Helsingfors [bilder] del 1

Startat av Muk, 09 oktober 2011, 19:26:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Trevligt där har man varit en gång fast jag var bara på flygplatsen :) Sog du inga Scania Omnicity Ledbuss?

Knut

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 oktober 2011, 19:28:05 PM
Trevligt där har man varit en gång fast jag var bara på flygplatsen :) Sog du inga Scania Omnicity Ledbuss?
Finnene kjører da nesten bare med kvalitet. Bare nesten siden de har noen slike Volvo 8500 i landet

Muk

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 oktober 2011, 19:28:05 PM

Nej, någonting sådant såg jag inte till.

L-G Lassander

Citat från: Muk skrivet 10 oktober 2011, 09:28:33 AM
Nej, någonting sådant såg jag inte till.

Finns ingen Omnicity-led i Helsingfors, eller hela Finland. Tidigare fanns en serie i Tammerfors, men dessa rullar nu i Estland hos AS Temptrans mellan Maardu och Tallinn samt i Pärnu lokaltrafik för AS Go Bus.

Några Omnicity i normallängd går i trafik för Pohjolan Liikenne i högtrafik, men dessa syns ytterst sällan inne i Helsingfors centrum.

yngrot

Trevligt och Scalan är den som gör sig bäst i den blåvita lacken .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

HELB kör liksom Flygbussarna och på sin tid GDG med inventarienummer som skvallrar om årsmodellen på bussen!
Tusentalssiffran och hundratalssiffran i inventarienumret är de två sista siffrorna i årtalet, men inledande nollor skrivs inte ut.
För den som inte kände till detta system såg det ganska lustigt ut när man vid millenieskiftet gick från inventarienummer på 99xx till inventarienumret 1!
Lustigt att du inte hittat någon nyare HELB-buss än 2008 års modell att fota...
(OBS! Bussar som HELB övertagit från STA följer ej denna regel, se sista bilden!)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

L-G Lassander

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2011, 11:09:51 AM
(OBS! Bussar som HELB övertagit från STA följer ej denna regel, se sista bilden!)
//Jonas G

Nja, inte riktigt sant. Bussen på sista bilden är en chartervagn, och dessa numrerades i 5000-serien. I övrigt numrerades STA:s linjevagnar in i årsmodellsserierna.

New_options

Lade ni märke till det udda utseendet på siffrorna i flera av skyltskåpen?

Muk

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2011, 11:09:51 AM
HELB kör liksom Flygbussarna och på sin tid GDG med inventarienummer som skvallrar om årsmodellen på bussen!
Tusentalssiffran och hundratalssiffran i inventarienumret är de två sista siffrorna i årtalet, men inledande nollor skrivs inte ut.
För den som inte kände till detta system såg det ganska lustigt ut när man vid millenieskiftet gick från inventarienummer på 99xx till inventarienumret 1!
Lustigt att du inte hittat någon nyare HELB-buss än 2008 års modell att fota...
//Jonas G

Intressant. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Biforgar även några nyare vagnar som inte kom med i originalsvepet.