på etanol. Men för tillfället finns inget sådant testprojekt, utan endast miljöbussar i "normal" trafik.

AL

Det kan emellertid bli förändringar vad gäller t ex drivmedelsfrågor och andra miljöaspekter eftersom den nya Kollektivtrafiklagen som träder i kraft vid årsskiftet 2011/2012 bakbinder RKTM, (den regionala trafikmyndigheten), i dessa frågor. Speciellt om enskilda RKTM och då indirekt enskilda kommuner har högre miljöambitioner.