Skånetrafiken har vaknat

Startat av Kimsan, 12 oktober 2011, 12:03:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kimsan

Som busschaufför är det just nu ett h*****e, rekordet är 8 "falska/utgående" sms-biljetter. En förare plockade 4 på en och samma hållplats.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1559593/Sms-fusk-bromsar-Skanetrafiken.html

Mikael Ringmarck

Haha, jag blir lika road varje gång SMS-biljetterna tas upp. Människor som inte vill göra rätt för sig i kollektivtrafiken kommer alltid att finnas. Frågan är bara på vilket sätt de ska lyckas åka gratis. Utan SMS-biljetterna får vi åter dras med slynglar som ber om att få åka gratis, det existerar ju knappt idag  :D

JDS

Citat från: Mrbuss skrivet 12 oktober 2011, 18:13:14 PM
Haha, jag blir lika road varje gång SMS-biljetterna tas upp. Människor som inte vill göra rätt för sig i kollektivtrafiken kommer alltid att finnas. Frågan är bara på vilket sätt de ska lyckas åka gratis. Utan SMS-biljetterna får vi åter dras med slynglar som ber om att få åka gratis, det existerar ju knappt idag  :D

Fast när de gör det kan man ju säga nej, och så är det inget mer med det. Det är en ganska enkel procedur jämfört med att ungen visar upp ett falskt SMS, som man avvisar, då fixar de ett nytt, sen börjar andra passagerare tjafsa osv osv...

Mikael Ringmarck

Citat från: JDS skrivet 12 oktober 2011, 20:25:12 PM
Fast när de gör det kan man ju säga nej, och så är det inget mer med det. Det är en ganska enkel procedur jämfört med att ungen visar upp ett falskt SMS, som man avvisar, då fixar de ett nytt, sen börjar andra passagerare tjafsa osv osv...

Klart jag säger nej. Men antingen går de bara förbi då eller så fortsätter de tjafsa 796 gånger av 1000. Men det är sant, har jag sagt nej så har jag ju gjort mitt jobb och det är ju faktiskt inget mer med det oavsett vad de sedan gör.

Falska SMS-biljetter? Enligt SL (som citerats av DN) så känner man inte till något större fusk med SMS-biljetter. Själv har jag extremt svårt att se skillnad på en falsk och en äkta. Jag minns när jag faktiskt hann kolla på en SMS-biljett i våras och påpekade att den var falsk....efter mycket om och men fick de åka med i alla fall....långt därefter fick jag reda på att SL glömt meddela oss att man ändrat utseende på biljetterna....

JDS

Citat från: Mrbuss skrivet 12 oktober 2011, 21:02:43 PM
Falska SMS-biljetter? Enligt SL (som citerats av DN) så känner man inte till något större fusk med SMS-biljetter.

Gärna en länk till det påståendet. Men hur som helst, SL kan givetvis inte veta exakt hur många falska SMS-biljetter som förekommer eftersom det inte är SL som "säljer" dem, och eftersom resorna inte registreras. Inte heller skrivs det någon rapport varje gång ett falskt SMS påträffas, och man får ju inte dra in mobiltelefoner. Det är mest när det blir tjafs där andra passagerare (som inte fattar problemet) blandar sig i som det kommer rapporter och då kan det hända att det klagas på personalen i stället för på fuskarna. Någon tillförlitlig statistik går inte att framställa och för övrigt kan det göra detsamma, de som fuskar med SMS-biljetter skulle säkert fuska med någonting annat i stället om SMS-biljetterna inte fanns...

Mikael Ringmarck

Citat från: JDS skrivet 12 oktober 2011, 21:21:33 PM
Gärna en länk till det påståendet. Men hur som helst, SL kan givetvis inte veta exakt hur många falska SMS-biljetter som förekommer eftersom det inte är SL som "säljer" dem, och eftersom resorna inte registreras. Inte heller skrivs det någon rapport varje gång ett falskt SMS påträffas, och man får ju inte dra in mobiltelefoner. Det är mest när det blir tjafs där andra passagerare (som inte fattar problemet) blandar sig i som det kommer rapporter och då kan det hända att det klagas på personalen i stället för på fuskarna. Någon tillförlitlig statistik går inte att framställa och för övrigt kan det göra detsamma, de som fuskar med SMS-biljetter skulle säkert fuska med någonting annat i stället om SMS-biljetterna inte fanns...

Javisst: http://www.dn.se/sthlm/latt-forfalska-sls-sms-biljetter Det är inte exakt vad jag skrev men åt det hållet iaf.

"–Har inte hört någonting om detta, säger Fredrik Cavalli Björkman på SL:s pressjour."

och betänk då:

"Bland de som arbetar inom buss- och tunnelbaneföretagen är olika slags förfalskade sms-biljetter ett känt problem sedan flera år tillbaka.

– Vi som jobbar inom kollektivtrafiken har konstaterat för länge sedan att SMS-biljetter inte är säkra för fem öre. Vi brukar likna SMS-biljetten vid att man skriver på en papperslapp och använder den som biljett, säger en som DN.se talat med."

Och precis som du säger (och jag skrev tidigare) så dyker det alltid upp andra sätt att planka på. Så vad göra åt problemet? Kanske införa ordentliga kontroller och ta bort viseringen från föraren som man gör i de flesta andra länder?

Kimsan

Till alla er förare där ute, finns det något sätt att klämma åt dom, jag tänker annars att be dom visa mig koden dom skicka därför den kan dom inte förfalska. Är det någon som provat

Mikael Ringmarck

Citat från: Kimsan skrivet 12 oktober 2011, 23:41:57 PM
Till alla er förare där ute, finns det något sätt att klämma åt dom, jag tänker annars att be dom visa mig koden dom skicka därför den kan dom inte förfalska. Är det någon som provat

I början bad jag ibland om att få se det skickade meddelandet men det vart ofta tjafs och när jag själv insåg att det lätt går att fuska här med så slutade jag med det. Risken är väl att man får klagomål för det är ju faktiskt inget man som biljettviserare ska kolla.

Det finns förstås en lösning, att införa optiska läsare.

Robert T

Man ska absolut inte kontrollera mer än det trafikhuvudmannen kräver. Det brukar vara datum, tid, zon och kontrollsiffra. Sen om det stämmer men är falskt ändå är inte vårt problem.

mushkot

Citat från: Robert T skrivet 13 oktober 2011, 10:52:12 AM
Man ska absolut inte kontrollera mer än det trafikhuvudmannen kräver. Det brukar vara datum, tid, zon och kontrollsiffra. Sen om det stämmer men är falskt ändå är inte vårt problem.
Vårt problem är det ju definitivt, eftersom en del av våra löner kommer från biljettintäkter, men att vi inte kan göra något åt det är en annan femma.