Huvudmeny

Swebus 3101

Startat av Konduktören, 04 oktober 2007, 21:36:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Konduktören

Jag låter bilden tala för sig själv..  :)

Fotograf Kenneth Lindberg
Bilden är från www.wasatrafik.se

Ulf Fernestad

Citat från: Konduktören skrivet 04 oktober 2007, 21:36:39 PM
Jag låter bilden tala för sig själv..  :)

Fotograf Kenneth Lindberg
Bilden är från www.wasatrafik.se
GDG 1575 det är bara att njuta ;D
mvh Fernestad

Nicklas Vasa

Jag har fått någonstans ifrån att Sandvikens Vanhool boggi (linjevagnar) 1575,1671,1794, var automater, var dessa orginal eller eftermonterade ? Och varför ? Sandvikens Alpus:ar var ju manuella.....

Peter Öden

Hej !

Boggievagnarna hade vanlig manuell växellåda !!

På tal om automatlåda så erinrar jag mig att i Karlstad skulle ha funnits ett fåtal
Vlo B 10M Alpus med automatlåda som gick på Skoghall.
Kan någon bekräfta eller dementera detta ? Vilka var dessa vagnar i så fall ?

Mvh Peter Ö

Nicklas Vasa

1576-78, övriga undrar jag också över....

j-a

Lars

Hej
1576-78 det stämmer dem har jag Kört många varv runt Skoghall men
1860 var inte utrustad med automatlåda, den hade 6-växlad ZF med split o växelservo.
1861-1862 vet ja inget om.

1860 placerades ny i Säffle, det var den första av de nya Alpusarna som kom till Säffle, detta på grund av att garageportarna var för smala så det var bara de gamla Alpusarna som gick in där. 1860 fick stå ute!
Ganska tidigt så flyttades bussen till Arvika och förblev där ända till det stora bussutbytet hösten 2004 den fick Swebusnummer 0467
Den flyttades till Arvika när 1980 levererades ny till Säffle (Swebus 0503) Samtidigt levererades 1979 (Swebus 0502) till Arvika. Har för mig att 1981 Swebus (0504) samtidigt levererades till Filipstad

Dessa tre bussar 502-504 var de första Alpusarna som levererades till Värmland med EGS växellåda, och de tre var även de första Värmlandslackade bussarna, de lackades i GDG lack i Kungälv men lackades om innan de sattes i trafik
Detta var en lite speciel leverans eftersom Karlstad inte fick vara först med den nya lack.

Nicklas Vasa

1860 går numera som körskole buss i Huddinge, 1980 var uppe i Borlänge -98 i samband med någon dubblering på expressen, och blev stående på Hugo Hedströms väg i någon vecka, (Swebus dåvarande depå) och jag tecknade då av bakstammen på denna buss, utan att vilja skryta, så blev det jxxxx snyggt, teckningen har jag dock inte kvar....