Vykort: H19 vid Sandviksvägen i Hässelby Villastad

Startat av Gunnar D, 06 oktober 2011, 17:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Svårt att låta bli att visa detta vykort från 50-talet även om det är litet!

Mvh Gunnar

robergh

Härligt!

Vagnen måste var i stort sett ny!
Den har inte ens fått handtaget påmonterat mellan vindrutehalvorna!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 oktober 2011, 19:20:25 PM
Vagnen måste var i stort sett ny!
Den har inte ens fått handtaget påmonterat mellan vindrutehalvorna!

Där var du observant! Efter bildanalyser vågar jag säga att det tog nog några år innan handtaget kom på plats. Men 75011 på bilden verkar vara ny så bilden kanske är från 1953. Någon expert på serienumren på Pressbyråns vykort?

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 oktober 2011, 17:36:18 PM
Svårt att låta bli att visa detta vykort från 50-talet även om det är litet!

Mvh Gunnar
Bra att du tycker så, så att vi fick se bilden.
Inte ofta, man får se en så pass Tidig bild på H19. Härlig miljö, dessutom.

HJP

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2011, 08:58:05 AM
Någon expert på serienumren på Pressbyråns vykort?

Jag kanske är "expert" själv: Pressbyråns vykort 712905 visar skylt "Till spårvägshållplats" vid Örby skola och är alltså taget senast 1951 medan 713104 visar en bulldog på linje 17A och är alltså taget senast 1952. Det bör innebära att detta vykort från Sandviksvägen är taget 1953 under vissa "flödesförutsättningar"!

/Gunnar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2011, 08:58:05 AM
Där var du observant! Efter bildanalyser vågar jag säga att det tog nog några år innan handtaget kom på plats. Men 75011 på bilden verkar vara ny så bilden kanske är från 1953. Någon expert på serienumren på Pressbyråns vykort?

/Gunnar

Jag tror inte heller att de första H21 hade handtaget vid leverans men fick de ganska så omgående. Ska vi kanske tro på då att såväl H19 som H21 (H20?) fick dem år 1956? H21 förstås under leverans. Så före 1956 bör bilden vara tagen, men jag tror egentligen på 1953-54 av bussens skick att döma! Härligt med sådana vykortsbilder med bra skärpa och fin kringmiljö! Tack!

Vissa C70 hade en annan variant på handtaget som ex.vis SvOf:s vagn med ett stukat rör upp mot taket.
Det var nog bara Stockholm som hade just H19-H22modellen.

När vi pratar om leverenserna av SS-Capitolerna ja hur levererades de till SS? Jag har hört påståenden om att de kördes upp från Södertälje omålade och målades och slutmonterades av SS i Hornsberg. Samma källa påstår att de provkördes nattetid och att det tog tid innan de fullt ut sattes i trafik! Någon som kan utveckla? Sant eller falskt?

Mr H

Max W

Jag är ganska säker på att vykortet är taget 1953. Det året gavs det ut många vykort med Hässelbymotiv. Detta var ju min barndoms by. Mycket tid tillbringade jag vid 119:s ändhållplats ända sedan linjen hade nr 82. I november 1952 bytte linje 82 nummer till 119 och 1954 eller möjligen 1955 flyttades ändhållplatsläget till en trafiksäkrare placering i själva vändslingan.

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 07 oktober 2011, 10:05:45 AM
Jag tror inte heller att de första H21 hade handtaget vid leverans men fick de ganska så omgående. Ska vi kanske tro på då att såväl H19 som H21 (H20?) fick dem år 1956? H21 förstås under leverans. Så före 1956 bör bilden vara tagen, men jag tror egentligen på 1953-54 av bussens skick att döma! Härligt med sådana vykortsbilder med bra skärpa och fin kringmiljö! Tack!
Vissa C70 hade en annan variant på handtaget som ex.vis SvOf:s vagn med ett stukat rör upp mot taket.
Det var nog bara Stockholm som hade just H19-H22modellen.
När vi pratar om leverenserna av SS-Capitolerna ja hur levererades de till SS? Jag har hört påståenden om att de kördes upp från Södertälje omålade och målades och slutmonterades av SS i Hornsberg. Samma källa påstår att de provkördes nattetid och att det tog tid innan de fullt ut sattes i trafik! Någon som kan utveckla? Sant eller falskt?

Mr H

Hej
I ett nummer av färdskrivaren nyligen fanns det en bild från slutmonteringen i Södertälje av Capitol till SS, där man ser SS emblem målas på. Det kan knappast ha varit allmän praxis att man skickade omålade bussar till Hornsberg, men att det kan ha skett delvis i är ju inte omöjligt, kanske var det bråttom att få dem i trafik?

robergh

Kan ha varit de sista H22:orna som det gällde då det finns flera olika leveransår angivet på dem i olika källor

Mr H

Gunnar D

Det finns ju en bild där den sista H22:an överlämnas till SS våren -58. Den saknar tydligen linjenummerrulle fram då "181" är provisoriskt uppsatt. Linjenummerrullar kanske är exempel på detaljer som kompletterades av SS.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2011, 17:39:35 PM
Det finns ju en bild där den sista H22:an överlämnas till SS våren -58. Den saknar tydligen linjenummerrulle fram då "181" är provisoriskt uppsatt. 

...den saknade handtaget mellan frontrutorna också...

/Gunnar

Jan-Peter

Bakom kiosken fanns en tennisbana på sommaren och isbana på vinternSå där har man varit några gånger på 50-talet.

Max W

Jag var också ofta vid tennisbanan sommartid fram till september 1953 då vår familj flyttade till Skälby.
Mycke möjligt att vi sågs då Jan-Peter!
/Max

Jan-Peter

Hej.
Ja Max det är nog troligt för under hela 50 talet var jag på vinterloven i Hässelby men även sommarlov.
Hälsn.Jan-Peter