Huvudmeny

Volvo 66 -76.

Startat av Möllers, 05 oktober 2011, 22:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers






Rubriken ändrad till rätt siffror för tydlighetens skull. /Ersa

Mölle-Mats

Mjae, Volvo 66 hette de väl! Egentligen så var det ju en DAF 66, som blev "badge engineered" när Volvo tog över verksamheten 1976. "Rem-Johan" var ju ett annat namn på de här tingestarna p g a av den remdrivna steglösa "Variomatic"-transmissionen, bilarna gick ju lika fort (eller sakta!?!) fram- som baklänges. Även tidiga "Volvo" 343 samt de i Kalmar byggda postbilarna "Tjorven" (som ju var baserade på DAF/"Volvo"-teknik) delade denna egenskap.

Ja herrejisses - det var väl här som Volvos degeneration från "traktor Röd" baserad på outslitlig gjutjärnsteknik börja de spåra ur på allvar till allmänt undermåliga sk-tbilar med Renaultmotorer producerade i Belgien! Jag har aldrig varit någon större vän av Hisings-Packarder egentligen, men allt skräp som spottats ut från fabriken i Gent med Volvo-loggan i nosen har jag alltid betraktat som etter värre!   :P

Ersa

Hade inte Volvo tagit över fabriken i Gent, hade 343:an fortsatt heta sitt ursprungsnamn: DAF 77.

M

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 23:19:27 PM
Hade inte Volvo tagit över fabriken i Gent, hade 343:an fortsatt heta sitt ursprungsnamn: DAF 77.

Gentfabriken är en "riktig" Volvofabrik. Bygger bla S60.
Därimot tog man över DAFs fabril i Born, Holland där 66, 340 serien och S/V 40 serien byggdes.

/M

Ersa

Citat från: M skrivet 06 oktober 2011, 05:38:21 AM
Gentfabriken är en "riktig" Volvofabrik. Bygger bla S60.
Därimot tog man över DAFs fabril i Born, Holland där 66, 340 serien och S/V 40 serien byggdes.

/M

Varje dag lär man sig nåt nytt! :)

Nico



Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 23:19:27 PM
Hade inte Volvo tagit över fabriken i Gent, hade 343:an fortsatt heta sitt ursprungsnamn: DAF 77.

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2011, 11:49:55 AM

Citat från: M skrivet 06 oktober 2011, 05:38:21 AM
Gentfabriken är en "riktig" Volvofabrik. Bygger bla S60. Därimot tog man över DAFs fabril i Born, Holland där 66, 340 serien och S/V 40 serien byggdes.

Varje dag lär man sig nåt nytt! :)

Visst är det så, min gamle farfar brukade muttra något om att de dagar man lärt sig något nytt i alla fall aldrig kunde räknas som helt förspillda.  ;)

Vad gäller DAF 77 så var väl den bara på ritstadiet när Volvo PV kom in i början av 1970-talet och man bidrog i samband med utformningen av bilen. Frågan är om den någonsin rullade som en DAF 77 då den väl bara fanns som koncept? När Volvo PV sedan i mitten av samma årtionde tog över aktiemajoriteten så tog man även över modellen/underlaget och först efter det så lanserades bilen i verkligheten, men då som Volvo 343.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Camilla


1896


Peter C


Ett väldigt speciellt ljud i de remdrivna 343orna, när jag var liten hade en granne en sådan i en speciell blå färg med beige inredning.

Camilla


Erik Tannerbring

Man kunde höra på flera kilometer när en "rem Johan" närmade sig! Posten här på Vikbolandet körde sådana på den tiden. Fördelen var att man hörde att posten var på g då!


yngrot

Dessa var ju speciella att köra  hyrde såna 2 sommar i rad på 70 talet . Men kul var den  ;)   motorljudet var ju väldigt annorlunda mot det man var van vid..  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina