Svärdsjö-Falu Trafik, del. 2

Startat av Peter Öden, 21 oktober 2011, 18:42:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Lika bra att jag visar den andra bilden från Svärdsjö tagen i maj 1977. Denna buss syntes
till höger i bild på den förra bussen som visades.

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

Karossen på bussen är det Arna, hittade bussen på sbh, ganska anonym

bilomnibussen

Jag tycker det är en typisk VBK.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Denna buss har jag tydligen totalt missat. Vet Du något mer om den, Peter? Chassinr, tidigare ägare osv?

Greger Larsson

VBK 2031. Första ägare var Gösta Persson, Gästrike-Hammarby, reg nr X882. Chassi Sc-V B5658 nr 501398.

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 oktober 2011, 10:40:09 AM
VBK 2031. Första ägare var Gösta Persson, Gästrike-Hammarby, reg nr X882. Chassi Sc-V B5658 nr 501398.
Tack Greger!! Då kan jag äntligen fylla i en lucka  i min VBK-förteckning. Nr 2031 har varit blankt för mig hittills!

Jag noterar att chassinummret är två nummer efter den B56/Larvik brorsan och jag ägde 1980-91 (=W910 / AGC530).

Peter Öden

Hej !

Jag har en notering om att en annan ägare i Gä-Hammarby var Sörling, kanske ägare
nummer två, jag minns från tidigare att bussen var helgrön.

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Citat från: Peter Öden skrivet 22 oktober 2011, 19:44:10 PM
Hej !

Jag har en notering om att en annan ägare i Gä-Hammarby var Sörling, kanske ägare
nummer två, jag minns från tidigare att bussen var helgrön.

Mvh Peter Ö

Har också en notering om att bussen ska ha kommit från Sörling till Svärdsjö-Falu. X-läns bilregister rapporterar dock inte om något ägarbyte före skyltreformen så frågan är när eller om bussen kom till Sörling?
Eller hade rent av de två åkarna i Hammarby något sorts samarbete? GDG övertog 731201 två bussar från Sörling, den ena var den B58/Neoplan som tidigare nämnts på forumet, någon som vet vilken den andra var? Vid övergången till nya CBR hade Sörling tre bussar: Neoplanen, en M-B O321(AFR081) samt en Volvo B615(AAO956) som f ö kom från Gösta Persson.

bilomnibussen

I dag träffade jag en dam som tidigare åkte med Svärdsjöbussarna till sitt jobb på Falu Lasarett. Det var tokiga tider i förh t arbetstiderna men det skickades ut en enkät, gissningsvis av kommunen eller möjligen länsbolaget om det startats då. Man lyssnade till folkets svar och lade om en del busstider.
Mvh Jan G