Volvo/Hess

Startat av Gunnar D, 11 oktober 2011, 13:17:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Under några år provade GS en Volvo B10M med kaross från Hess AG. Här är den vid Brunnsbotorget sommaren 1981.

Mvh Gunnar

Peter Öden

Hej !

Hur länge provade GS denna ledbuss och vad hände med den sedan ?

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Citat från: Peter Öden skrivet 11 oktober 2011, 16:20:51 PM
Hej !

Hur länge provade GS denna ledbuss och vad hände med den sedan ?

Mvh Peter Ö

Jag tror GS hade den 1981-1984 men dess vidare öde är okänt för mig.

Mvh Gunnar

Möllers

Rätt känd buss i USA dom hade samma modell där för.

M

Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 oktober 2011, 17:16:47 PM
Rätt känd buss i USA dom hade samma modell där för.

Precis. Denna var en av prototyperna för USA bussarna.
Den hade förövrigt den första laddluftkylda motorn i sig.

/M

Kim

#5
Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 oktober 2011, 17:16:47 PM
Rätt känd buss i USA dom hade samma modell där för.

Nej, de havde ikke den samme model der.. Den modeller de havde i USA, de så sådan her ud: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=109 http://www.philadelphiatransitvehicles.info/multimedia/displayimage-157-7430-_7045_.html#top_display_media og bygget i Chesapeake i Virginia.

Der var to Hess bygget. Den ene var *4969* og var demobus i New York City, og *4972* som blev brugt til crashtest i USA. Jeg tror at GS 100 er chassis nr. *4969*.

M

Citat från: Kim skrivet 11 oktober 2011, 18:33:01 PM
Nej, de havde ikke den samme model der.. Den modeller de havde i USA, de så sådan her ud: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=109 http://www.philadelphiatransitvehicles.info/multimedia/displayimage-157-7430-_7045_.html#top_display_media og bygget i Chesapeake i Virginia.

Der var to Hess bygget. Den ene var *4969* og var demobus i New York City, og *4972* som blev brugt til crashtest i USA. Jeg tror at GS 100 er chassis nr. *4969*.
Just det prototypbuss. Serieproduktionen byggdes mycke riktigt i Chesapeak.
USA byggena är gjorda efter hess konsept.
GS100 har aldrig varit i USA vad jag vet. Därimot var det Hess karosserad buss där på en demo tur.
GS 100 och de "riktiga" USA prototyperna skiljer sig en del i utseende. Vill påstå att GS100 är den första prototypen.
Har skälv kört den och den gick mycke bra tackvara den laddluftkylda motorn.
Den första Hessbyggda "riktiga" USA prototypen var jag med och hämtade i Solothurn på Hess fabrik.

/M

/M

Kim

#7
Der var også en 12 meter / 40 foot Hess demo, skal vi ikke glemme! Så der var to 18 meter, og en 12 meter.

12 meter bussen kom tilbage til Volvo Sverige, og blev solgt til Rystad Buss.

Jeg har selv ejet ex. NJT 9240. Fik den sejlet til Gøteborg fra New York af.. Den var en sløv bus, med kun 242hp var den lidt underpowered, den bus gik ihvertfald ikke bra.. den kørte 25 km/h op af Hallandsåsen.

De havde intercooler for at leve op til USA strenge miljøkrav. Motoren hed THD100EK. :)


S Svensson

Vill bara fråga sign M om inte karossen togs bort från chassiet. Det finns nämligen några som påstod detta för mig.


Personer som varit placerade i USA påstod att USA marknaden inte var mogen för så moderna bussar. Observera att i 100 sp provades ny typ av inredning. Det var i varje fall så att plats närmast mittgång var fällbar så det skulle vara lättare att komma till fönsterplatsen.

M

Citat från: S Svensson skrivet 21 oktober 2011, 00:23:33 AM
Vill bara fråga sign M om inte karossen togs bort från chassiet. Det finns nämligen några som påstod detta för mig.


Inte vad jag kan minnas. Förvisso snart 30 år sedan, men det låter osannolikt..

/M