Fotografen är synlig - livsfarligt?

Startat av Mikey, 19 oktober 2011, 16:38:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Som de flesta på forumet vid det här laget kanske känner till, så brukar jag ta bilder med min kamera när jag är ute. Det brukar aldrig vara något problem, förutom när jag tar bilder på bussar (Särskilt i norra delarna av Stockholms län). Oftast står jag på långt avstånd och med mycket zoom, men inte alltid. Det händer ibland att jag ställer mig på en cykelbana eller trottoar och fotograferar (om det är något intressant) så att jag är väl synlig. Och detta gillas aldrig. I stort sett varje busschaufför visar antingen fingret, sätter händerna framför ansiktet eller tittar snabbt åt ett annat håll. Men det finns fall som är betydligt mera extrema. Idag var en sådan dag då föraren tvärnitade bussen mitt på vägen och skrek väldigt otrevliga saker åt mig genom fönstret som han slet upp. Och detta är (tyvärr) ingen engångshändelse.

Under hela året som jag tagit bilder kan jag bara komma på en enda chaufför som vinkat tillbaka med ett leende på munnen. Så ska jag sluta fotografera bussar helt på platser där jag är synlig, och bara gömma mig i skogar på lååååååånga avstånd ifrån bussarna? Eller gör jag helt fel i att ställa mig på folktomma platser och fotografera där det bara finns en buss+jag+skog? Eller ska jag bara helt enkelt sluta fotografera i Arrivas områden och bara hålla mig inne i storstan där det finns så många kameror i omlopp att ingen bryr sig?

/ Mikey (tydligen hatad av bussförare)

Björn Ax

Du ska skita i vad andra tycker och fotografera hur mycket du vill.

Dom har inget att säga till om och kan inte förhindra dig att fotografera bussar.

Visst är det inget roligt att bli skriken på men det är bara att vifta bort och inte bry sig så mycket.

Ersa

Även i bussuniform kan man få arga kommentarer av folk man egentligen skulle vilja kalla kollegor. Detta även när man fotat vissa tomma avstängda bussar. Så du är inte ensam. Tråkig inställning av dem, men samtidigt inget som avskräckt mig.

Mikael Ringmarck

Det brukar gå i vågor för mig. Senaste månaderna tycker jag de flesta haft ett trevligt bemötande eller inte brytt sig. Men jag har varit med om samma sak som du, förare som tvärnitat med passagerare bara för att skrika. Vissa går inte att bemöta på ett vänligt sätt då de bara försöker överrösta en, då skriker jag tillbaka. Man får försöka att inte ta åt sig när det väl händer. Andra vill gärna att man ska ta en närbild på dem och mejla så det är väldigt olika. Ett tips är att avge en liten vinkning i samband med foto, men det kanske du redan gör?  :)

Mikey

Björn, jag vet om att de inte kan göra så mycket, men det är ju ändå riktigt otrevligt när det händer. Eftersom jag ofta åker buss så känner jag ju igen de flesta förare, så jag är mest rädd för att det kan bli en otrevlig situation när jag kliver ombord bussen någon gång med en av dessa förare. Men förhoppningsvis glömmer de väl bort mig fort.

Ersa, Ja, det är tråkigt att vissa inte ens låter en fotografera tomma bussar.

Mrbuss, Jag har aldrig råkat ut för någon som vill bli fotograferad, men då fotar jag ju också i princip bara mitt på linjen under körning. Jag försöker alltid att ge en liten vink, men ibland går det inte om jag måste upp med kameran för snabbt. Idag hann jag dock vinka, men det hjälpte ju uppenbarligen föga. Förövrigt var denna tur en tomkörning vilket kanske gav honom chansen att stanna bussen. Men chuaffören hade några "kompisar" sittandes på diggarsätet, så man skulle väl nästan kunna kalla dom passagerare :P

Möllers

Har hänt mig flera gånger dom stannar bussen skriker på mig dom vill ha kameran slå mig skallen med den.
Tutar har väl hänt med några gånger inte trevligt alls, ner nu är ute plåtar vinka då till föraren blir det bättre.

the0fiskis

jag har råkat ut med några sura miner
men ofast verkar dem inte bry sig.
jag försöker vinka till dem oftast men det är inte allt man kan det, ja blir extra glad när dem vinkar och verkar posetiva till att ja fotar (hände senast när ja fotade på djurgåren)
ja brukar ofast foto i statsmiljö om det spelar någon roll vet jag ej

Joakim Wahlberg

Vissat har man blivit behandlad sådär. Första gången jag tog bussbilder dessutom (skrek att han skulle hämta polisen mm)... Annars måste jag faktiskt säga att i Södertälje är det tvärtom, visst finns det sura, men ofta får man många glada vinkningar (slängkyss har även hänt en gång ::)).
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Möllers

Skrek att han skulle hämta polisen mm fyy vilken elak bussförare det måste ha varit  >:(

Danne B.

Det är ju så man skäms över "kollegor" som beter sig på detta vis! Eländigt illa är det! Oavsett vad dom tror att fotograferingen går ut på ger det dom ingen rätt att skrika på, peka finger åt eller hota fotografen.

Dom gånger jag stött bussfotografer i jobbet har jag (om jag hunnit) försökt vinka alt. gett en helljusblink alt. om situationen medgett(!) helt enkelt saktat in eller stått kvar några sekunder extra så att dom kan ta en vettig bild. Men å andra sidan så vet jag, efter att jag hittade det här forumet, att bussintresserade fotografer finns.

//Danne

Jimmy

Hej.
Här har ni SLs generösa syn på att fotografera i trafikmiljöer

http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Filma-och-fota/

Jimmy

Kristian

Tråkigt att förare inte kan uppföra sig bara för att någon tar en bild. Själv har jag inte råkat ut för något värre i Sverige än en hyttande näve när jag bodde i Malmö. När jag däremot var i Amsterdam var det många spårvagnschaufförer som bromsade, pinglade med klockorna och sade att de inte ville vara med på bild... Vissa tinade när jag berättade att det enbart var för privat bruk och några blev riktigt glada över en svensk kunde kommunicera på deras språk. :P

Jag blir fotad lite då och då när jag kör tåg och brukar hälsa med vink, blink och/eller en kort tut. :)

swedebear

Citat från: Jimmy skrivet 19 oktober 2011, 20:13:55 PM
Hej.
Här har ni SLs generösa syn på att fotografera i trafikmiljöer

http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Filma-och-fota/

Jimmy

Finns ju ingen som helst anledning för dem att ha på annat sätt. Själv har jag som "värst" mötts av förvånad blick från föraren

Cyklisten

Som alla andra har jag råkat ut för konstigheter, men de två som jag minns bäst var en förare i Stockholm (nattbild och släckt hytt så han syntes inte ens på bilden) som hotade mig med att kalla "SL-direktören" som har sina speciella kontakter (vet fortfarande inte vad han menade), samt en annan förare i Ystad som reagerade på att jag tog några bilder på bussen invändigt från den bakre stolraden. Där blev jag så pass rädd att jag försökte ringa hans arbetsgivare och påpeka att han borde tas ur tjänst åtminstone denna dag med tanke på hans instabila tillstånd, men ingen brydde sig särskilt mycket.
Annars var det många som undrade och skällde ut men utan att bli direkt hotfulla. Vissa känns hotfulla i början men efter att man har talat om sitt intresse blir vänliga och ställer upp med skyltningen osv.

Bussmicke

Citat från: Björn Ax skrivet 19 oktober 2011, 16:58:42 PM
Du ska skita i vad andra tycker och fotografera hur mycket du vill.

Dom har inget att säga till om och kan inte förhindra dig att fotografera bussar.

Visst är det inget roligt att bli skriken på men det är bara att vifta bort och inte bry sig så mycket.

När jag är ute skiter jag fullkomligt i vad folk tycker om mitt fotograferande, om nån förare gnäller? Ja, och? Ger bara en kommentar tillbaka i stil med att han/hon har väl ett jobb att sköta eller en tidtabell att följa och så går jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.