Scania Vabis B76 -1969 Växellåds problem

Startat av Roland.p.schmidt, 11 oktober 2011, 16:21:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roland.p.schmidt

Hej !
jag har som sagt en Scania vabis b76 från 1969.
Den har ett litet problem med växlingen...
1,2,3 går bra att få i men därimot 4,5 är lite tröga att få i. Det går att få i 4an men då går det inte att växla till 5an...
Så som det är nu så för att få i 5an så växlar man mellan 3-5an istället....
Förra ägaren trodde det var en växellförare som var sliten, det följde med en med bussen men jag vet inte den passar eller om jag vågar ge mig in i det då det kan bli väldigt omständigt...
Någon som har några förslag eller rekomendationer till mekaniker....
Tack på förhand MVh roland

Björn Forslund

Har aldrig haft dessa problem med någon Scania, utom en gång när en spak var feljusterad och tog i motorhuven när man försökte få i ettan.
Du bör nog först krypa under och kolla mekaniken mellan växelförare och växellåda för att titta om det löper fritt medans någon drar i spaken.

Mats Karlsson

Enklast är att öppna luckan i golvet inne i bussen, direkt bakom motorhuven, och kolla att allt ser OK ut med växelöverföringen till växellådan. Det är också lätt att skruva bort golvplåtarna till vänster om motorhuven så att man frilägger hela växelöverföringen.

Om inget fel kan idenifieras här återstår nog att plocka ned växellådan. Den är dock tung att hantera (ca 150 kg?), så man måste använda en talja för att sänka ned den på marken. När jag själv gjorde detta en gång i tiden, pga lagerproblem, placerade jag bussen längs en slänt och grävde in en grop under bussen och lade en stålplåt i botten på gropen. Sedan placerade jag en gammal hederlig sågbock inne i bussen över växellådasluckan i golvet och spikade fast några tvärslån på sågbocken så att den inte skulle kollapsa. I sågbocken hängde jag en talja och i dennas krok hängde jag fast ett par nylonstroppar som jag hade slagit runt växellådan. Sedan "spelade" jag upp lådan så att stropparna spändes. Därefter lossade jag lådan från kopplingskåpan, samt kopplade bort kardanen i andra ända. Sedan var det bara att "spela" ned lådan på stålplåten i gropen och släpa ut den vid sidan av bussen. Där välte jag upp den på en egenhändigt byggd träsläde och drog iväg släden med traktor till mitt garage där jag i lugn och ro kunde demontera växellådslocket. OBS att det är en fördel att tömma växellådan på olja innan man tar ned den. Det är svårare att tömma oljan när lådan ligger på garagegolvet.

Återmontering av lådan sker enligt ovan i baklängesordning. Har man tillgång till rätt verktyg, traktor, reservdelskatalog m.m. så är det en ganska enkel operation.   

Roland.p.schmidt

Jo men omedelbart så kan jag inte se någåot fel i överföringen men rörelserna är ju väldigt små...
Man får nog försöka att ta av växelföraren lite försiktigt och se om den är sliten... isf hur ser man detta, är den kortare då.
ska ta lite bilder och visa upp Tack på förhand Trevligt forum det här mvh Roland