Fler turer och nya linjer i Nordvästra Skåne!

Startat av Carl Eric, 22 oktober 2011, 20:54:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Skriver Helsingborgs Dagblad om på nätet.

Förutom ökad turtäthet på 220 mellan Helsingborg och Höganäs med 10-minuterstrafik dagtid och 20-minuterstrafik på kvällarna som kommer även linje 222 förlängas så att den går Mölle - Helsingborg. Där så blir det i princip ingen skillnad eftersom att alla turer på linje 222 byter namn till 220 i Höganäs i dagsläget men den nya linje 222 blir en "direktlinje" som inte stannar i Viken och Domsten. Min gissning är att de kör på den (relativt) nybyggda Förbifart Viken.

Sedan så blir det också fler turer på linje 225 Höganäs - Jonstorp - Ängelholm samt gratis resande på flexlinje 1 enligt ett sammarbete mellan Skånetrafiken och Höganäs kommun.

Positiva nyheter tycker jag som har släktningar i Viken och numera även kopplingar till Mölle! :)

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 22 oktober 2011, 22:59:57 PM
Fler bussar eller omfördelning av trafiken?
Den norra delen av linje 219 kommer att köras av stadsbuss linje 8. Fordon och produktion som blir över kommer att läggas på denna trafik. För Arrivas del blir det nog 3-4 bussar mer än nuvarande tdt.
I branschen i 40 år

Carl Eric

Citat från: Jan skrivet 23 oktober 2011, 09:39:40 AM
Den norra delen av linje 219 kommer att köras av stadsbuss linje 8. Fordon och produktion som blir över kommer att läggas på denna trafik. För Arrivas del blir det nog 3-4 bussar mer än nuvarande tdt.

Det var ju intressant! Linje 8 förlängs helt enkelt upp till Domsten? Hur blir det med södra delen av 219, finns den kvar?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jan

Citat från: Carl Eric skrivet 23 oktober 2011, 10:17:38 AM
Det var ju intressant! Linje 8 förlängs helt enkelt upp till Domsten? Hur blir det med södra delen av 219, finns den kvar?
219 kommer att köra Hbg-Rydebäck.
I branschen i 40 år

scaniaolsson

Och helt plötsligt SIMSALABIM så har vi fått "stadsbuss" till en av kommunens större sevärdheter Sofiero Slott också.
Ska man se det lite med krasst så hade man lika gärna gjort stadsbuss av 219 hela vägen då den håller sig inom kommungränsen.
Så har man ju gjort på andra håll i kommunen redan. Ödåkra blev av med linje 202 som ersattes av stadsbuss 2.
Kattarp-Hasslarp fick 204 ersatt av linje 94 och Allerum och framför allt det expanderande Hjälmshult har nu på senare tid fått ut linje 5 som förlängt från Maria Park.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Fredrik Thurfjell

Och här finns en sammanställning med länkning till samtliga pressmeddelanden om förändringarna.

Anders.o93

Eftersom att linje 219 förkortas så kommer nu denna linje att avgå inifrån Knutpunkten. Tydligen ska den avgå från läge I enligt Skånetrafikens hemsida (se bild). Men där avgår även linje 230 ifrån. Jag tycker då att det är lite osmart eftersom 219 avgår 3 min innan 230 avgår. Då kommer ju aldrig 230 att kunna avgå i tid eftersom bussen inte kommer att kunna köra fram förrän 219 avgår. Är detta verkligen så smart gjort?

Kristofer

I Skånetrafikens information står det "Nedläggningen av linjerna 523 och 524 samt förändringen av linje 525 innebär att ett antal mindre orter, bland annat Ramsjö och Hallavara, blir utan linjetrafik."

I verkligheten är det en mycket stor del av Bjärehalvön som tappar sin trafik, även om timmestrafik till Torekov är en mycket bra förbättring för det stora flertalet.
Jag gjorde (synnerligen snabbt och enkelt) en liten karta som visar skillnaden mellan idag och imorgon:

Nu ska det dock tilläggas att Vejbystrand ingår i Ängelholms stadstrafiknät, så det är lite bättre än det ser ut här.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.