SL H64B 7715

Startat av Ingwar Åfeldt, 06 oktober 2011, 07:13:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Jag har visat några av bilderna på denna vagn vid tidigare tillfällen men här kommer de sex bider jag har av f d Lidingö Bussbolag nr 15 från den tid den fanns i Ösmo. Jag hade den som min personliga vagn en tid. Den hade bara en fyrväxlad låda och blev ganska surrig när man kom upp i fart men hade ändå sin charm. Vagnen var något kortare än en "normal" CF och var endast 235 cm bred. Den hade dubbla bränsletankar. Vagnen fick nummer 7715 hos SL. Bildkvalitén är tyvärr inte den bästa.

Jag körde bussen mest som personalbuss till och från Muskö Örlogsbas och som skolbuss men även i viss linjetjänst.

M v h
Ingwar

Bussföraren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 oktober 2011, 07:13:38 AM
Jag har visat några av bilderna på denna vagn vid tidigare tillfällen men här kommer de sex bider jag har av f d Lidingö Bussbolag nr 15 från den tid den fanns i Ösmo. Jag hade den som min personliga vagn en tid. Den hade bara en fyrväxlad låda och blev ganska surrig när man kom upp i fart men hade ändå sin charm. Vagnen var något kortare än en "normal" CF och var endast 235 cm bred. Den hade dubbla bränsletankar. Vagnen fick nummer 7715 hos SL. Bildkvalitén är tyvärr inte den bästa.

Jag körde bussen mest som personalbuss till och från Muskö Örlogsbas och som skolbuss men även i viss linjetjänst.

M v h
Ingwar

OJ!

En Hico skrivare  :)

Använde ni den annat än som hastighetsmätare?

Björn Forslund

Texten "markera förarbyte" tyder på att Hicon användes. Var det vid abonnemang enbart?

HJP

Mycket snygga bilder!
Tackar&Bockar  :)

HJP

bjorn_k

OT (jag verkar bra på sånt): Vad användes för blad till denna? Jag söker med ljus och lykta efter gamla sortens färdskrivarblad, dom med ett "urtag" i form av en tårtbit. Vanliga 125-blad passar inte i min BF....

Bussföraren

Citat från: bjorn_k skrivet 06 oktober 2011, 11:43:39 AM
OT (jag verkar bra på sånt): Vad användes för blad till denna? Jag söker med ljus och lykta efter gamla sortens färdskrivarblad, dom med ett "urtag" i form av en tårtbit. Vanliga 125-blad passar inte i min BF....

Är det 90 eller 120 skrivare?

Gunnar D

Jag körde 7742 i Huga några gånger som väl var mycket snarlik 7715.

/Gunnar

bjorn_k

Citat från: Bussföraren skrivet 06 oktober 2011, 11:44:54 AM
Är det 90 eller 120 skrivare?
120. VDO/Kienzle. Har inte typnr i huvudet  ::) Kan kolla efter helgen...

Peter Rost

Trevligt! Intressant om man jämför förarplatsen i en CF, med dagens bussars instrumentpanel. ;)

/Peter

Bussföraren

Citat från: bjorn_k skrivet 06 oktober 2011, 13:25:58 PM
120. VDO/Kienzle. Har inte typnr i huvudet  ::) Kan kolla efter helgen...

KG Sandström i Segeltorp

Möllers

Är det motorn som sitter mitten på föraplatsen ner man går in i bussen?

Camilla

Citat från: Mattias Möller. skrivet 07 oktober 2011, 00:13:54 AM
Är det motorn som sitter mitten på föraplatsen ner man går in i bussen?

Japp det är motorn som sitter under huven vid förarplatsen

Ingwar Åfeldt

Citat från: Bussföraren skrivet 06 oktober 2011, 10:21:09 AM
OJ!

En Hico skrivare  :)

Använde ni den annat än som hastighetsmätare?

Den var naturligtvis försedd med behövliga färdskrivarblad som byttes en gång i veckan.

Citat från: bjorn_k skrivet 06 oktober 2011, 11:43:39 AM

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken typ av blad som användes, byte av blad gjordes normalt av den garagekille, Börje, som jobbade i Ösmo.

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 oktober 2011, 10:24:03 AM
Texten "markera förarbyte" tyder på att Hicon användes. Var det vid abonnemang enbart?

Det var i princip bara jag som körde 15 när den var i Ösmo och jag markerade aldrig något förarbyte.

M v h
Ingwar