Dagens resa med 639 16.00 - Nobina (?) 0065 - lite trångt

Startat av Ulf Broman, 14 oktober 2011, 23:13:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Jag åker ju understundom fredagar 16.00 från Tekniska till Hallstavik med SL linje 639 och har observerat att det varierar vad slags buss som sätts in.
Idag var det en något mer förväntad buss, men lite i minsta laget: En modern (tycker jag) boggie, nummer 0065.
Jag blev lite orolig när den rullade fram, men det gick fint ut till Danderyd. Där fanns dock en lång kö och det blev cirka 17 stående, och vid Roslags Näsby klev ytterligare cirka 5 på. Några få klev av på vägen, men de flesta fick stå till Rimbo.
Men bussen var bra, rullade på mjukt och fint.

En intressant fråga är ifall långresande och långpendlandet flyttat sig i tiden, dvs. långpendlare (till t.ex. Rimbo) försöker kanske vara lediga eller jobba hemifrån eller åka tidigt på fredagar, och personer med lantställe längre upp åker också andra tider. Eller är det bara otur att så många väljer just 16.00 i stället för 16.10 och att det är mycket mer plats på turerna som bara går till Rimbo?

Peter Rost

Gick det bara en buss ovanämda tid 16.00? Sent sjuttio, tidigt åttiotal reste jag ofta på fredagar med 639 till Skebobruk, och på fredagseftermiddagarna var det många resenärer, och som jag kommer ihåg det var det minst två tre vagnar efter varandra - mestadels ledbussar, men det kunde variera från tid till annan. Samma sak på söndagar tidig kväll med flera 639:or samtidigt mot Tekniska, fullsatta bussar gick ej via Ununge.

/Peter

Carl Eric

0065 är av samma modell som denna:

Nobina 0069 svänger in på Norrtälje busstation den 27/6-2011.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

otroligt fin och bra buss, speciellt på vintern, dock med nackdelen att det inte är så många sittplatser

Ulf Broman

Citat från: Peter Rost skrivet 15 oktober 2011, 00:56:53 AM
Gick det bara en buss ovanämda tid 16.00? Sent sjuttio, tidigt åttiotal reste jag ofta på fredagar med 639 till Skebobruk, och på fredagseftermiddagarna var det många resenärer, och som jag kommer ihåg det var det minst två tre vagnar efter varandra - mestadels ledbussar, men det kunde variera från tid till annan. Samma sak på söndagar tidig kväll med flera 639:or samtidigt mot Tekniska, fullsatta bussar gick ej via Ununge.

/Peter

Vad jag såg kom det ingen extra buss, men det numera går ju nästa buss till Rimbo 16.10, och det var också några resenärer som klev på min buss och strax efter klev av, förmodligen för att vänta in nästa tur.

Ja, jag minns från 1990-talet detta med många vagnar på samma avgång, men då gick ju bussarna bara 16.00 och 16.30 och 17.00, och en av dem gick nog till Hallstavik bara på fredagar. För Rimbo-borna är det säkert mycket bättre med 10-minuterstrafik i rusningen, men det kan ju ge konstiga effekter på de turer som fortsätter. Det var också därför jag undrade över förändringar över åren i resmönster och sånt.

Ersa

Detta har varit uppe minst två gånger förr, men det är väl dags att klargöra saken ännu en gång: Linje 639 delas som bekant av Fridströmsbemannade Rimbobaserade bussar, Nobinas egna Hallstaviksbaserade bussar, samt ibland även någon enstaka Norrtäljebaserad buss.

16:00-avgången tillhör inte underentreprenören, utan är Nobinas egen avgång. Däremot har underentreprenören ofta fått hoppa in och köra 16:00-avgången utöver sitt vanliga kontrakt. Detta måste ske med lite oväntade bussar då underentreprenören inte har en enda reservbuss. Hittills har avgången ofta gått med Setran DEL443 som numera har fått "SL-körförbud" pga tre låga trappsteg fram. Istället användes 0065 som underentreprenören fått låna. Att just den vagnen används beror på att det mellan Rimbo och Hallstavik är krav på bälten och AC vilket gör att 55xx-vagnarna ej är behöriga.

Vad gäller storleken och antal sittplatser på bussarna är det samma klagomål varje gång. "Varför kör ni med små bussar istället för ledvagnar?" Men vad är egentligen skillnaden numera? För en ledvagn godkänd för SL-trafik har ju idag aldrig fler än 55 sittplatser pga det nya hundraprocentiga lågentrékravet på landsbygden.

- En B9SALE för SL-trafik har 53-55 sittande beroende på antal barnvagnar/rullstolar. Ledvagn med 18,64 meters längd.
- Setran DEL443 som Fridströms körde i SL-trafik förut har 52 sittplatser och rullstolslyft. Två axlar och 13 meters längd.
- 55xx-serien som Fridströms kör idag på södra halvan av 639 har 48 sittplatser. Tre axlar och 14,5 meters längd. Skippar man den bakersta dörren skulle man kunna få in minst 3 st sittplatser till, dvs minst 51 sittande.
- 006x-serien är en ren uppdatering av 55xx i samma storleksklass, dörrställning och antal sittande. Den främsta skillnaden är nyare årsmodell, AC och bälten. Samt I-shift och styrbar boggiaxel.

Så min fråga är: Vad löser en ledvagn?
Svaret är: Att c:a 5 st fler stolar kommer till.

Vem ska vi då skylla på? Ja, inte Nobina eller Fridströms iaf. Men hör gärna av er till SL och berätta att deras hundraprocentiga lågentrékrav gör att pendlarna drabbas. Om folk kunde inse helhetsbilden av vad de idag extrema lågentrékraven på landsbygden ställer till, så skulle de förhoppningsvis sluta gnälla på bussbolagen som gör vad de kan enligt reglerna SL satt upp.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussföraren

Lösningen är väl att förstärka berörda avgångar, det kravet finns ju i avtalet att operatören ska sköta detta.
Men givetvis är det en bättre ekonomi att låta ett visst antal kunder stå med nu gällande avtalskonstruktion.

I Keolis tidigare avtal var det som bekant det motsatta, varje förstärkning var värd guld

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 16 oktober 2011, 19:35:03 PM
Det här kanske är lösningen? http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30482 ;)

Lösningen har man haft rullande i många år, men är numera förkastad. 69 st sittplatser plus rullstolar i en sån här landsbygdsbuss med rullstolslyft jämfört med 55 st sittande i stadsbussen B9S. Om dylika bussar kan rulla på UL801, UL804, UL809 och UL811 kan de väl även få rulla på SL639?

Tänk om Norrtälje kommun kunde tillhöra Uppsala län så man med hjälp av UL kunde genomföra samma smidiga lösningar som man kan i övriga Uppland. Lite dyrare taxa, men mycket nöjdare och gladare resenärer mot idag. :)

CS

Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 19:58:23 PM
Lösningen har man haft rullande i många år, men är numera förkastad. 69 st sittplatser plus rullstolar i en sån här landsbygdsbuss med rullstolslyft jämfört med 55 st sittande i stadsbussen B9S. Om dylika bussar kan rulla på UL801, UL804, UL809 och UL811 kan de väl även få rulla på SL639?

Tänk om Norrtälje kommun kunde tillhöra Uppsala län så man med hjälp av UL kunde genomföra samma smidiga lösningar som man kan i övriga Uppland. Lite dyrare taxa, men mycket nöjdare och gladare resenärer mot idag. :)

Förutom det faktum att den typen av bussar inte går att få tag på längre. I princip ingen tillverkare kan bygga ledbussar i normalgolvs-utförande längre.

Ersa

Citat från: CS skrivet 16 oktober 2011, 22:09:19 PM
Förutom det faktum att den typen av bussar inte går att få tag på längre. I princip ingen tillverkare kan bygga ledbussar i normalgolvs-utförande längre.

Förvisso. Men nog hade det varit trevligt att få köra de inte särskilt åldersstigna B12MA som finns kvar idag, dagens 10-årsavtal ut på 639:an. Maxåldern är ju ändå väl tilltagna 16 år, vilket innebär att några B12MA av 2006 års modell kan arbeta avtalstiden ut.

Därefter får man komma på nya lösningar. Som t.ex 15-meters normalgolvare med 60 sittande.

the0fiskis

iförsig ett annat län (nacka värmdö)
vet inte om man har "sittplatsgaranti" i nortälje ochså?
http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/13074/15540/MP-sagar-SLs-sittplatsgaranti/
men den funkar knapast, till o med på den lila linjen som jag åker dagligen (465) så händer det då och då att folk få stå...

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 14 oktober 2011, 23:13:46 PM
Idag var det en något mer förväntad buss, men lite i minsta laget: En modern (tycker jag) boggie, nummer 0065.
Jag blev lite orolig när den rullade fram, men det gick fint ut till Danderyd. Där fanns dock en lång kö och det blev cirka 17 stående, och vid Roslags Näsby klev ytterligare cirka 5 på. Några få klev av på vägen, men de flesta fick stå till Rimbo.

Ungefär 22 st stående resenärer i 0065 får vi anta då. Hade bussen varit en B9S (utan barnvagnar/rullstolar ombord) hade antalet knappt minskat mycket. Det hade fortfarande varit c:a 17 st stående. Fast hade det varit en B12MA (även den utan barnvagnar/rullstolar ombord), eller rentav en gammal H22, hade den haft 73 st stolar och alla hade därmed fått sitta.

Citat från: Ulf Broman skrivet 14 oktober 2011, 23:13:46 PM
En intressant fråga är ifall långresande och långpendlandet flyttat sig i tiden, dvs. långpendlare (till t.ex. Rimbo) försöker kanske vara lediga eller jobba hemifrån eller åka tidigt på fredagar, och personer med lantställe längre upp åker också andra tider. Eller är det bara otur att så många väljer just 16.00 i stället för 16.10 och att det är mycket mer plats på turerna som bara går till Rimbo?

Visst kan det vara irriterande för pendlare bosatta norr om Rimbo att "deras" fåtal avgångar översvämmas med folk som bara ska till Brottby, Rö eller Rimbo. Men den vanlige pendlaren väntar inte till 16:10-avgången för att underlätta för de som ska "hela vägen", utan han/hon tar första bästa buss.

Det enda sättet att styra detta är att införa direktbussar som inte släpper av någon förrän t.ex efter Rimbo station. Men detta kräver extremt tydlig kommunikation då SL-bussresenären inte har någon som helst vana av att bli indelad på två olika bussar. Resenären hävdar bestämt att alla bussar ska stanna på alla hållplatser - som det alltid varit. Snabbtåg må fungera på Roslagsbanan, men effektivisering av busstrafiken får inte förekomma utan protester. Dylik fördelning är tillräckligt svårt i Kapellskär när man kör Viking Line.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 23:44:40 PM

Det enda sättet att styra detta är att införa direktbussar som inte släpper av någon förrän t.ex efter Rimbo station. Men detta kräver extremt tydlig kommunikation då SL-bussresenären inte har någon som helst vana av att bli indelad på två olika bussar. Resenären hävdar bestämt att alla bussar ska stanna på alla hållplatser - som det alltid varit. Snabbtåg må fungera på Roslagsbanan, men effektivisering av busstrafiken får inte förekomma utan protester. Dylik fördelning är tillräckligt svårt i Kapellskär när man kör Viking Line.

Är ju sant att SL inte har den traditionen. 641E är ju verkligen ett undantag. Här kanske man dock istället skulle förlänga en tur till till Hallstavik. Visst det innebär ökade kostnader men samtidigt är min erfarenhet att det brukar vara rätt bra beläggning även efter Rimbo. Låt Hallstavikavgångarna avgå 15.50, 16.10, 16.30 istället. Eftersom det är 10-minuterstafik bara i en timme, bör ju en sådan avgång inte bli dimensionerade i princip för antalet fordon. Så kostnaden blir - om inte försumbar - så i alla fall hanterbar.

Det är ju svårt om man har oklara regler för åkandet och att det skiftar med enstaka avgångar. Det är väl min kritik. Då bör man ju iaf ha ett särskilt linjenummer eller dylikt. I annat fall gillar jag lite systemet i USA och till viss del Kanada, där man ju ofta har en expressbuss som går samma väg som "mjölkpallsbussen", men som bara stannar vid vissa hållplatser. Fast ofast rör ju det linjer som har betydligt högre resandetal förstås.

Men UL är ju inne på en bra linje också förvisso - men som sagt - rör det sig om en enstaka tur som blir full, tror jag inte det är rätt lösning. Ska det vara riktigt bra (också för passagerarna), bör det ju också vara kopplat till att bussen inte stannar för påstigande...

Men kanske är det dags att ha en egen linje för Brottby - Söderhall i högtrafik. Och då bara ha för påstigande på 676 och 639. För bägge bussarna drabbas ju av vara fulla för en relativt kort del av resan. Kanske är en bättre idé än att ständigt öka turtätheten på 676 och 639...Några av dessa skulle ju också kunna fortsätta direkt som 644 till Mora vägskäl - om än det leder till tomkörningar på 621 istället)...

Ska man göra det tror jag som sagt att det ändå bör vara något mer organiserat så att man lätt lär sig hur det fungerar. I annat fall blir det ändå folk som hamnar på fel buss och endera blir ursinniga eller avsläppta ändå.

Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 18:59:31 PM
...
Vem ska vi då skylla på? Ja, inte Nobina eller Fridströms iaf. Men hör gärna av er till SL och berätta att deras hundraprocentiga lågentrékrav gör att pendlarna drabbas. Om folk kunde inse helhetsbilden av vad de idag extrema lågentrékraven på landsbygden ställer till, så skulle de förhoppningsvis sluta gnälla på bussbolagen som gör vad de kan enligt reglerna SL satt upp.

Jag har inte ens försökt skylla på någon, utan mest observerat, och konstaterat att det är SL:s linje 639, och då tycker jag som kund att det i första hand är deras ansvar. De bör ju säkra avtal som gör att det går att förstärka när det behövs (fast det gav ju så mycket bråk för några år sen just i Norrtälje-trafiken). Dessutom har det sällan genom åren varit så mycket variation i bussparken som de gånger jag åkt i år, så jag har bara velat berätta det. Tack för infon om hur turen tursätts!

Jag förstår att lågentrén påverkar mycket, och tycker själv (bland annat för att jag just nu är i en mellan-fas i livet då jag behöver varken barnvagn eller rullstol eller sån där vagn på två hjul att köra mat i) att på så långa resor det handlar om kan man ha dina andra lösningar. Minsta resan man behöver ta 639-an för är ju i praktiken 55 minuter.

Jag har också funderat på alternativa lösningar, och en erfarenhet från pendeltåg är att ett insatståg (som alltså inte går hela sträckan och inte stannar överallt) som skall förstärka i 15-minuterstrafik behöver gå ungefär 4 minuter före ordinarie (och alltså 11 minuter efter närmast föregående) för att det skall bli jämnt fördelat med antalet resande i tågen.
Det leder mig till (om det nu inte bara är att sätta in flera bussar) att tro att SL kanske skulle flytta 15.50 till 15.57, och 16.20 till 16.27, och att man ändå i Stockholm skall köra fram 16.30-bussen senast 16.25 så den kan avgå i tid, medan de som bara skall till Rimbo vet att de kan försöka ta 16.27. Lösningen är förstås trist för den som missar 16.10 med en minut, men det får man väl leva med. På klämdagar (och vid bussbrist) så skall man då i första hand förstås ställa in 16.27.

Det jag ser av resandet till Söderhall och Brottby är så lågt att det nog inte är värt med en extra linje för den. Det man kan göra är väl att 639-an aldrig stannar i Brottby för avstigande, utan att de får ta 676-an.