GDG 1145

Startat av Peter Öden, 05 oktober 2011, 07:20:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En 70-talsbild från Göteborg på GDG buss 1145.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Så här mysigt och trevligt var det i Göteborg när jag bodde där 1973-77! Då hade Göteborg precis hunnit begåvas med ett antal nya busstyper och kändes väldigt up to date. Till GS hade det kommit 30 ledbussar B58/Hägglund (en av dem syns i bakgrunden), 29 "tysta" CR111M, samt 25 B59/Säffle. Till GDG hade det kommit en hög B58/Lier (se bilden).

1896

Började man med runda lyktor i samband med att karosseringen flyttade till Kungälv ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 oktober 2011, 09:28:48 AM
Började man med runda lyktor i samband med att karosseringen flyttade till Kungälv ?  ???
Jag minns inte helt exakt, men gamla bilder kan nog ge svar. I varje fall hade alla Lier-tillverkade bussar de rektangulära lyktorna. Jag tror faktikist det dröjde ett tag efter flytten till Kungälv innan de runda lyktorna och den svarta grillen kom. Kanske skedde bytet under 1973 elelr 1974.

Sven W

Hej

Jag rådfrågade mitt eget fotoalbum och fick följande svar:

Jag har bild på praktiskt alla de här vagnarna och på alla är det runda lyktor. De enda som har fyrkantiga är 1126 och 1132, båda fotade 1971. Även 1145 har runda lyktor på min bild, tagen 1982.

Kan de fyrkantiga lyktorna bara ha förekommit på några vagnar eller har man modifierat alla till det runda utförandet, kan man ju undra.

Hälsningar Sven

Mats Karlsson

Man modifierade efterhand. Jag minns att det äldre bussarna fick runda lykter under tiden jag var i Göteborg 1973-77. De rektangulära lyktorna hade nog dåligt ljus. Frågan är när de runda lyktorna kom som standard på nya bussar, om det var under 1973.

bilomnibussen

En gång körde jag 1128 som tillfälligtvis hamnat i Ludvika. Den hade runda strålkastare just då. Jag har ett minne av att förarplatsens knappar etc utöver den gamla instrumentpanelen var väldigt primitiva. Det här var första versionen av Pappkartongen eller Hembygget, med karossidor av plast. Nu har den nya Volvo 8900 också karossidor av plast.
Mvh Jan G