Om ersättning vid övertid

Startat av buskörare, 04 oktober 2011, 20:45:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: bjorn_k skrivet 05 oktober 2011, 06:36:35 AM
Eftersom jag kommer från en bransch med stark eller tillochmed mycket stark facklig "makt" så tycker jag att en del saker i det här avtalet verkar vara rent nys... Att en rast <30 minuter inte ska räknas som arbetstid tillexempel? ATL fastställer ju att arbetstagare har rätt till 5minuter "paus" per timme men att dessa minuter får "samlas" ihop till en klumpad längre rast. (översatt till ren svenska alltså, jag är medveten om att lagtexten inte är formulerad på detta sätt) Rast är alltså inte en tid då arbetstagare fritt förfogar över sin tid...

Fråga: Finns det inget i BBA som heter kvalificerad resp enkel övertidsersättning? Fridagstillägg? Mertidstillägg? Kval, enkel, storhelgs OB?

Sånt här passar egentligen mindre bra på en forumdisskussion, lättare att diskutera öga-mot-öga...

Jag anar att jag ska ta det lite lugnt med dessa disskussioner första tiden på garaget  8)

Tips!  Det finns fackliga företrädare på alla depåer och inom SL området är den fackliga verksamheten normalt mkt stark, ibland lite för dominerande, alla frågor kan därför snabbt o enkelt få sitt svar hos den lokala fackexpeditionen

Den "vanliga" ATL tillämpas inte i trafiken....

Här tillämpas gamla VTAL (VTK) för linjer under 50 km och EG direktiven för övriga, dessutom tillkommer i SL området den ökända pissepausregeln

Defintionen Rast är i detta sammanhang ett uppehåll som arbetstagaren fritt förfogar över och denne behöver inte vara tillgänglig för arbetsgivaren, detsamma gäller för "Rast i delad tjänst", för att räknas som rast i detta sammanhang ska den innefatta minst 30 min och max 90 min, sådan tid är obetald, om rasten överstiger 90 min uppstår en s.k delad tjänst, sådan "rast" räknas då upp med 17% etc.

Defintionen Paus är i samma sammanhang ett uppehåll uppgående till 29 min eller kortare där arbetstagaren i de flesta fall kvarstannar på arbetsstället, sådan paus ingår alltid i den betalda arbetstiden (undantag kan ske vid visst övertidsarbete)

Arbetsgivaren kan beordra arbetstagare att utföra arbete under sådan paus som är längre än minimilängden enligt avtal/lokal överenskommelse, arbetsgivare kan också efter överenskommelse med arbetstagare lägga ut arbete under hela denna paus och istället anordna paus på annan tid inom fastställd tidsrymd.

Övertidsersättning i BBA utgår med ett fast belopp (det gamla x1,2 x1,8 x2,4 som funnits i de olika avtalen är ersatt med månadslönen delat med 103 (en fiktiv timlön för en månadsavlönad med 130 kr ger en Öt ersättning om 220 kr

Fridagstillägg? o Mertidstillägg I vilket gammalt avtal har du hittat det?

OB:
OB-ersättning utges endast för faktiskt arbetad tid på obekväm arbetstid.
OB-ersättning utges således ej för sådan tid som räknas som arbetstid enligt § 5
men ej motsvaras av faktiskt arbetad tid.
OB-ersättning per timme utges för faktisk arbetstid enligt följande:
mom 2 OB-ersättning vid linjetrafik
Enkel OB-ersättning
måndag-torsdag 19.00 - 06.00
Fredag 00.00 - 06.00

Kvalificerad OB-ersättning
Med helgdag avses i detta moment i almanackan infallande röd dag som inte
medför rätt till OB-ersättning vid storhelg.
Fredag 19.00 - 24.00
Lördag 00.00 - 24.00
övrig dag före helgdag 16.00 - 24.00
sön- och helgdag 00.00 - 24.00
dag efter sön- och helgdag 00.00 - 06.00

Storhelg OB-ersättning
från kl 00.00 långfredag till kl 07.00 dagen efter annandag påsk
från kl 00.00 midsommarafton, pingstafton, julafton och nyårsafton till kl 07.00 vardag
närmast efter respektive helgdagsafton
Infaller annandag jul eller nyårsdagen en fredag utgår ersättning till kl 07.00
måndag efter respektive helg.
Storhelg, kvalificerad och enkel OB-ersättning utges inte samtidigt.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 09:22:38 AM
Ja det är något som jag bestämt minns kommer från det "blå avtalet" även om liknande skrivningar (när det gällde OB) fanns i det "rosa avtalet"

Även gamla avtal mellan SKAF och KSA (gällande kommunala bussföretag excl SL etc) innehöll skrivningar som innebar att timanställd personal enbart ersattes för faktisk arbetad tid och inte för t.ex kvarts o halvtid vid uppehåll

Det finns ett förhandlingsprotokoll rörande en central förhandling mellan SKAF och ett norrländskt företag från 1989 gällande just denna fråga så tanken är inte alls ny.

Jaha, men jag är fortfarande lite skeptisk när det gäller mycket korta, fullt betalda uppehåll i tjänsten som t ex en kisspaus på 12 minuter. Sådana måste väl ändå vara fullt jämställda med körning?

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2011, 09:44:36 AM
Jaha, men jag är fortfarande lite skeptisk när det gäller mycket korta, fullt betalda uppehåll i tjänsten som t ex en kisspaus på 12 minuter. Sådana måste väl ändå vara fullt jämställda med körning?

Ja det kan man tycka och så är det i flertalet fall, men som jag skrev tidigare så finns det arbetsgivare som enbart räknar den tid när du utför arbete inkl tidsreglering som inte är paus. Rent juridiskt är vi då i en gråzon, föraren utför inte arbete men är skyldig att uppehålla sig på arbetsstället.


JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 09:47:41 AM
Ja det kan man tycka och så är det i flertalet fall, men som jag skrev tidigare så finns det arbetsgivare som enbart räknar den tid när du utför arbete inkl tidsreglering som inte är paus. Rent juridiskt är vi då i en gråzon, föraren utför inte arbete men är skyldig att uppehålla sig på arbetsstället.



Och det är med andra ord där det är angeläget att lura arbetstagarna till en viss tillämpning, så att man senare kan hävda att det är praxis att göra så...

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2011, 10:28:36 AM
Och det är med andra ord där det är angeläget att lura arbetstagarna till en viss tillämpning, så att man senare kan hävda att det är praxis att göra så...

Eller så har man gjort den lokala överenskommelsen hos den arbetsgivaren i Sthlms området, i utbyte mot nåt annat.

Facket har ju sällan varit till hjälp för timanställda och övertidsarbetare

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 10:42:24 AM
Eller så har man gjort den lokala överenskommelsen hos den arbetsgivaren i Sthlms området, i utbyte mot nåt annat.

Facket har ju sällan varit till hjälp för timanställda och övertidsarbetare

I så fall bör det ju finnas någon förtroendevald som kan svara trådskaparen om någon sådan överenskommelse finns. (Samma person som har skrivit den avbildade lappen och skyller allt på företaget?)

bjorn_k

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 09:42:58 AM

*klipp-klipp*

Fridagstillägg? o Mertidstillägg I vilket gammalt avtal har du hittat det?

*klipp-klipp*

Blev nog lite missuppfattning här, dessa definitioner kommer från mitt nuvarade avtal på ett arbete som inte har något att göra med bussbranschen alls. Det är ett fackligt avtal (tillägg till AVA - affärsverksavtalet) inom ST som reglerar.

Ur minnet:
Fridag eller F-dag är sådan dag som skall vara fri från tjänstgöring och skall finnas i samma omfattning som antalet lördagar och söndagar under schemaperioden. Detta för arbetstagare som kan ha tjänstgöring på veckans alla dagar (må-Sö). Fridagstillägg utbetalas per timme om schemat dagen före f-dag innehåller tjänstgöring efter kl 19 (jätteosäker på om det är just 19) och om schemat dagen efter f-dag innehåller tjänstgöring före klockan 06 (också osäker om det var just 06)

(Sk "streckdag" är också tjänstgöringsfria dagar men utöver f-dagarna. Dessa uppstår främst för de arbetstagare som "klumpar" ihop arbetspass eller jobbar långa pass (upp till 14 timmar))

Mertidstillägg utbetalas till de arbetstagare som har en tjänst som understiger 100% (ex 75% som är ganska vanligt) men som tillfälligt jobbar mer än dessa procent. Detta tillägg utbetalas upp till 100% av en tjänst. Efter detta utgår vanlig ÖT-ersättning...



Som sagt. Detta är taget ur minnet, då jag ar vart pappaledig och haft semester sen juni så har jag säkert hunnit förvränga och glömma en del viktigheter...