Ersättningsbussar i Älvsjö i juni 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 oktober 2011, 22:54:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Dessa båda bilder har jag skrivit om förut men jag kunde då inte hitta dem. När jag städade bland mina tågbilder i dag så dök de upp där. Inte så konstigt kanske eftersom bilderna har tåganknytning.

Bakgrundshistorien har jag dragit förr men upprepar den för säkerhets skull. Det var banarbeten på Nynäsbanan varför det blev buss mellan Södertörns Villastad (som Farsta Strand fortfarande hette då) och Älvsjö. Det var två bussar och eftersom jag åkte in mot stan så var det gott om plats. Vi var inte så många denna söndagsmorgon.

När vi kom till Älvsjö sa den ena bussföraren till kollegan:
- Kan jag åka och fika. Det är ju så lite att göra .
Den andre svarade:
- Visst, jag klarar detta själv.

Så kom då pendeltåget mot Nynäshamn med Gotlands-anslutning in. Det bara drällde folk som skulle byta och det fanns alltså bara en buss. Som synes på den andra bilden var det många som inte kom med och de lär ha fått väntat en halvtimme på nästa buss - samt missa färjan .



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Gotlandsfärjan inväntar inte försenade tåg till Nynäshamn, däremot inväntas eventuellt försenade båtbussar från City terminalen.

/Peter - som vid ett tillfälle "bommade" gotlandsbåten pga försenat tåg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 12 oktober 2011, 23:00:04 PM
Gotlandsfärjan inväntar inte försenade tåg till Nynäshamn, däremot inväntas eventuellt försenade båtbussar från City terminalen.

/Peter - som vid ett tillfälle "bommade" gotlandsbåten pga försenat tåg.

Nej, den brukade inte vänta. Det var ju också så 1987 att det bara var vartannat tåg som gick till Nynäshamn. Så de resenärer som inte kom med bussen och skulle till Nynäshamn kom alltså fram drygt en timme senare (lite drygt därför att pendeltåget inväntade bussen i Södertörns villastad.)

Några dagar senare i juni 1987 började jag jobba vid SJ:s marknadsregion i Stockholm och den här missen var det första jag rapporterade till min chef. Han blev inte glad om man säger så. Den bussförare som tog bondpermis fick nog höra ett och annat och bussbolaget i fråga fick heller inte köra mer för SJ de närmaste åren. Den andra bussen kom inte från Nynäsbuss, så ingen skugga över dem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)