Några bilder från SL-region Stockholm Sydväst

Startat av Mikael T Nilsson, 12 oktober 2011, 17:17:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder tagna i SLs trafikområde Stockholm Sydväst. MAN-buss 7537 är ny sedan trafikstart och är stationerad i Gubbängen.

Keolis 5769 på Huddingelinje 704.

Keolis 6014 var tidigare avsedd för linje 173. Fr o m hösten 2011 trafikerar den även stomlinje 172.

Keolis 6678 ankom Högdalen på Hudddingelinje 744 och avgick senare på Söderortslinje 143.

Keolis 1109 ska enligt mina anteckningar tidigare varit stationerad i Råsta. Här ser vi bussen på linje 833 mot Vidja.

Slutligen en f.d. Swebus-/Nobinavagn, Keolis 3913 på Söderortslinje 181 mot Farsta strand.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2011, 17:17:34 PM

Här kommer några bilder tagna i SLs trafikområde Stockholm Sydväst. MAN-buss 7537 är ny sedan trafikstart och är stationerad i Gubbängen.

Nån som vet hur tanken är med dessa MAN-bussar, förutom de som rullar på 744:an/143:an så verkar det inte blandas speciellt friskt mellan Söderort/Huddinge även om det händer då och då. Men dessa MÄN känns som att de till 40% tursätts på söderortslinjer och 60% på Huddingelinjer, ska det fortsätta vara så?

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 12 oktober 2011, 20:17:54 PM
Nån som vet hur tanken är med dessa MAN-bussar, förutom de som rullar på 744:an/143:an så verkar det inte blandas speciellt friskt mellan Söderort/Huddinge även om det händer då och då. Men dessa MÄN känns som att de till 40% tursätts på söderortslinjer och 60% på Huddingelinjer, ska det fortsätta vara så?

Ja, de bor ju i Gubbängen, och tursätts på kortboggiomlopp, dvs. omlopp som kräver boggi och som trafikerar gator i Stockholms stad, där maxlängden är 13,99 m för denna typ av buss.

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 12 oktober 2011, 21:59:46 PM
Ja, de bor ju i Gubbängen, och tursätts på kortboggiomlopp, dvs. omlopp som kräver boggi och som trafikerar gator i Stockholms stad, där maxlängden är 13,99 m för denna typ av buss.

I Sthlms stad??? Men Huddinge är väl inte Sthlms stad???

Hasse L

Alltid brukar man kunna se någon eller några MAN boggi vid Tumba station. Men alla är alltså placerade i Gubbängsgaraget?

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 13 oktober 2011, 11:27:53 AM

Glömt att Botkyrka-Huddinges gamla område är lite "uppdelat"?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 oktober 2011, 12:14:25 PM
Alltid brukar man kunna se någon eller några MAN boggi vid Tumba station. Men alla är alltså placerade i Gubbängsgaraget?

Ja, alla 15 är i Gubbängen. Trafikområdet är goegrafiskt stort, och trots att bussarna i första hand är till för de linjer som dimensionerar kort boggi, vandrar de iväg till såväl grann- som granngrannkommunen. Följande 700-linjer har i grundplaneringen besök av Gubbängens MAN-boggier: 703, 705, 706, 710, 711, 714, 718, 726, 740, 742. Iakttagelsen från Tumba är således helt enligt plan.

Citat från: virtual1 skrivet 13 oktober 2011, 11:27:53 AM

Helt riktigt, det är två olika kommuner. Linje 744 t.ex. rör sig i båda.