Världens första snabbladdade hybridbuss i Umeå... [9 bilder]

Startat av RoggaBoy, 01 oktober 2011, 20:01:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

... fick man i Söndags (25/9) chans att åka gratis med Vasaplan - Klabböle Eneergicentrum - Vasaplan. Vädigt tyst (så klart)> och roligt med "spårvagnsplinget" när den ska åka iväg från en hållplats, korsning eller när den passerade en som sprang längs vägen på väg ut till Klabböle. Vice Vd på Hybricon som bygger bussarna var med och berättade en del om bussarna, att det ska finnas ca 20st i trafik i Umeå år 2014 och redan nu i höst ska de första 4st sättas i trafik på främst Linje 1. 10-15kr/mil jämfört med en normal dieselbuss som kostar ca 60-70kr/mil enligt Hybricon. Bussen testades förra vintern i trafik till -22 grader i Umeå och fungerade utan problem. Bussarna i Umeå kommer att köra på diesel ifall batteriladdningen inte räcker, men går även att få med biogas istället för dieseldrift.

3st laddstationer kommer man sätta upp, en på Umedalen och en på Umeå Airport men var den tredje skulle placeras var ännu inte bestämt. Bussarna kommer att laddas efter varje tur dom kör, och det tar mellan 3-6 minuter per laddning och den sker medan inga resenärer är i närheten. Bussen som vi åkte är prototypen, med en gammal kaross från Volvo.

I Klabböle togs dessa bilder innan avfärd till Vasaplan.

och sist några interiörbilder...

Stolar a la träbänk, som tex Gävle har fast dessa var konstigt nog skönare och då har jag åkt en del av Gävles stadsbussar också. Kan berätta att dessa bussar kommer ha sätesvärmare på alla stolar, just för att slippa värma upp bussen lika mycket som de som rullar idag, för allt handlar om att minska energin så mycket de går.

Där innanför sitter två motorer, någon som kan säga vilken Volvo kaross det är?

Lyckades inte ta någon bättre bild.

Hoppas bilderna, tagna med iPhone 4 uppskattas.

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 oktober 2011, 20:01:42 PM
... fick man i Söndags (25/9) chans att åka gratis med Vasaplan - Klabböle Eneergicentrum - Vasaplan. Vädigt tyst (så klart)> och roligt med "spårvagnsplinget" när den ska åka iväg från en hållplats, korsning eller när den passerade en som sprang längs vägen på väg ut till Klabböle. Vice Vd på Hybricon som bygger bussarna var med och berättade en del om bussarna, att det ska finnas ca 20st i trafik i Umeå år 2014 och redan nu i höst ska de första 4st sättas i trafik på främst Linje 1. 10-15kr/mil jämfört med en normal dieselbuss som kostar ca 60-70kr/mil enligt Hybricon. Bussen testades förra vintern i trafik till -22 grader i Umeå och fungerade utan problem.

3st laddstationer kommer man sätta upp, en på Umedalen och en på Umeå Airport men var den tredje skulle placeras var ännu inte bestämt. Bussarna kommer att laddas efter varje tur dom kör, och det tar mellan 3-6 minuter per laddning och den sker medan inga resenärer är i närheten. Bussen som vi åkte är prototypen, med en gammal kaross från Volvo.

Hoppas bilderna, tagna med iPhone 4 uppskattas.

Skulle de gå på Linje 1 och när går de i drift?

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 01 oktober 2011, 20:12:26 PM
Skulle de gå på Linje 1 och när går de i drift?

Jo, Linje 1 är en av linjerna dom ska rulla på med start nu under hösten. Tyckte jag läst något om Oktober så får se när de verkligen kommer ut i linjetrafik.

the0fiskis

ful design men det är insidan som räknas  ::)
tycker det är bra att dem utvecklar tekniken hela tiden...

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 oktober 2011, 20:16:43 PM
Jo, Linje 1 är en av linjerna dom ska rulla på med start nu under hösten. Tyckte jag läst något om Oktober så får se när de verkligen kommer ut i linjetrafik.

Om de gör det till om 2 veckor så måste jag helt klart ta en tur och framför allt fota dem

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 01 oktober 2011, 21:21:43 PM
Om de gör det till om 2 veckor så måste jag helt klart ta en tur och framför allt fota dem

Jag ska hålla utkik och hör av mig när dom kommer i trafik.

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 oktober 2011, 21:27:26 PM
Jag ska hålla utkik och hör av mig när dom kommer i trafik.

Blir bra det, skall dit upp om två veckor, Umeås Döva Förening firar 100 år då så jag och sambon skall upp