Keolis 57xx = Nobina 21/22x..

Startat av Bussmicke, 20 oktober 2011, 22:16:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jaha ja, idag gjorde man fynd.  Fortfarande inte sålda? Långtids hyra till Nobina?












//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Där ser man ;) 2196 (5747) stod ju vid garaget i Borlänge i måndags enligt en säker källa ;)Då var den fortfarande märkt 5747

Ersa

#2
Härliga bussar! Många stolar och dörrställning 1-1-0, precis så som det ska vara i Roslagen. Så tysta och fina trots en herrans massa mil på mätaren. En lågentrébuss som verkligen kan köras i vanlig hastighet på landsbygden utan att skarvar och gupp känns eller hörs. Hur kan dessa kännas så rejäla och gedigna jämfört med den några år nyare 8500:an?

Walter

Måste varit en miss i planeringen för Nobina som Nyligen avyttrat nyare bussar än dessa som hade kunnat användas istället för att köpa och lack om dessa.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kvarne

BM: Fina bilder!

Kul att de lackat om och märkt upp dessa bussar med egen nr-serie...
Men..dessa bussar ägs av SL Finans sedan 3/10. Enl. Transportstyrelsen så står det: "Yrkesmässig trafik: Nej"....
Är det inte just precis det de används till...?!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Walter skrivet 20 oktober 2011, 23:26:38 PM
Måste varit en miss i planeringen för Nobina som Nyligen avyttrat nyare bussar än dessa som hade kunnat användas istället för att köpa och lack om dessa.

De fina Skånekärrorna i 49xx-serien? Stod några i Säffle nyligen. Varför vi inte kunde få upp flera sådana till både Roslagen och Uppsala är en bra fråga. De hade passat bättre här i Norrtälje kommun än vad den lite väl stora förortsbusserien 55xx gör. Å andra sidan måste ju 55xx-serien också ha köruppdrag i några år till, rent totalekonomiskt.

bjorn_k


Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för dessa mycket diggabla bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2011, 12:26:23 PM
En bra lågentrébuss, det finns väl inte...?  ::)

Jo, Vegan! Men från och med 2002 blev det dessvärre direkt ett sämre utbud. Då kom 8700 med något sämre fjädring, sämre stabilitet samt en massa hemsk teknologi som älskar att krångla till det.
Skulle en extern karosstillverkare som t.ex Kiitokori tillverka Vegan än idag, då skulle jag gärna köpa flera stycken om jag hade en egen firma med lågentrélinjetrafik. Gärna på både Volvo och Scania med så enkel teknik och så få datorer som möjligt. Cykelhållare och fästen för skidlåda baktill, fyra H4-lampor framtill och fyra st små diskreta xenonextraljus innanför rutan vid sidorna av destinationsskylten.

Carl Eric

Jag kom på att det var en dum kommentar, eftersom att jag inte har åkt Vega på någon längre sträcka än Norrtälje - Rimbo!

Ber om ursäkt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2011, 12:56:00 PM
Jag kom på att det var en dum kommentar, eftersom att jag inte har åkt Vega på någon längre sträcka än Norrtälje - Rimbo!

Ber om ursäkt!

Nej, det var ingen dum kommentar! Jag fick ju ännu tillfälle att hylla en Carrus igen! ;)

Walter

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 23:49:00 PM
De fina Skånekärrorna i 49xx-serien? Stod några i Säffle nyligen. Varför vi inte kunde få upp flera sådana till både Roslagen och Uppsala är en bra fråga. De hade passat bättre här i Norrtälje kommun än vad den lite väl stora förortsbusserien 55xx gör. Å andra sidan måste ju 55xx-serien också ha köruppdrag i några år till, rent totalekonomiskt.

Du har även en mängd bussar från Halland även om jag vet att du inte är Säffle-fantast!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 23:49:00 PM
De fina Skånekärrorna i 49xx-serien? Stod några i Säffle nyligen. Varför vi inte kunde få upp flera sådana till både Roslagen och Uppsala är en bra fråga. De hade passat bättre här i Norrtälje kommun än vad den lite väl stora förortsbusserien 55xx gör. Å andra sidan måste ju 55xx-serien också ha köruppdrag i några år till, rent totalekonomiskt.
Flera av dom vegor som stod i Säffle har jag för mig var återlämnade och tillhörde Volvo.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 22:55:46 PM
Härliga bussar! Många stolar och dörrställning 1-1-0, precis så som det ska vara i Roslagen. Så tysta och fina trots en herrans massa mil på mätaren. En lågentrébuss som verkligen kan köras i vanlig hastighet på landsbygden utan att skarvar och gupp känns eller hörs. Hur kan dessa kännas så rejäla och gedigna jämfört med den några år nyare 8500:an?


För att de är byggda i Finland är det sista riktiga bygget tro??  fast dock är 8700 väldigt bra märks att det finns Carrus/Wiima gener i dem  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Ingen kritik mot din åsikt, bara en nyfiken fråga eftersom jag inte har bildat mig någon egen uppfattning om skillnaderna mellan bussarna: om nu Vega var bättre än efterföljaren 8700, vad var anledningen att dåvarande Orusttrafiken bytte ut relativt nya Vegor på Grön Express mot 8700:or (med samma inventarienummerserie, 054-070 även om nya 054 hamnade i Ulricehamn istället för på Grön Express)?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.