Nettbuss säkerhetskontrollerar var tionde minut

Startat av Brollan, 25 oktober 2011, 20:23:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

Det förklarar varför det stod en man från Bilprovningen vid avstigningshållplatsen i Mölndal och kontrollerade både Nettbuss bussar samt Keolis bussar.

http://www.busstidningen.se/2011/10/25/nettbuss-sakerhetskontrollerar-var-tionde-minut/

JDS

Det skulle vara spännande att se vad som hände med det totala antalet utfärdade körförbud om man gjorde detta på ett ännu större antal bussar...

yngrot

Då skulle det bli många inställda turer. Men varför görs inte lika hårda kontroller över hela landet?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2011, 10:58:00 AM
Då skulle det bli många inställda turer. Men varför görs inte lika hårda kontroller över hela landet?? 
Detta är faktiskt en bra fråga. Det är ett faktum att inte bussarna i Göteborg inte är i sämre skick än i många andra städer, både stora och små. Vad säger polisen om detta?

Lars

Det skulle vara intressant med lite göteborgspoliser vs poliser från nån annanstans i göteborg för att se hur resultatet blir.
Faktum är nog ändå att det inte kontrolleras så värst många bussar av polisen i resten av landet!

Jonas

Citat från: Lars skrivet 29 oktober 2011, 13:08:14 PM
Det skulle vara intressant med lite göteborgspoliser vs poliser från nån annanstans i göteborg för att se hur resultatet blir.
Faktum är nog ändå att det inte kontrolleras så värst många bussar av polisen i resten av landet!

Då kan man ju undra:
Är trafikpolisen i Göteborg paragrafryttare som gör allt de kan för att stoppa så många bussar som möjligt?

Eller är trafikpolisen i resten av landet helt ointresserade av dessa "rullande dödsfällor" som bussarna skulle utgöra?

Jag skulle tippa på det första, då det alla bussar till trots inte händer olyckor med bussar alltför ofta, och de som händer beror oftast inte pga fel som skulle ha gett körförbud på bussen.

Se även : http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48875.0

Robert T

Citat från: Z skrivet 29 oktober 2011, 13:17:09 PM
Då kan man ju undra:
Är trafikpolisen i Göteborg paragrafryttare som gör allt de kan för att stoppa så många bussar som möjligt?

Eller är trafikpolisen i resten av landet helt ointresserade av dessa "rullande dödsfällor" som bussarna skulle utgöra?

Jag skulle tippa på det första, då det alla bussar till trots inte händer olyckor med bussar alltför ofta, och de som händer beror oftast inte pga fel som skulle ha gett körförbud på bussen.

Se även : http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48875.0

Jag har nu kört buss i ca tre år, förvisso väldigt kort tid jämfört med många andra, men jag har ALDRIG hört talas om att polisen gjort en flygande besiktning på våra bussar. Aldrig!

Hur kan det komma sig?

Lars

Dessa trådar borde slås ihop.

Det är nog så att det finns någon paragrafryttare i ledningen i Göteborg.
Att det har funnits och finns brister på bussar både i Göteborg och övriga landet håller jag med om men inte i den omfattning som det varit i Göteborg.

När det gäller just tvätt av motorer så har detta blivit en stor sak men jag tror bara detta delvis hjälper mot bussbränder.
I Norge brinner det inte alls så många bussar som i Sverige och där tvättas absolut inte motorerna lika mycket som i Sverige, jag gick en kurs i Norge där vi tog upp detta med en representant från Norska Räddningsverket och han höll med mig helt i min teori på att bussbränderna i Sverige till största del beror på det Dieselbränsle som används i Sverige.
Så fort det uppstår en liten läcka på bränslesystemet i närheten av motorn så tar svenska bränslet eld, i övriga Europa inkl. Norge är det en annan kvalité på bränslet och detta bränsle har en högre flampunkt än det Svenska.
(Men Miljöpartiet gillar inte denna dieselkvalité)

Jag kör själv Dieselbil privat och den drar mellan 5-10% mindre bränsle med Norsk diesel i tanken!

Denna buss Nobina 4579 fick motorbrand strax efter att föraren upptäckte att en dieselläcka uppstått på en bränsleledning över motorn, det var bussens första tur på morgonen och hade körts runt 4 mil på en lugn linje, så den var inte alls något extremt hårt körd och därmed högst normal värme på motorn.

Denna buss fd Swebus 3383 hade hämtats efter service på morgonen och gått på tomkörning ca 11 mil.
Bränslefiltret hittades löst liggande av brandmännen och det fanns bränslespår på vägen runt 1 km före branden.

yngrot

Citat från: Z skrivet 29 oktober 2011, 13:17:09 PM
Då kan man ju undra:

Tyvärr är det så som du skriver i Gbg är det "lite" överdrivet aktiva på att leta fel på bussar och i resten av landet vet jag inte vad de gör. För ingen ska inbilla mig att bussar i resten av landet är bättre eller sämre än nere hos oss.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina