SL-bussar i udda färgsättningar

Startat av Mikael T Nilsson, 11 oktober 2011, 18:43:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på SL-vagnar i för SL-trafiken udda färgsättning. Först Keolis/Busslink 3259 som vid fototillfället lär ha varit lånebuss i Söderort/Nyboda. Numera är ju bussen SL-röd och stationerad i Handen.

En Råstavagn i Sundsvallstrafikens färgsättning, CN113-vagn 0573. Jag har för mig att denna vagn även utnyttjades som utbildningsvagn för Råsta.

Slutligen en lånebuss från Scaniabussar. Jag minns inte om det  var Connex Kallhäll eller Råsta som hade denna lånevagn. Linje 518 trafikerades vid tiden då fotot togs av både Kallhäll och Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Möllers

Mikey

Inte är väl bilden på Connex 0573 tagen i år? Men ser jag i syne, eller är det en blå CN113 på sista bilden? Såna kan det inte ha funnits många av?

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 11 oktober 2011, 18:53:58 PM
Inte är väl bilden på Connex 0573 tagen i år? Men ser jag i syne, eller är det en blå CN113 på sista bilden? Såna kan det inte ha funnits många av?

2003 var den tagen. Typiskt att man skriver fel. Men så är det när många bilder förbereds samtidigt för utläggning på Bussnack  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert Brink

CitatMen ser jag i syne, eller är det en blå CN113 på sista bilden? Såna kan det inte ha funnits många av?

Om jag inte minns fel, så fanns det två på Råsta för linje 179. Det var 4900 och 4901, båda omlackerade från röda.

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 11 oktober 2011, 20:02:19 PM
Om jag inte minns fel, så fanns det två på Råsta för linje 179. Det var 4900 och 4901, båda omlackerade från röda.

//R

Hej,

Det stämmer att det fanns två Scania CN113 ledvagnar, inv.nr. 4900-01, stomlinjeblå, avsedda för linje 179.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Menzies

Mikael T Nilsson

Citat från: Menzies skrivet 11 oktober 2011, 20:26:50 PM
Är inte 3259 PTS gamla vagn?

Jo, det stämmer. Så här ser förresten bussen ut idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

1896

På första bilden ser det ju mest ut som att lacken har blåst bort.  ::)

Ersa

Citat från: Menzies skrivet 11 oktober 2011, 20:26:50 PM
Är inte 3259 PTS gamla vagn?

Javisst. Gick mellan Cityterminalen-Skavsta under de sista veckorna hos PTS.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=2944

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 oktober 2011, 20:25:37 PM
Hej,

Det stämmer att det fanns två Scania CN113 ledvagnar, inv.nr. 4900-01, stomlinjeblå, avsedda för linje 179.

Bifogar en bild på en av Connex  Råstas CN113-vagnar i stomlinjeblått, tagen vid Kista centrum samma tidsperiod.
Vänliga hälsningar,

Mikael

buskörare

3259 hyrdes in till Örebro när vi blev kort om ledvagnar efter att 3144 brann i november 06 tror jag det var. Medan försäkringsbolaget funderade så hyrdes alltså 3259 in. Då var den samma blå (demovagn från Scania) men med ett lejon vid bakersta hörnet. Bild finns såklart på Busmickes sida. Det var förstås då den fick ett Örebronr, dvs 32..

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 oktober 2011, 18:43:45 PM
Slutligen en lånebuss från Scaniabussar. Jag minns inte om det  var Connex Kallhäll eller Råsta som hade denna lånevagn. Linje 518 trafikerades vid tiden då fotot togs av både Kallhäll och Råsta.

Det var Kallhäll som hade den.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2011, 08:30:58 AM

Bifogar en bild på en av Connex  Råstas CN113-vagnar i stomlinjeblått, tagen vid Kista centrum samma tidsperiod.

Tack för denna trevliga bild! :)

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 12 oktober 2011, 17:25:30 PM
Det var Kallhäll som hade den.

Fint! Tack för uppgiften.

Citat från: Mikey skrivet 12 oktober 2011, 17:27:45 PM
Tack för denna trevliga bild! :)

Roligt att du uppskattade bilden!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael