Norska konduktörsvagnar i Halmstad

Startat av Bengt H, 03 oktober 2011, 20:56:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Halmstads stadstrafik köpte 1964 sex stycken vänsterstyrda Volvo B65506 med kaross från VBK i Norge, nr 24 - 29. De var utformade för tvåmansbetjäning och blev därmed bland de sista som levererades med konduktörsplats i Sverige. I och med omläggningen till högertrafik slopades konduktörerna i Halmstad och i högertrafik torde de aldrig gått med konduktör. I vänstertrafik har jag däremot åkt med en av dessa bussar konduktörsbetjänad på Halmstads sista tvåmanslinje, linje 3 från Stenhuggeriet, sommaren 1966. På den linjen användes då främst gamla bussar med enbart mittingång men även dessa omställningsvagnar kom till användning där. Detta troligen eftersom de i vänstertrafik inte var helt optimala för enmanstjänst eftersom ingångsdörren vid enmansbetjäning kom att hamna en bra bit bakom förarplatsen. Med konduktör steg man på bak och träffade där på konuktören innan man steg in i bussen.

Den 24 januari 1972 fastnade tre av dessa bussar på min Tri-X-film när jag gjorde ett uppehåll i Halmstad mellan två tåg.
Den första bilden visar vagn 26 med det enkla registreringsnumret N333 vid Östra stranden.

Vagn 27 vid stadstrafikens dåtida centrala terminal, Radioplan

Vagn 28, även den vid Radioplan

Björn Forslund

Intressanta bilder på en udda busstyp. Linjenummerskylt på bakhörnet var väl unikt i denna form, men förekom annars som böjda plåtskyltar i Stockholm.

Peter Öden

Hej !

Var dessa bussar "exportchassier" med tanke på att de byggdes vänsterstyrda från början ??

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 04 oktober 2011, 08:53:24 AM
Hej !

Var dessa bussar "exportchassier" med tanke på att de byggdes vänsterstyrda från början ??

Mvh Peter Ö

Men år 1964 var ju övergången till högertrafik redan spikad, så det är ju inte så konstigt om de var vänsterstyrda, det var ju alla nylevererade omställningsbussar vid denna tid! Måste iaf ha varit sent tillkomna B655:or, konstigt att man inte valde B755.
Man kan väl förmoda att Volvo reade ut kvarvarande B655:or till ett bra pris? Modellen tillverkades väl till 1963.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 03 oktober 2011, 20:56:37 PM
Halmstads stadstrafik köpte 1964 sex stycken vänsterstyrda Volvo B65506 med kaross från VBK i Norge, nr 24 - 29. De var utformade för tvåmansbetjäning och blev därmed bland de sista som levererades med konduktörsplats i Sverige. I och med omläggningen till högertrafik slopades konduktörerna i Halmstad och i högertrafik torde de aldrig gått med konduktör.

De sista konduktörsvagnarna som levererades i Sverige torde ha varit de Scania-Vabis BF76 med Säffle-kaross som Uppsala Stads Trafik AB köpte 1965. Även dessa var förstås omställningsvagnar och de rullade kvar som konduktörsvagnar sedan högertrafiken infördes.

I övrigt mycket trevliga bilder från den tid då man kunde se många udda busstyper i Halmstad.  :)

Hans Naess

CitatDen 24 januari 1972 fastnade tre av dessa bussar på min Tri-X-film när jag gjorde ett uppehåll i Halmstad mellan två tåg.

Tack Bengt, vilka nostalgibilder!
Minns dessa mycket speciella bussar väldigt väl men åkte med dem endast i vänstertrafikutförande. Som kuriosa kan jag nämna att jag stod på Radioplan ganska exakt tre veckor efter dig, i februari 1972, för att fotografera bussarna med min nya kamera, men när de väl dök upp visade det sig att jag bränt av hela färgfilmen på Halmstad central. Det kom sen aldrig att bli några kort. Desto större blev glädjen nu!  ;D
/Hans