Servicelinjen på Lidingö 2003 (Neoplan)

Startat av Mikael T Nilsson, 11 oktober 2011, 14:02:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en bild på servicelinjen på Lidingö 2003. Om jag minns rätt var linjenumret 271.

Bilden visar Busslink 7708, en f.d. Sörmlänning. Bussen lär ha numrerats om från 5414 för att undvika dubbel numrering hos Busslink då 5414 även var en f.d. SL H23A, Volvo B10M/Säffle ledvagn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 oktober 2011, 14:02:10 PM


Här kommer en bild på servicelinjen på Lidingö 2003. Om jag minns rätt var linjenumret 271.

Bilden visar Busslink 7708, en f.d. Sörmlänning. Bussen lär ha numrerats om från 5414 för att undvika dubbel numrering hos Busslink då 5414 även var en f.d. SL H23A, Volvo B10M/Säffle ledvagn.


Finns här: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5400/slides/Busslink_5414_JOL032_Strangnas_000428.html - men den är ju även numrerad 2901 här? I Sörmland har man ju inte använt radionummer, så 5414 lär väl härstamma från tid i Norrköping isf? Så min fråga är mer hur kan den hetat 5414 i Sörmland då den var numrerad 2901 som på bilden??? Mysko...

Peppen

5414 hette den på Näckrosbusstiden då den och tvillingsystern 5413 om varannat agerade stadsbuss i Åtvidaberg. Känns konstigt att de kunde gå i trafik så länge som de uppenbarligen gjorde...

Det behövdes två att byta med eftersom de behövde verkstadsbesök mest hela tiden. Ibland var båda på verkstad och då kom någon normallång Neoplan på besök istället, t ex 5407 som är på väg ner till Åtvid som bytesbuss på den här bilden som Buss-Micke tagit: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/LITA/slides/LITA_5407_Drottningatan_LInkoping_940408.html

virtual1

Citat från: Tommy P skrivet 11 oktober 2011, 18:19:33 PM
5414 hette den på Näckrosbusstiden då den och tvillingsystern 5413 om varannat agerade stadsbuss i Åtvidaberg. Känns konstigt att de kunde gå i trafik så länge som de uppenbarligen gjorde...

Det behövdes två att byta med eftersom de behövde verkstadsbesök mest hela tiden. Ibland var båda på verkstad och då kom någon normallång Neoplan på besök istället, t ex 5407 som är på väg ner till Åtvid som bytesbuss på den här bilden som Buss-Micke tagit: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/LITA/slides/LITA_5407_Drottningatan_LInkoping_940408.html

Men då är det ännu konstigare - om den hette 5414 först, sen 2901? hur tusan kunde den då plötsligt bli omdöpt till 7708 _efter_ tiden i Östergötland??? 77XX-serien var väl Norrköpings serie? I Sthlm borde den väl kunnat heta 2901 vidare? Det hade ju inte krockat i nån nummerserie!

Peppen

Citat från: virtual1 skrivet 11 oktober 2011, 21:35:56 PM
Men då är det ännu konstigare - om den hette 5414 först, sen 2901? hur tusan kunde den då plötsligt bli omdöpt till 7708 _efter_ tiden i Östergötland??? 77XX-serien var väl Norrköpings serie? I Sthlm borde den väl kunnat heta 2901 vidare? Det hade ju inte krockat i nån nummerserie!

5413 och 5414 är en fortsättning på den nummerserien som Linköpings Trafik AB använt i många år. Även när Näckrosbuss tog över så var nummeruppdelningen densamma, Linköping började på en 5:a och Norrköping på en 6:a.

Bussmicke

2901 var nån lokal dumhet i Strängnäs, varför vet jafg inte för den hette aldrig 2901
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

#6
Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2011, 23:54:00 PM
2901 var nån lokal dumhet i Strängnäs, varför vet jafg inte för den hette aldrig 2901
I Strängnäs numrerade man mellan 1996 och 2002 om alla bussar som flyttats dit från andra håll, även om dom var från övriga Sörmland. Exempel: 9100->2303, 4354->2347, 5414->2901, 6519->2304, 1340->2351, 1341->2355, 4550->2350, 4553->2352, 4554->2353 och 4912->2931. Detta system slopades dock 2003 och bussarna återfick då sina gamla nummer.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2011, 12:54:01 PM
Var det pga nån radio i Strängnäs?
Vet ej men om någon annan kan svara på den frågan så är det bra.

virtual1

Citat från: Tommy P skrivet 11 oktober 2011, 21:44:02 PM
5413 och 5414 är en fortsättning på den nummerserien som Linköpings Trafik AB använt i många år. Även när Näckrosbuss tog över så var nummeruppdelningen densamma, Linköping började på en 5:a och Norrköping på en 6:a.

Jag vet, men det var tyvärr inte min fråga :-) - men tack ändå!

virtual1

Citat från: Bussfanatikern skrivet 12 oktober 2011, 01:45:45 AM
I Strängnäs numrerade man mellan 1996 och 2002 om alla bussar som flyttats dit från andra håll, även om dom var från övriga Sörmland. Exempel: 9100->2303, 4354->2347, 5414->2901, 6519->2304, 1340->2351, 1341->2355, 4550->2350, 4553->2352, 4554->2353 och 4912->2931. Detta system slopades dock 2003 och bussarna återfick då sina gamla nummer.

Men var detta "officiella" Busslinknummer? För isf så hette ju bussen ifråga verkligen 2901 även om omnumrering sen skedde igen! - och då kanske BM bör uppdatera sitt foto? ;-)

Bussmicke

Nej, den hette aldrig så. Bara Lokalt av någon outgrundlig anledning..
Dessa dubbelnummer kallades även Regionalt internnummer
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.