Dillegensbussar

Startat av Stefan P, 26 oktober 2011, 17:17:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har läst en intressant bok om ovanstående bussar, till frågan byggde Kjellbergs hela karosser till bussarna?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 26 oktober 2011, 17:17:48 PM
Hej

Jag har läst en intressant bok om ovanstående bussar, till frågan byggde Kjellbergs hela karosser till bussarna?

mvh Stefan P

Beror på vilka bussar du menar. På semitrailerbussarna byggde de främre delen, medans släpet var byggt av ASJ/Fruehauf.

Stefan P

Hej

Jag menade semitrailer bussarna. Hur länge fanns företaget Kjellbergs?

mvh Stefan P

ronäs

Citat från: Stefan P skrivet 27 oktober 2011, 16:14:28 PM
Hej

Jag menade semitrailer bussarna. Hur länge fanns företaget Kjellbergs?

mvh Stefan P
Hej
Kjellbergs startade under 1940-talet av Kalle Kjellberg.
Företaget låg på Gullänget liksom Hägglunds gjorde, byggnaderna finns kvar.
Det var omkring 1 km mellan Kjellbergs och Hägglunds.
Kalle Kjellberg arbetade tidigare vid Hägglunds och tog med sig därifrån kanske de skickligaste yrkesarbetarna.
Företaget lades ner efter Kalle Kjellbergs död på 1980-talet.
Företaget existerade kanske under 35 år.
Man hade omkring 15 anställda.
Tillverkade ett 50-tal bussar.
Jag har försökt forska på företaget, men finns inget i arkiven.
Har själv den sista "Espnäsbussen" med Kjellbergkaross.
mvh Stig

Stefan P

Hej

Tack för intressant svar.

mvh Stefan P

bilomnibussen

Nog måste det ha funnits ett samarbete mellan Hägglunds och Kjellbergs?
Mvh Jan G

ronäs

Det fanns förmodligen ett bra sammarbete mellan Hägglunds och Kjellbergs, vad jag kunnat se. Kjellbergs tog detaljer från Hägglunds bl.a. inredningsdetaljer samt troligen mycket annat också.
Hägglunds byggde större serier av bussar och fick de in någon order på enstaka bussar skicka de över det till Kjellbergs.
Kjellbergs byggde mestadels specialkarosser och enstaka fordon.
Det finns en historia om turistbussen åt busstrafiken i Ö-vik, Hägglunds var inte intresserade att bygga ett enstaka fordon man frågade Kjellbergs som åtog sig det. Det var Scanian BR 145, det var när modulsystemet började komma. Man byggde den med ram som man gjort tidigare, det blev nog lite tyngre men kraftigt. Den finns förmodligen kvar i dag.
På min egen skåpbuss har man förstärkt ramen mycket kraftigt för gods och passagerartransporter på dåliga vägar.
Stig