SJ:s 6 Opel Blitz-bussar från 1940

Startat av BengaB40, 22 oktober 2011, 20:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Hej! Enligt SBH var dessa bussar med inv.nr. 591-596 registrerade i O-, P-, och S-län under sin tid i tjänst hos SJ. ASJ-karosserade och med Volvos FC-motor under huven. Har aldrig sett någon bild av dessa bussar, vet ej heller hur långlivade de blev! Någon som kan berätta mer om dessa "främmande fåglar"? Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

De slopades allt mellan 1950 och 1955, så de höll sig kvar rätt många år. Jag har en ASJ-bild på en Opel från 1940, men denna är byggd som skvader med nr 3095. Det fanns tydligen lite olika varianter på Opel-chassiet som är ett torpedchassi.

BengaB40

Hej! Tack för info! Hittade i en bok en förteckning över olika Blitz-typer, där det framgår att SJ-modellen med 4,65 m axelavstånd tillverkades mellan 1937-44 och hade en 73,5 hkr motor. Det var kanske motorbytet till Volvo FC efter en tid, som gjorde att de fick ett förhållandevis långt liv!

Ulf Fernestad

Citat från: BengaB40 skrivet 22 oktober 2011, 20:56:46 PM
Hej! Enligt SBH var dessa bussar med inv.nr. 591-596 registrerade i O-, P-, och S-län under sin tid i tjänst hos SJ. ASJ-karosserade och med Volvos FC-motor under huven. Har aldrig sett någon bild av dessa bussar, vet ej heller hur långlivade de blev! Någon som kan berätta mer om dessa "främmande fåglar"? Hälsn. BengaB40
Var i Värmland hade SJ mer trafikområde än i Arvika?
BJ/GDG hade också 5 likadana från -41

BD

Citat från: BengaB40 skrivet 23 oktober 2011, 19:08:59 PM
Hej! Tack för info! Hittade i en bok en förteckning över olika Blitz-typer, där det framgår att SJ-modellen med 4,65 m axelavstånd tillverkades mellan 1937-44 och hade en 73,5 hkr motor. Det var kanske motorbytet till Volvo FC efter en tid, som gjorde att de fick ett förhållandevis långt liv!

Gissar att det gick bättre ihop med gengas och FC-motor än med Opelmotorn.
Med gengas bör FC-motorn ha varit på ca 65 - 70 hk mot det vanliga 90.

BengaB40

Hej! Intressant att även GDG hade Blitzar! I vilket trafikområde fanns de bussarna? Åkte med GDG-torpedbussar i Arvika på slutet av 40-talet, men det fanns ju även andra märken i den klassen. Den äldsta "torpeden" jag minns hade en rattkrans av trä! Hälsn. BengaB40

Ulf Fernestad

Citat från: BengaB40 skrivet 27 oktober 2011, 14:24:42 PM
Hej! Intressant att även GDG hade Blitzar! I vilket trafikområde fanns de bussarna? Åkte med GDG-torpedbussar i Arvika på slutet av 40-talet, men det fanns ju även andra märken i den klassen. Den äldsta "torpeden" jag minns hade en rattkrans av trä! Hälsn. BengaB40
3 var i P-län och 2 i S-län, avförda omkring 1951/52

BengaB40

Hej! Tänka sig! Då kanske både SJ och GDG hade Opel Blitz-bussar i Arvika samtidigt! Vad jag minns delade företagen utrymmet i busscentralen där på den tiden. Skulle också gärna vilja veta om SJ hade något mer trafikområde i Värmland! Hälsn. BengaB40

Bussmicke

Någon som äger en bild på dessa bussar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BengaB40

Hej! Hittade idag ett vykort i minna gömmor med motiv från Arvika Busscentral under andra världskriget (inte så länge sedan!). Där kan man se 3 torpedbussar tillhörande GDG uppställda för avgång. S8724 förmodligen en Volvo B11, S..12 kanske en Opel Blitz och S2901, okänt fabrikat för mig med destinationsskylt "Värmskog". Skickar fotokopia till den som är intresserad! Hälsn. BengaB40 

LYR

Citat från: BengaB40 skrivet 19 november 2011, 22:01:38 PM
Hej! Hittade idag ett vykort i minna gömmor med motiv från Arvika Busscentral under andra världskriget (inte så länge sedan!). Där kan man se 3 torpedbussar tillhörande GDG uppställda för avgång. S8724 förmodligen en Volvo B11, S..12 kanske en Opel Blitz och S2901, okänt fabrikat för mig med destinationsskylt "Värmskog". Skickar fotokopia till den som är intresserad! Hälsn. BengaB40 

Intressant, tar gärna emot en kopia av vykortet, men tror nog att många fler är intresserade av att få bilden utlagd här i forumet.
/ LYR

Ulf Fernestad

Jag är mer än intresserad av den bilden, hittar ingen med S 8724, men däremot S 8774 en volvo B11/Hesselman från 1939. S 2901 en Vo Lv72 från 1933, till BJ/GDG 1939 från Oskar Persson, Mangskog. Ett reg.nr. som slutar på 12 var värre, har bara en som slutar på 12 vid tidsperioden, men det är en Motala-vagn
mvh U Fernestad

HJP

Det där verkar mycket intressant.
Visst vill även jag ha en kopia, men varför inte lägga ut bilden här?

HJP

BengaB40

Hej! Tack Ulf för identifiering! B11-Volvon är säkert den du nämner, en 7:a istället för en 2:a som jag försökte tyda med förstoringsglas! Ska göra mitt bästa för att få fram bilden här i forumet i sinom tid (saknar scanner i nuläget). Hälsn. BengaB40