Huvudmeny

Nyheter i Karlskoga

Startat av swedebear, 02 oktober 2011, 16:00:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Det skall visst bli tätare trafik och även större möjligheter till anropsstyrd trafik i Karlskoga enligt nedanstående artikel:

http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/1.1379960-tatare-trafik-med-vintertidtabell

Bussmicke

Kan Mats karlsson bekräfta att de nya bussarna är i trafik på stan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2011, 00:31:03 AM
Kan Mats karlsson bekräfta att de nya bussarna är i trafik på stan?
De skulle ha satts i trafik i går, eventuellt lite tidigare, men det hela släpar. I dag morse var i varje fall buss nr 154 i trafik, reg.nr CWW902. Det tar kanske någon vecka innan samtliga är satta i trafik. Att åka med 154 var dock en upplevelse. Den gick mjukt och fint på den ojämna gastenen genom Karlskoga centrum och kändes gedigen i både kaross och chassi. Det är stor skillnad mot Autosan och Solbus. Dock var sätena av modell stenhård. 

Mats Karlsson

Citat från: swedebear skrivet 02 oktober 2011, 16:00:09 PM
Det skall visst bli tätare trafik och även större möjligheter till anropsstyrd trafik i Karlskoga enligt nedanstående artikel:

http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/1.1379960-tatare-trafik-med-vintertidtabell
Tätare trafik? Ja, tätare än vad som varit under sommaren, men inte tätare än vad som var förra vintern. Trafiken har överlag försämrats genom att en linje har lagts ned och att vissa turer blir anropsstyrda.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 oktober 2011, 07:10:14 AM
Tätare trafik? Ja, tätare än vad som varit under sommaren, men inte tätare än vad som var förra vintern. Trafiken har överlag försämrats genom att en linje har lagts ned och att vissa turer blir anropsstyrda.

Jag fick för mig när jag läste artikeln att det var tätare gentemot förra vintern, uppenbarligen har jag fel i så fall. Jag tyckte att när jag flyttade från Karlskoga förra augusti så var trafiken riktigt bra (Med Karlskogamått då)

Bussmicke

Då avvaktar jag med att resa till karlskoga till du meddelar annat Mats.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: swedebear skrivet 03 oktober 2011, 11:13:17 AM
Jag fick för mig när jag läste artikeln att det var tätare gentemot förra vintern, uppenbarligen har jag fel i så fall. Jag tyckte att när jag flyttade från Karlskoga förra augusti så var trafiken riktigt bra (Med Karlskogamått då)
Tidningarna plockar precis den information som Länstrafiken ger och Länstrafiken i sin tur vill vara så positiva som möjligt, varför flera försämringar presenteras så att att de i stället verkar vara förbättingar. Som resenär inser man direkt att tarfiken hela tiden naggas i kanten. Den buss jag skulle ha åkt med i morse dök dessutom inte ens upp! Måste ha varit någon miss i samband med att vintertidtabellen gick i gång.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2011, 11:14:42 AM
Då avvaktar jag med att resa till karlskoga till du meddelar annat Mats.
4 av 5 nya Irisbus sågs i trafik igår. Förmodligen är samtliga fem trafiksatta, men det kan ju vara så att vissa förare inte har hunnit få utbildning på dem ännu och i stället väljer kör en äldre buss. Såg t.ex. igår att Irisbus 151 var i trafik samtidigt som gamla Solbus 151 gick kvar i trafik med en förare som egentligen har gått i pension, men rycker in lite då och då.

Mats Karlsson

Samtliga fem Irisbus som kommit hittills är nu i trafik i Karlskoga tätort. Dags att komma och fota med andra ord!
150   CWW783
151   CWW902
152   CWW836
153   CWW861
154   CWW814

Samtliga Solbus 151-154 är avställda från 2011-10-06 (utom 151 som ställdes av i augusti efter haveri i våras).

En eller två Irisbus ytterligare kommer senare i år.

Bussmicke

Den lilla, 149?, kommer i december. Ringde Karlskoga igår.
Åker till Karlskoga på fredag morgon
//Bussmicke.

bisquit

Låter vettigt, då kan du ju passa på att åka via Kumla och fota deras nya bussar oxå om du vill!?  8) Både Volvon och Setran har ju kommit!

Bussmicke

Kumla hinns inte med men Weiderman 4 har jag
//Bussmicke.

bisquit

Okej kul! Väntar med spänning på när den kommer upp på bild på bussnack eller på din hemsida!  8) Har själv bara lyckats ta några enkla bilder på den. För någon vecka sedan. När en bekant montera i utrustning i den vid garaget. /Birger.