Bussar i Harz i marz 1992

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 oktober 2011, 15:57:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så var det då Harz två år efter Tysklands återförenade. Vi var i den del som tillhörde DDR och det märktes fortfarande förstås. Många Ikarus-bussar rullade fortfarande men de hade börjat bytas ut mot nyare Mercedes. Kolla också polisbilen bakom den danska turistbussen på sista bilden.

Slutet av mars men ändå var det full vinter på höjderna i Harz. Drei Annen Hohne ligger 540 meter över havet, vilket är cirka 300 meter högre än Wernigerode, där snön var borta.

Wernigerode kommer att redovisas i två kommande avsnitt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2011, 15:57:58 PM

Detta är en buss jag gillar hemskt mycket! Mörkgula Ikarus 280-ledvagnar med vikdörrar och gardinkappor åkte jag en del när jag var yngre, i Daugavpils. Jag minns också att man hade gott om SL-röda Scania CN112/113CL där. Finns dessa gamla bussar kvar idag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikey skrivet 12 oktober 2011, 16:47:53 PM
Detta är en buss jag gillar hemskt mycket! Mörkgula Ikarus 280-ledvagnar med vikdörrar och gardinkappor åkte jag en del när jag var yngre, i Daugavpils. Jag minns också att man hade gott om SL-röda Scania CN112/113CL där. Finns dessa gamla bussar kvar idag?

Om du menar gula Ikarus-bussar och i Tyskland så finns det en del bevarade som museibussar. Men i ordinarie trafik är de borta för länge sedan.

Inte för att jag åkt mycket i dem men jag minns dem som förfärligt skramliga, dragiga och bullriga. Fast en Ikarus i gott skick som den på bilden är onekligen ett trevligt inslag i gatubilden. Dock tycker jag det är ett helgerån att förse dessa busar med reklam på sidan. Sådant förekom väl inte på DDR-tiden (därmed inte sagt att jag vill ha tillbaka den). Överhuvudtaget är det frapperande att se hur snabbt (o)skicket med reklam på bussarna spred sig i de nya förbundsländerna.

Ikarus kallades ju inte "Ikarost" i folkmun för inte och  därför var många av dessa bussar i ett erbarmligt skick.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikey skrivet 12 oktober 2011, 16:47:53 PM

Kul, är du uppväxt i Daugavpils? Man har haft många gamla Scania CR112 från Stockholm. Ingen CN112 vad jag vet men någon CN113CLB som säkert är kvar. CR112-vagnarna var kvar för ett år sen men de blir färre hela tiden.

Intressanta bilder Staffan!

Mikey

Citat från: Mrbuss skrivet 12 oktober 2011, 17:27:28 PM
Kul, är du uppväxt i Daugavpils? Man har haft många gamla Scania CR112 från Stockholm. Ingen CN112 vad jag vet men någon CN113CLB som säkert är kvar. CR112-vagnarna var kvar för ett år sen men de blir färre hela tiden.

Tack! Jag är inte uppväxt där, men släktingar hade jag där så jag besökte stället ofta. Jag vill dock minnas att det kryllade av CN113, men inga CR112, men det är kanske minnet som sviker. Kul i alla fall att några är kvar! :D

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikey skrivet 12 oktober 2011, 19:13:35 PM
Tack! Jag är inte uppväxt där, men släktingar hade jag där så jag besökte stället ofta. Jag vill dock minnas att det kryllade av CN113, men inga CR112, men det är kanske minnet som sviker. Kul i alla fall att några är kvar! :D

Du borde ha tagit några bilder!  :) När jag var där fanns det en CN113 och kanske tiotalet CR112. Man hade också en mängd Volvo Säffle, både 12- och 18-meters. De äldsta har nog bytts ut mot nyare varianter av Säffle vid det här laget.

Mikey

Citat från: Mrbuss skrivet 13 oktober 2011, 18:11:04 PM
Du borde ha tagit några bilder!  :) När jag var där fanns det en CN113 och kanske tiotalet CR112. Man hade också en mängd Volvo Säffle, både 12- och 18-meters. De äldsta har nog bytts ut mot nyare varianter av Säffle vid det här laget.

Senaste gången jag var där var väl runt 2005, och då var jag inte tillräckligt gammal för att varken vara bussmupp eller fotograf ;) Men jag siktar på att åka dit nästa år någon gång, men det återstår att se hur det blir med det.