Kaos vid årsskiftet... Eller inte?

Startat av Wetjo, 24 oktober 2011, 13:17:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Wetjo skrivet 24 oktober 2011, 13:17:59 PM
Detta kanske går igen i andra län också...

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4023154-extaramote-om-dalatrafik
Men samtidigt, när det gäller förvaltningsrätt och en ny lagstiftning så är det ju inte hela världen fall man gör en något vågad tolkning av lagstiftningen - det får ju s.a.s. en domstol pröva. Förstår inte varför de måste ha in jurister överhuvudtaget. Givetvis måste trafikmyndigheten och Dalatrafik ha samma ägarprofil - annars blir det förstås problem. Men det har väl ändå varit en självklar utgångspunkt utifrån lagstiftningen. Så jag förstår allvarligt talat inte vad man har problem med i Dalarna. Ett beslut om att regionen blir aktieägare i Dalatrafik, kan ju ändå inte kräva mer än ett fullmäktigebeslut + beslut på bolagsstämma. Kan inte kosta många kronor. Jurister har man väl till på köpet på regionen, så det är väl bara en interndebitering det handlar om i slutändan. 

AL

Problemet är snarare att den nya Kollektivtrafiklagen öppnar för en rad olika tolkningar, samtidigt som en rad andra frågor förblir obesvarade.  Det är inte enbart Dalarna som reagerat på detta, utan även andra intressenter - flera av dem redan inför den nya lagstiftningens förarbeten.  Och vågade tolkningar kan trots allt föra med sig vissa kostsamma konsekvenser...

Wetjo

Admin har fel i att flytta detta till "Ordet är fritt".
Det gäller ALL verksamhet som Dalatrafik är huvudman för!
Läs artikeln en gång till.
Är mycket besviken på "bedömningen"   >:(

AL

Du har helt rätt Wetjo. Reagerade också över flyttningen eftersom artikeln i DT, och därmed också ditt inlägg, behandlar kollektivtrafiken i Dalarna med anledning av att den nya lagstiftningen träder i kraft vid årsskiftet.  En del av Dalatrafikens oro berör bl a persontransporter på järnväg, vilket också noteras i artikeln, men oron i allmänhet omfattar i princip all kollektivtrafik inom Dalarna.

Lite klumpigt att inte kontrollera detta bättre.  ::)

Staffan Sävenfjord

OK, jag har flyttat tillbaka ämnet. Det framgår inte särskilt tydligt av artikeln att det gäller all Dalatrafiks verksamhet, men det gör det ju.

Ber om överseende med mitt tidigare misstag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Wetjo

Okey. Alla Misstag går att rätta till...  ;D

1896

Med den nya lagen måste det ju bli möjligt att köra på entreprenad åt huvudmannen, samtidigt som man konkurrerar genom att köra samma linje i egen regi....  ;D

AL

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2011, 23:13:53 PM
Med den nya lagen måste det ju bli möjligt att köra på entreprenad åt huvudmannen, samtidigt som man konkurrerar genom att köra samma linje i egen regi....  ;D

I princip skulle denna situation kunna uppstå eftersom ensamrätt förbjuds i enlighet med den nya Kollektivtrafiklagens bestämmelser.  Dock vill jag nog poängtera att effekterna av den nya lagen kommer att bli relativt små, och särskilt vad gäller andelen kommersiella aktörer såväl lokalt som regionalt.  Däremot kan lagen istället skapa nya hinder och försvåra en demokratisk process och alldeles speciellt inomkommunalt. Men åtminstone ett av landets kommunfullmäktigebeslut i frågan om överlåtelse av stadstrafik till RKTM kommer att överklagas till Förvaltningsrätten där just Kommunallagens principer om kompetens och likställighet laglighetprövas.

Jonas1968

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2011, 23:13:53 PM
Fast det är nog svårt att få ekonomi i en kommersiell trafik som konkurrerar med en upphandlad. Problemet är ju ofta att det är mycket resande några få timmar morgon och eftermiddag och då oftast bara i ena riktningen medan t ex resandeströmmarna ut från stan på morgnarna är mycket små. Sedan har ju dom flesta pendlare länstrafikens periodkort och accepterar det privata bolaget inte det som färdbevis som kommer dom att få väldigt få pendlare utan tvingas leva uteslutande på sällanresenärerna. Ett privat bolag måste köra extremt tät trafik om ett eget periodkort som bara gäller på det privata bolaget skall bli attraktivt för passagerarna att köpa.
Privat lokaltrafik kommer vi nog inte se i någon större utsträckning. Däremot att man tar lokala resenärer på långväga expressbussar där man ändå har ledig kapacitet är ju något som säkert kan bli vanligt.