Linjebuss 68

Startat av Peter Öden, 08 oktober 2011, 18:43:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Kvällens bild är hämtad från Umeå på 70-talet med Linjebuss 68.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Detta är nog en av de vackrare karosser Säffle har byggt.

bilomnibussen

Just precis vad jag tänkte skriva! De som kom efteråt var på nåt vis mera i linje med dem som var före. Den här modellen hade en genomtänkt design.
Mvh Jan G

Bengt H

Det måste vara något speciellt med Peters bild som har fångat Säfflens linjer särskilt väl, för även jag slogs av hur snygg karossmodellen egentligen är. Och då har jag ändå sett karossmodellen många gånger både på bild och i verkligheten utan att det varit så tydligt för mig.
Efter att jag gjort denna reflektion, ser jag två kommentarer som vittnar som samma sak.

Din bild, Peter, måste alltså ha något speciellt.

Tommy H

Håller med om att det är en riktigt trevlig bussmodell som jag minns väl från mina yngre år!  :)

En fråga bara om lyktorna; var det standard med runda lyktor? Har för mig om att någon/några av SJ:s bussar i 13-serien hade lyktor som var rektangulära med rundade hörn istället, kan det stämma?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

bussgrabben

Härligt tidsdokument!

Av det jag kan se på bilden är det väl bara tegelhuset som finns kvar idag. Busstationen är kvar på samma plats, men den ser helt annorlunda ut idag.

Greger Larsson

Trevlig bild av en dåtida "Kustbuss".
Bussarna LB68+69 levererades nya till Skellefteå och systervagnarna LB70+71 till Sundsvall. Bussarna var försedda med stort godsrum baktill och fällbara fåtöljer. Toalett kom först året därpå i "långfranskorna" LB72+73.
Bussar av de här årsmodellerna hade som sagt rektangulära strålkastare vid leveransen, med de byttes ganska snart till runda dito, som på bilden. En annan sak som tillkommit sedan leveransen är den breda vita linjen nedtill på karossen. Som nya var de här bussarna helt blå nedtill.

yngrot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 oktober 2011, 19:42:14 PM
Detta är nog en av de vackrare karosser Säffle har byggt.

Instämmer och dessutom var den bra kvalité och vad jag minns utan skrammel. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Håkan 62

Modellen var utan tvekan snygg, men fruktansvärt kall på vintern ( i SJ:s utförande).
Det fanns varken golvfläkt elle luftsläpp vid fötterna.
Hägglundarna såg minst 20 år äldre ut, men hade mycket bättre värme.