SJ 0972

Startat av Peter Öden, 20 oktober 2011, 08:23:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En 70-talsbild från Gävle fd. busstation som visar 0972. I bakgrunden ses en Vlo B  65508 Hägglund
som är 4038.
Beklagar om bilden inte är perfekt men ville ändå visa den.

Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 20 oktober 2011, 08:23:24 AM

Beklagar om bilden inte är perfekt men ville ändå visa den.
Mvh Peter Ö

Här är det inte bildens tekniska perfektion som ska vara huvudsaken, utan motivet. Och detta motiv vill vi väldigt gärna se. Tack för det. För övrigt tycker jag inte att det är något större fel på bilden i övrigt heller.

Ingwar Åfeldt

Trevlig vagntyp, jag körde 0975 en hel del när jag var placerad i Linköping. Dock var den inte så rolig att köra i slirigt väglag, drivhjulen slirade alldeles för lätt.

Förarplatsen i 0975.

M v h
Ingwar

SJ Buss

Körde denna (eller en av de som var placerade i Tip) Västerås-Uppsala-Kapellskär på sommaren som anslutning till Viking Line.

Björn Forslund

De här tidiga ledvagnarna var väl från början till största delen avsedda att användas i SJ:s trafik i Stockholm, men SL lär ha betackat sig för att ta över dem (helst ville man inte ha några mittmotorvolvo alls) och de flyttades då till andra linjegrupper.

bilomnibussen

Citat från: SJ Buss skrivet 21 oktober 2011, 07:40:54 AM
Körde denna (eller en av de som var placerade i Tip) Västerås-Uppsala-Kapellskär på sommaren som anslutning till Viking Line.
Samma här fast på delen Uppsala-Kapellskär sommaren 1977.
Mvh Jan G

Håkan 62

Körde ofta förstärknings turer från Trelleborg-Falsterbo med 0958, som var den första svenskbyggda ledbussen.
Vi hade även 0966, 0967 och 0980 periodvis i Trelleborg. 0980 hade speciell lackering och var i "halvturist" utförande
med dörrplacering 1+0+1.

Mats Karlsson

Citat från: Håkan 62 skrivet 24 oktober 2011, 13:33:25 PM
..som var den första svenskbyggda ledbussen.

Helt svensk var den dock inte. Släpvagnschassit var tyskt, precis som på den första svenskregistrerade dieseldrivna ledbussen år 1966, vilken hade svenskt dragvagnschassi (Scania-Vabis), men norsk kaross. Det skulle väl dröja till ca 1982/83 innan en helt svenskbyggd ledbuss kom (Volvo B10MA/Säffle).

Bussföraren

Volvo/Säffle ledbuss presenterades 1979 och fram till 1983 byggdes släpets chassi av Hägglunds varefter Volvo själva tog hand om hela kalaset.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 oktober 2011, 14:19:30 PM
Släpvagnschassit var tyskt

Var det Schenk firman hette?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mats Karlsson

Citat från: Bussföraren skrivet 24 oktober 2011, 14:23:41 PM
Volvo/Säffle ledbuss presenterades 1979 och fram till 1983 byggdes släpets chassi av Hägglunds varefter Volvo själva tog hand om hela kalaset.
Jag har inte mina pärmar tillgängliga just nu, men det var väl bara SL som köpte ledbussar med Hägglundssläp. Övriga sålda lebussar bör väl ha haft tyskt chassi fram till 1983?

Bussföraren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 november 2011, 07:22:11 AM
Jag har inte mina pärmar tillgängliga just nu, men det var väl bara SL som köpte ledbussar med Hägglundssläp. Övriga sålda lebussar bör väl ha haft tyskt chassi fram till 1983?

Förutom den stora ordern till SL så byggdes det två likadana Säffle ledbussar till Örebro, även dessa bör ju haft släp från Ö-vik.

Sista släp från Ö-vik bör ha varit till 6292 i mars 1984

SJ fick aldrig något annat än Volvo släp till sina Säffleledbussar