Transport 2011 - Solaris Urbino 18 Hybrid

Startat av Bergenga, 12 oktober 2011, 22:08:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Solaris Urbino 18 Hybrid er egentlig en ganske stor nyhet, både rent fysisk sett, men også innen nyvinning. Så langt har Volvo vært enerådende på det nordiske markedet med sin 12-metring, men nå har altså Solaris levert sine første hybridleddbusser til UniBuss. Akkurat disse som UniBuss skal ha er levert med teknikk fra Allison og er parallellhybrid akkurat som Volvo sin. I tillegg finnes den som parallellhybrid med teknikk fra Voith og faktisk også som seriellhybrid fra Vossloh. Seriellhybrid vil si at det ikke finnes noen mekanisk overføring fra dieselmotoren til elmotoren som er koblet til hjula. Det finnes også en Urbino 12 Hybrid med utrustning fra Eaton, men jeg har ikke klart å lese meg til hva slags type hybrid den er.

UniBuss har til anbudet som startet i Oslo 2. oktober fått levert blant annet 5 Solaris Urbino 18 Hybrid, 10 Solaris Urbino 12 Hybrid og 1 Volvo 7700 Hybrid, og til våren kommer 5 Van Hool hydrogenbusser.










DN 74036 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

JesperO


Bergenga

Citat från: JesperO skrivet 12 oktober 2011, 22:12:34 PM
Vilka linjer kommer dessa att rulla på?

Det kan se ut for at de skal gå på linje 80E. Hvor den går vet jeg derimot ingenting om. :)
Mvh.
Øyvind Berg

AL

Jaha, se där ja. Precis när jag postat inlägget om just denna röda i tråden om den lilla vita korta Solarisbussen, så dök denna nya tråd upp...  ;D

Då är det alltså Unibuss som skall ha den.  När det gäller 80E så var det väl i princip den enda linje som Norgesbuss använde ledbussar på. I övrigt satt väl Norgesbuss mest med normalbussar och boggiebussar!  Förutom 80E kanske det också är tänkbart att dessa Solarisledbussar kommer att rulla även på 71E som väl fortfarande finns kvar, alltså expressbussen mellan Björndal och Oslo Centrum, eller 4E?

Tror inte att det finns några fler ledbusslinjer i Oslo Syd, och eftersom linje 32 som tidigare låg på Klemetsrudgaraget, (där nu Norgesbuss huserar), numera överflyttats till Alnabru, har man inte heller denna ledbusslinje kvar på Rosenholm.


Kimsan

Jag hatar den instrumentpanelen. Samma som MAN och Mercedes. Det enda dom ändrar på är märket i ratten

yngrot

Tysk standard panel.. som lök på laxen ERG biljettmaskin brrrr . Solaris är rätt snygg med sin sneda ruta.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars


AL

Unibuss samtliga bussar har just kravspecificerat dörrknappar på vänsterpanelen.  De knappar som enligt tillverkarens standard placerats på höger sida, trots beställarens egna krav, saknar därför funktion!

Lars

Citat från: AL skrivet 13 oktober 2011, 20:38:21 PM
Unibuss samtliga bussar har just kravspecificerat dörrknappar på vänsterpanelen.  De knappar som enligt tillverkarens standard placerats på höger sida, trots beställarens egna krav, saknar därför funktion!
Även Nettbuss har dessa 2 röda knappar till vänster i de flesta bussarna.
Det finns ett EU direktiv eller vad det nu heter om utformning av förarplatsen i en buss och där står att knapparna ska sitta på höger sida inom hela EU. Mercedes hade ju sina 2 dörrknappar där sedan gammalt!
Därför så har bl. a. Säffle placerat dem på en satellit till höger om ratten för att föraren ska slippa böja sig fram varje gång han öppnar dörrar. Men det går att beställa knappar även till vänster sida men det är ju en merkostnad och den tar inte Nobina i Sverige, men jag har sett undantag t.ex de nya dubbeldäckarna mellan Norrtälje och Stockholm