Kalmar 1970

Startat av Bengt H, 02 oktober 2011, 23:19:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Några bilder från ett besök i Kalmar den 17 oktober 1970. Då var det Kalmar Omnibusförening u.p.a. som stod för stadstrafiken, en ekomonisk förening ägd av kommunen. Föreningen hade fortfarande en hel del gamla trevliga vagnar i trafik och några av dem fick vi nöjet att både se och åka med

Först vagn 3, en Scania-Vabis B62 från år 1951 med kaross från SKV i Katrineholm från år 1960. Ursprungligen hade bussen en kaross från Thor i Åby. Bussen står på "Terminalen", den då tämligen nya centrala bussterminalen.


En buss som var en fröjd för en Boråsare att se. Kalmar nr 19 som tidigare varit Stadsbussar i Borås nr 37. En Scania-Vabis B21 från 1946 med kaross från Höglunds i Säffle år 1956. Ursprungligen hade bussen en SKV-kaross. Stadsbussar i Borås köpte ombyggandsutrustning till bussen (för ombyggnad till högertrafik), men sålde den till Kalmar redan 1966, alltså innan det var aktuellt med högertrafik. Denna veteran fortsatte att gå i Kalmar till 1972 och chassit var då 26 år gammalt!


Vagn 6, en Mercedes O321HL från 1963 vid garaget


Ytterligare några bilder på vagn 3, nu vid ändhållplatsen på Stensö






Åter till Terminalen där vagn 11 står och väntar. En Volvo B5855/SKV från 1967


Den då enda Scania-Vabis CR som fanns i Kalmar, vagn 20, rullar in på Terminalen


Vagn 7, en Scania-Vabis CF 6657 från år 1963. Man kan även se vagn 10 bakifrån, ytterligare en Volvo B58/SKV




BengaB40

Hej! Härliga svartvita bilder från en svunnen tid! Den gamla Scania B21:an fick tydligen genomgå en rejäl upprustning, ny kaross, ny ratt och man kan väl förmoda även motorbyte? Fascinerande! Hälsn. BengaB40

Peter Öden

Hej !

Tack så mycket Bengt H. för dessa underbara gamla Kalmarbilder !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 03 oktober 2011, 16:32:23 PM
Hej! Härliga svartvita bilder från en svunnen tid! Den gamla Scania B21:an fick tydligen genomgå en rejäl upprustning, ny kaross, ny ratt och man kan väl förmoda även motorbyte? Fascinerande! Hälsn. BengaB40

Stadsbussar i Borås brukade inte byta motorerna vid omkarossering men de brukade låta renovera dem så att de blev som nya. Det var ganska många bussar som Stadsbussar bytte kaross på i slutet av 1950-talet.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Härliga bilder på en väldigt blandad vagnpark
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina