Huvudmeny

SL H22

Startat av Möllers, 26 oktober 2011, 01:43:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Bussfanatikern

Volvo B10MA 55 Säffle.

Peter Rost

På klippet syns, och framför allt hörs före detta SL H22 6431. ;D Den är som de flesta kanske redan vet bevarad av en buss-snackare.

/Peter

Kvarne

Ett fint klipp där det klassiska vinande ljudet hörs vid inbromsningarna....
Men hur vet vi att det är H22 6431...?
Var å när kan den vara inspelad?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kristian

Oj, redig motormusik, så lät ju bussarna hem från skolan när jag var liten. Minns fortfarande en del SL-bussnummer som fastnade i skallen. 4373, 6248, 6365, 6401 med flera... :)

Bussföraren

Citat från: Kvarne skrivet 26 oktober 2011, 12:16:02 PM
Ett fint klipp där det klassiska vinande ljudet hörs vid inbromsningarna....
Men hur vet vi att det är H22 6431...?
Var å när kan den vara inspelad?

Det tror jag inte att det är, en Tyresö eller Björknäskärra är det hetaste tipset från mig.

Din buss hade ju aldrig gardiner i SL:s trafik vad jag minns.

Fredrik Klint

Nu vet jag inte var gränsen gick men det är en nyare H22, stannarknappar istället för draglina samt tandskydd på stolarna.
Men det finns ju fortfarande många misstänkta  ;). Kan väl lika gärna vara en svartfront som en "gamling".

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 26 oktober 2011, 22:12:43 PM
Din buss hade ju aldrig gardiner i SL:s trafik vad jag minns.

Korrekt. Gardiner fick 6431 först i Rimbo omkring sent 2004.

Peter Rost

Jag kan sätta en hundring på att det är 6431. ;) Tror att klippet är inspelat under någon ersättningskörning. Gardiner fanns i bussen sommaren 2005, då jag senast åkte 6431 till Farsta. 8)

/Peter

yngrot

Ljudet är bekant och även den gräsliga färgen invändigt som är tidstypisk
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

5783

Citat från: yngrot skrivet 27 oktober 2011, 20:10:43 PM
Ljudet är bekant och även den gräsliga färgen invändigt som är tidstypisk

Idag är ju allt i bussarna utom stolstyg grått. Inte mycket bättre enligt mig. Att golvet var brunt på 80-talet var ju genialiskt. Smutsen på vintern syntes knappt.
Tyvärr skall ju design gå före funktion idag så varför inte sätta in ljusgrått golv i tunnelvagnarna och bussarna.  ::)

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 26 oktober 2011, 23:12:31 PM
Jag kan sätta en hundring på att det är 6431. ;) Tror att klippet är inspelat under någon ersättningskörning. Gardiner fanns i bussen sommaren 2005, då jag senast åkte 6431 till Farsta. 8)

Visst är det 6431 på filmen! De numera bortslarvade röda tärningarna med vita prickar (SL-matchande) ser jag hänga i backspegeln. Tack vare tärningarna kan jag sätta 100 spänn på att det är jag som kör just då, samt att det är Kvarne som vi kan se agera vägvisare i diggarstolen.
Sommaren 2005 gick bussen i fråga på tunnelbaneförestärkningstrafik från Sergels Torg mot Hökarängen och Farsta strand. Senare samma år gick den som Tvärbaneersättning, vilket var det allra sista SL-uppdraget för vagnen i fråga.

http://phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Fridstroms_busstrafik/slides/fridstroms_busstrafik_LBY839_farsta_strand_2307_2005.htm

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 27 oktober 2011, 20:13:57 PM
Idag är ju allt i bussarna utom stolstyg grått. Inte mycket bättre enligt mig. Att golvet var brunt på 80-talet var ju genialiskt. Smutsen på vintern syntes knappt.
Tyvärr skall ju design gå före funktion idag så varför inte sätta in ljusgrått golv i tunnelvagnarna och bussarna.  ::)

Neeeej, ta kritvitt eller chockrosa..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CR

Omisskännligt ZF-ljud med retarder-ylandet och det helt underbara pysljudet av bakdörrarna. Härligt!

Måste vara någon vagn i 60 eller ännu mer sannolikt 64-serien. 59-serien och de med lägre nr i 60-serien hade inte knappar för stannarsignal samt som sagt inte tandskydd.

Körningen börjar vid Hökarängen via Gubbängen (där gula t-shirten kliver av) och vidare mot Tallkrogen. Mycket riktigt en tunnelbaneersättning och sannolikt från sommaren 2005.

Kvarne

Det är 6431 vi ser!
Mkt trevligt!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep