CR110L i Handen 1974

Startat av Hasse L, 18 oktober 2011, 14:33:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Två H46:or vid den lilla centrumhållplatsen. 4611 var en av de (första) tio som levererades med grått tak.

Gunnar D

Intressant att se att 4611 redan fått runda strålkastare, det måste ha varit tidigt. Exvis hade 4643 fortfarande original, ovala strålkastare i aug 1974.

/Gunnar

Ulf Berlin

Det är alltid trevligt med dessa bussar på bild :D
840 gick på denna tid:FarstaC-Handen-Jordbro(Västerbommen)
Ännu har båda bussarna de höga galonsätena även bakom bakdörren,
som senare utbyttes mot f d CFstolar p g av skadegörelse./Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 oktober 2011, 21:19:44 PM
Det är alltid trevligt med dessa bussar på bild :D
840 gick på denna tid:FarstaC-Handen-Jordbro(Västerbommen)
Ännu har båda bussarna de höga galonsätena även bakom bakdörren,
som senare utbyttes mot f d CFstolar p g av skadegörelse./Ulf

April 1974 var just när jag flyttade till Jordbro och linje 840 hade då kort innan flyttat sin vändhållplats i Brandbergen till Jordbro (Västerbommen). Brandbergen hade då just fått direktförbindelse med Skanstull genom linje 809 och då lade man om linjen så att vi i Jordbro skulle få direktlinje till Farsta i stället. Det skulle dröja till 1981 innan Jordbro fick direktförbindelse med Skanstull genom linje 810 och då bara i högtrafik i rusningsriktningen. Så småningom försvann också linje 840 och ersattes av linje 837 som dock bara gick mellan Jordbro och Obs-varuhuset.

Det skulle väl dröja rätt många år innan stolarna bak började bytas ut mot gamla CF-stolar. Från början var det brist på stolar efter skadegörelse som var orsaken men efter ett tag gjorde man detta byte därför att förarna upptäckte att det var lättare att hålla uppsikt över bussens bakre del om det var stolar med låga ryggstöd.

Trevlig bild på en trevlig busstyp och 4610 åkte jag många gånger med. Mest dock mellan Jordbro station och Västerbommen. Särskilt minns jag avgången 07.50 från Västerbommen, som skulle hinna till pendeltåget med avgång 07.56. Bussen hade då körts tom från Muskö och det var mycket snävt med tiden. Där kunde man förnimma vilka fartresurser dessa bussar hade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robban

Haha tack så enormt mycket Hasse

I huset bakom så bor mitt ex med våra barn sjuuuukt kul att få se hur huset såg ut för en sisådär 37 år sen ;D

Visade bilden för barnen och det var tummen upp  ;)

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.