undrar hur en del chaufförer tänker

Startat av robbes, 03 oktober 2007, 23:14:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

fann lite länkar på en annan sida och jag undrar ju hur vissa chaufförer tänker elelr ens om de skall köra buss

http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=5963

robbes

ja verkligen köra på gångstigar i skogen hmm

Greger Larsson

Tja, man kan ju också undra hur bärgaren tänker som inte plockar bort tallen som står så riskabelt nära bussen? Såg ingår väl ändå i utrustningen!
Sen är det ju tyvärr så att på beställningskörningar kan man bli ledd/visad/lurad in på mindre lämpliga vägar där det "visst går att vända längst in". Nu vet inte jag hur det ser ut på den här platsen men åtminstone fram till dit bärgaren står verkar ju vägen vara hyfsat körbar och sedan har kanske bussen försökt köra in mellan tallarna för att kunna backa och vända? Inte lätt att veta, men jag tycker bara det är dumt att komma med tvärsäkra idiotförklaringar.
Såg förresten för något år sedan en Swebus som fick ta bärgning på Coop Forum-parkeringen i Skellefteå efter att ha backat utanför asfaltkanten och sjunkit ner. Fin reklam det också mitt i lördagsrusningen..

/GL

Robert Brink

Citatfann lite länkar på en annan sida och jag undrar ju hur vissa chaufförer tänker elelr ens om de skall köra buss

Kör du eller har kört beställningstrafik själv? Innan du idotförklarar en chaufför av en bild att döma, ska du nog vara lite snällare i orden...! Har du varit på platsen vid händelsen, eller bildar du uppfattningen av bilden?

//R

robbes

jag båda har o kör beställningstrafik samt även långtradare. och jag har varit där ett par gånger tidigare där bilden är tagen och som en annan sade man backar hellre än att vända på osäker mark speciellt i skogen och köra på platser som ej är gjorda markmässigt för en buss

Robert Brink

Citatjag båda har o kör beställningstrafik samt även långtradare. och jag har varit där ett par gånger tidigare där bilden är tagen och som en annan sade man backar hellre än att vända på osäker mark speciellt i skogen och köra på platser som ej är gjorda markmässigt för en buss

Då är du ursäktad!
Det är annars ganska vanligt att man utifrån media eller en bild, snabbt dömmer ut någon som gjort ett misstag!
Och jag har själv inte varit just på den platsen, men hamnat på många andra underliga ställen med buss! Alltid backa ut, eller verkligen undersöka omgivningen ordentligt innan vändning påbörjas. Ibland får man ställa bussen först, och gå fram och kika hur det ser ut.

Niklas Bygdestam

Citat från: Robert Brink skrivet 04 oktober 2007, 12:38:31 PM

Då är du ursäktad!
Det är annars ganska vanligt att man utifrån media eller en bild, snabbt dömmer ut någon som gjort ett misstag!
Och jag har själv inte varit just på den platsen, men hamnat på många andra underliga ställen med buss! Alltid backa ut, eller verkligen undersöka omgivningen ordentligt innan vändning påbörjas. Ibland får man ställa bussen först, och gå fram och kika hur det ser ut.

Det kan hända ibland att man råkar köra in helt fel väg också. Det hände mig en gång. Jag kom in på en mycket smal grusväg där det precis var möjligt att köra en buss men inte mer. Att backa ut bussen var nästan omöjligt. Då hade jag kommit ut med bakpartiet på stora vägen där folk körde fort och dessutom var det en kurva på den så bilisterna skulle upptäcka bussen alldeles för sent. Det kunde hända en olycka om jag backade ut. Jag var dessutom ensam i bussen och hade inte passagerare i bussen som kanske kunde hjälpa mig att stoppa trafiken eller något. Jag satt alltså i en jobbig situation. Tack och lov kom det en bil som skulle ut och blev blockerad av bussen. Bilföraren var en man som bodde i området och kände till området väl. Han kände till en liten dold väg som ledde till en gård och han lotsade mig till den. Där fanns det utrymme som var tillräckligt för att vända bussen till min lättnad. Men alla har inte samma tur som mig. Det finns platser där det alltså kan vara omöjliga att backa ut på utan att det blir trafikfarligt på den vägkorsning man då skulle backa ut på. Är man ensam i bussen har man ingen hjälp heller och vägen man kör på kan helt sakna plats att vända bussen på. Eftersom jag inte känner till platsen bilden är tagen på så kan jag bara ha medlidande för den föraren och förstår att detta kanske kunde hända vem som helst
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Skalman

> Greger Larsson wrote:

> man kan ju också undra hur bärgaren tänker som inte plockar bort tallen som står så riskabelt

Eftersom du tydligen inte har den minsta susning om bärgning så kan det nog vara
läge att tagga ner några pinnhål innan du börjar komma med "goda" råd... bara som
ett tips, liksom...  ;)

(För övrigt så är det där en väldigt enkel operation rent bärgningstekniskt, och jag
kan lova dig att ingen professionell bärgare ens skulle tänka tanken att
"plocka bort tallen").

Greger Larsson

Citat från: Skalman skrivet 04 oktober 2007, 19:12:00 PM
> Greger Larsson wrote:

> man kan ju också undra hur bärgaren tänker som inte plockar bort tallen som står så riskabelt

Eftersom du tydligen inte har den minsta susning om bärgning så kan det nog vara
läge att tagga ner några pinnhål innan du börjar komma med "goda" råd... bara som
ett tips, liksom...  ;)

--

Jojo, men du kanske missade min poäng, nämligen att man kanske inte ska döma och idiotförklara bara för att man sett något "konstigt" på bild. Och de två första meningarna i mitt svar var snarare en (ironisk) travesti på första inlägget än något allvarligt tips till bärgarkåren.
Förresten, hur vet du att jag inte hajar något om bärgning, jag kan ju ha hamnat i diket många gånger (t ex...)  :)

Mvh Greger L

Skalman

Din dikeshistorik ifrågasätter jag inte :-)

Cero

Citat från: Robert Brink skrivet 04 oktober 2007, 12:38:31 PM

Då är du ursäktad!

Jag antar att du i analogi med ditt resonemang aldrig kritiserar eller har synpunkter på hur andra yrkesgrupper utför sina arbeten, exempelvis planerare av trafikmiljö, tjejen i kassan på ICA, våra politiker, etc?

Självklart ska man vara försiktig med att fälla kommentarer för snabbt, men jag förstår inte varför känslorna alltid blir så upprörda när någon kritiserar en tungförares förehavanden? Alla gör fel ibland och ibland agerar man inte så smart. Jag tror det även gäller tungförare. Men man lär av misstagen.

/Cero

Trier

Upphettade diskusionner förekommer ofta på internetbaserad debattforum, mycket tack vare att det som skrivs misstolkas. Används smileysarna och var försiktig med vad du skriver, är väl några små tips.

Sen tycker jag att vi kan bli mycket bättre i bussbranschen på att lära av varandras misstag. De flesta av oss gör misstag, framförallt i början, och förhoppningsvis lär vi oss utav dom. Och vi som har ett gäng mil under bältet bör ju dela med av oss av vår visom till vår nyare kollegor så att de inte behöver upptäcka allting den hårda vägen.

Det är ju ändå genom övning av och förberedelse på tänkbara situationer som vi kan förbättra våra chanser att klara oss bättre när en riktig situation väl uppstår. Oavsett om det är en liten eller stor situation.

Själv kom jag en gång med en buss i en korsning och svängde vänster när bussen plötsligt bara gick rätt fram som om det vore glashalt och jag kände att jag förlorade vägkänslan i ratten, och eftersom det var några minusgrader förutsatte jag just att det var halt och släppte bromsen i hopp om att återvinna lite av väggreppet. Det hjälpte dock inte alls utan bussen fortsatte bara rätt fram mot räcket på andra sidan av korsningen. Då började jag misstänka att det inte var halka som var problemet och ställde mig helt sonika på bromsen varpå bussen stannade. Det visade sig att det var styrstaget som hade gått av! Så det vart tungbärgare till verkstad och ett par timmar där. Tur i oturen så hade jag precis släppt av gruppen jag körde och skulle inte hämta dom förrän många timmar senare.

Jag har andra exempel där min erfarenhet och de utbildningar jag gått hjälpt till att klara av situationer som annars kunde gått illa. Jag har t ex fått punktering med en fullastad dubbeldäckare i en utförslöpa i Kassel - "det vart lite spännande där ett tag" som co-drivern sa efter att vi helskinnade hade stannat på vägrenen  ;)

//Mr T

Buss-Anders

Jo .. det går att vända eller jag har åkt buss ner dit förut, kan man få höra.
Att det sedan var en liten folkvagnsbuss för 10 år sedan hör liksom inte dit.
Alltid bäst att fråga ordentligt först  så man inte fastnar med en vanlig buss eller en ledbuss.

Undrar om marken har gett efter så att bussen har glidit ner både lodrätt och i sidled.Men varför bussen skulle längre fram nermot sjön kan jag inte förstå.

mvh
Buss-Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 05 oktober 2007, 20:26:06 PM
Jo .. det går att vända eller jag har åkt buss ner dit förut, kan man få höra.
Att det sedan var en liten folkvagnsbuss för 10 år sedan hör liksom inte dit.
Alltid bäst att fråga ordentligt först  så man inte fastnar med en vanlig buss eller en ledbuss.

Undrar om marken har gett efter så att bussen har glidit ner både lodrätt och i sidled.Men varför bussen skulle längre fram nermot sjön kan jag inte förstå.

mvh
Buss-Anders

En liten historia om detta, fast den härrör från 1960-talet. Kyrkans Manliga Ungdomskrets i Borås brukade göra ett par utflykter per år till KFUM:s lägergård Pojkebo utanför Alingsås. Första gången vi åkte dit åkte vi med omnibusägaren själv. Han vägrade köra fram utan släppte av oss vid stora vägen så att vi hade en dryg kilometer att gå till fots. Detta var inte populärt och eftersom vi råkade ha en busschaufför i gänget så tyckte han att bussägaren varit lite väl försiktig. "Hade inte varit några problem att köra och vända här", var hans omdöme.
Nästa gång hade vi en annan förare från samma bussbolag. Jag berättade för honom vad vår kamrat bussföraren (som inte var med denna gång) hade sagt och han körde fram alltmer muttrande. "Det går inte att vända här, jag har inte gångjärn på bussen". Nåväl, eftersom jag kände mig lite skyldig så erbjöd jag mig att hjälpa honom med att hålla koll när han backade ut till stora vägen.
Vi hade kommit till andra husen när en herre kom ut, hälsade på bussföraren och undrade "Vad håller du på med". Det visade sig att han var chef vid ett av SJ:s bussgarage och han berättade att han ofta hade bussar med sig hem och det var inga problem att vända ens med en 13-metare på gården vid Pojkebo. Med den typ av buss vi hade hade han vänt många gånger. Han erbjöd sig också att hjälpa till men föraren avböjde och vi körde tillbaka till gården igen. Där vände vår förare utan problem med ett par raska rattvridningar och lite back-fram på en halv minut.
Han var dock otroligt sur resten av den körningen och satte nog nytt hastighetsrekord alla fordonskategorier i rena ilskan på den smala vägen från Pojkebo ut till stora vägen när vi åkte hem igen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)