Dagens fråga om 639 16.00 - Nobina 6130

Startat av Ulf Broman, 21 oktober 2011, 22:12:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Idag var kön kortare än vanligt till 16.00-avgången från Tekniska mot Hallstavik, och därför blev den moderna ledbussen (Nobina 6130; är det en B9S?) inte alls fullsatt från Tekniska och även från Roslags Näsby fanns det någon enstaka sittplats kvar.

Min fråga är: Hur ser omloppet ut för 16.00-avgången; kommer den i tur från Rimbo med ankomst 15.40 och kör sen tomt tillbaka från Hallstavik till Rimbo (eller till garaget om den inte hör hemma i Rimbo), eller är det ett omlopp med bara tomkörningar plus 16.00-avgången?
Jag tittade i tidtabellen och anar att senare på kvällarna verkar det vara så att bussarna som avgår norrut ankommer 15-17 minuter tidigare från Rimbo resp. Hallstavik, men i rusningen så finns inte alls samma omlopp (utan mer tomkörningar eller långa pauser i Stockholm). På den tiden KR körde (och tidigare) så syntes det mycket tydligare att nästan alla turer som kom norrifrån vände tillbaka efter cirka en halvtimme, med undantag för de extra fredagsturerna, men nu verkar schemat vara mer komplicerat.

Hur resan fortsatte? Jo, det klev av cirka 15-20 stycken i Rimbo och klev på 3-5 stycken där, och sen minskade det succesivt så att nära Hallstavik var det kanske 15 resande kvar. Men, som sagt, av någon anledning var resandet ganska lågt idag och bussen låg nästan före tidtabellen.

MrX

Jag tror faktiskt att 6130 kom från Tyresö och ett gäng körningar på linje 401, jag har för mig den avgången ligger på ett sådant omlopp

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 21 oktober 2011, 22:12:18 PM
Idag var kön kortare än vanligt till 16.00-avgången från Tekniska mot Hallstavik, och därför blev den moderna ledbussen (Nobina 6130; är det en B9S?) inte alls fullsatt från Tekniska och även från Roslags Näsby fanns det någon enstaka sittplats kvar.

Visst är 6130 en typiskt SL-specad Volvo B9S med 55 st stolar.

Citat från: Ulf Broman skrivet 21 oktober 2011, 22:12:18 PM
Min fråga är: Hur ser omloppet ut för 16.00-avgången; kommer den i tur från Rimbo med ankomst 15.40 och kör sen tomt tillbaka från Hallstavik till Rimbo (eller till garaget om den inte hör hemma i Rimbo), eller är det ett omlopp med bara tomkörningar plus 16.00-avgången?

Jag vet inte vilket omlopp denna avgång tillhör och inte heller hur det ser ut. Detta då 16:00-turen inte hör till Fridströms ansvarsområde/avtal, utan sköts av Nobina själva. Således har omloppet normalt inget att göra med någon depå i Rimbo. Undantaget de dagar som Fridströms ringts in och lyckats rädda avgången från att ställas in (med diskussioner om "små bussar" som följd, ibland redan på plats).

Hur menar du med "till garaget"? Nobina har förutom sitt stora garage i Norrtälje även en egen underdepå i Hallstavik, precis vid Hallstaviks station. Men huruvida bussen som normalt rullar på 16:00-avgången hör hemma i Hallstaviksdepån, eller om bussen tomkörs till någon annan depå efter avslutad körning i Hallstavik kan jag inte svara på.

Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2011, 01:02:40 AM
...
Hur menar du med "till garaget"? Nobina har förutom sitt stora garage i Norrtälje även en egen underdepå i Hallstavik, precis vid Hallstaviks station. Men huruvida bussen som normalt rullar på 16:00-avgången hör hemma i Hallstaviksdepån, eller om bussen tomkörs till någon annan depå efter avslutad körning i Hallstavik kan jag inte svara på.

Tack för svar.
Jo, jag insåg just det att även om det hade varit ett omlopp som gick Rimbo-Tekniska-Hallstavik och sen inget mer, så behövde inte bussen (och föraren) tillhöra Rimbogaraget utan kunde t.ex. höra till Hallstavik (och då gå tom till Rimbo) eller Norrtälje (och gå tom till Rimbo och tom från Hallstavik direkt till Norrtälje).
Och om bussen (som någon annan trodde) hör till Tyresö så går den väl kanske tom från Hallstavik till Tyresö.

Men samtidigt lever jag lite kvar i tron att det var som förr i tiden: De flesta bussarna som gick på 639-an (norr om Rimbo) tillhörde Swebus eller KR och gick alltid i trafik tillbaka norrut, och sen fanns några Busslink-bussar i Hallstavik som skötte turerna som utgick från Hallstavik och som inte gick så mycket tomt, och sen såg det ut att finnas en stationerad i Rimbo som tog första turerna norrut på morgonen och sista söderut på kvällen.
Så, att bussen på en ordinarie tur skulle höra hemma i Tyresö överraskar mig lite, men det kan självklart vara optimalt.

MrX

Citat från: Ulf Broman skrivet 22 oktober 2011, 09:16:50 AM
Tack för svar.
Jo, jag insåg just det att även om det hade varit ett omlopp som gick Rimbo-Tekniska-Hallstavik och sen inget mer, så behövde inte bussen (och föraren) tillhöra Rimbogaraget utan kunde t.ex. höra till Hallstavik (och då gå tom till Rimbo) eller Norrtälje (och gå tom till Rimbo och tom från Hallstavik direkt till Norrtälje).
Och om bussen (som någon annan trodde) hör till Tyresö så går den väl kanske tom från Hallstavik till Tyresö.

Men samtidigt lever jag lite kvar i tron att det var som förr i tiden: De flesta bussarna som gick på 639-an (norr om Rimbo) tillhörde Swebus eller KR och gick alltid i trafik tillbaka norrut, och sen fanns några Busslink-bussar i Hallstavik som skötte turerna som utgick från Hallstavik och som inte gick så mycket tomt, och sen såg det ut att finnas en stationerad i Rimbo som tog första turerna norrut på morgonen och sista söderut på kvällen.
Så, att bussen på en ordinarie tur skulle höra hemma i Tyresö överraskar mig lite, men det kan självklart vara optimalt.

Den tillhör inte Tyresö, däremot har Norrtälje ett antal körningar på 401 som tillhör Tyresö för att minska antalet delade tjänster. 6130 hör alltså hemma i Hallstavik

Ulf Broman

Citat från: MrX skrivet 22 oktober 2011, 12:17:19 PM
Den tillhör inte Tyresö, däremot har Norrtälje ett antal körningar på 401 som tillhör Tyresö för att minska antalet delade tjänster. 6130 hör alltså hemma i Hallstavik

Aha, intressant!
Kommer den normalt direkt från 401-an när den sen kör hem med 16.00-turen?
När körde den i så fall ned till Slussen, direkt efter morgonrusningen, eller vid lunchdags?