Den Oudsten bevarad till erftervärlden

Startat av Silo, 01 oktober 2011, 00:17:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silo

I dag på eftermiddagen transporterades Terminal G:s Den Oudstenbuss nr 202 (RLX358) till vagnhallen Gårda, där den kommer att ingå i Ringliniens samlingar. Genom vänligt tillmötesgående från Terminal G, som nu utrangerar dessa vagnar, kommer 202:an att bevaras till eftervärlden, såsom en värdig representant för den typiska Göteborgsbuss från 2000-talet som den är.

Formell överlämning kommer att ske under "öppen vagnhall" den 6/11, då som namnet antyder Ringlinien visar sina samlingar.

/TS

Rikard

trodde de även hade en av bussarna 368 eller 370 där oxå. Var visst bara 5 st av den modellen tillverkade.
Rikard.

M

Citat från: Silo skrivet 01 oktober 2011, 00:17:41 AM
I dag på eftermiddagen transporterades Terminal G:s Den Oudstenbuss nr 202 (RLX358) till vagnhallen Gårda, där den kommer att ingå i Ringliniens samlingar. Genom vänligt tillmötesgående från Terminal G, som nu utrangerar dessa vagnar, kommer 202:an att bevaras till eftervärlden, såsom en värdig representant för den typiska Göteborgsbuss från 2000-talet som den är.

Formell överlämning kommer att ske under "öppen vagnhall" den 6/11, då som namnet antyder Ringlinien visar sina samlingar.


Fint då skall man vara där den 6/11. Ostarna var bra att köra (Dieselversionerna) Frid över dess minne.

/M

Jacob

Synd att inte någon gjorde samma sak med en GUB 260-265 i Uppsala. Hoppas någon bevarar en 140-161-vagn i alla fall. De har varit typiska Uppsalabussar under 2000-talet.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Brollan

Ett av de sista uppdragen i somras.



Kommer den att återställas i orginalskick, dvs få tillbaka gamla GL-lacken?

Björn Forslund

Väldigt trevligt att ett exemplar av denna busstyp blir bevarad!
Vi trodde SvOf:s Swebus 3747 (Volvo B10M/Säffle -96) var Sveriges nyaste veteranbuss, men nu blev vi slagna med fyra år!

/Björn

larsy


Rikard

Citat från: Silo skrivet 01 oktober 2011, 00:17:41 AM
I dag på eftermiddagen transporterades Terminal G:s Den Oudstenbuss nr 202 (RLX358) till vagnhallen Gårda, där den kommer att ingå i Ringliniens samlingar. Genom vänligt tillmötesgående från Terminal G, som nu utrangerar dessa vagnar, kommer 202:an att bevaras till eftervärlden, såsom en värdig representant för den typiska Göteborgsbuss från 2000-talet som den är.

Formell överlämning kommer att ske under "öppen vagnhall" den 6/11, då som namnet antyder Ringlinien visar sina samlingar.


Vilket GS nummer hade denna gissar det e en av 12m vagnarna med tanke på storleken på mitt fönstret på vänstersidan.
Rikard.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rikard skrivet 01 oktober 2011, 22:35:49 PM
Vilket GS nummer hade denna gissar det e en av 12m vagnarna med tanke på storleken på mitt fönstret på vänstersidan.
Rikard.

Fd GS 511 och alltså en 12 meters-buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kim

Hvad pokker!! Er i begyndt at bevare busser i Sverige som har servostyring?? :) Det var da en god nyhed.. Jeg har længe syntes at det var ærgeligt at i ikke bevarer busser fra 1980'erne og 1990'erne, men det gør i så nu.

I Danmark stod det også slemt til, derfor startede jeg Busbevarelsesgruppen Danmark, og fik reddet en masse busser til bevaring. Der manglede initativ til at få dem bevaret, og Leyland busser var over-representeret, mens der var for få Volvo busser. Jeg fik på få år reddet over 10 Volvo'er, (plus Københavns Sporveje 531 Volvo B59 chassis nr.1) så nu er Volvo vel repræsenteret i Danmark. :)

Fra 1980'erne er følgende busser nu bevaret i Danmark af Busbevarelsesgruppen, og Sporvejsmuseet:

Volvo
B10M Aabenraa årg. 1982  Odense Bytrafik #130.
B10M Aabenraa årg. 1982  Bus Danmark #1441. (Hentet hjem fra Polen i 2009)
B10R Aabenraa årg. 1983   Aalborg Omnibus selskab #245
B10M Aabenraa årg. 1983   HT #1596
B10M Aabenraa årg. 1986   Combus NT #8227
B10M Aabenraa årg. 1987   Odense Bytrafik #140
B10M DAB        årg. 1987   DSB #098
B10M DAB        årg. 1988   HT #1856
B10M Aabenraa årg. 1988   SAS #17
B10M Aabenraa årg. 1988   Aalborg Omnibus Selskab #268
B10M Aabenraa årg. 1989   Holstebro Bybusser #11
Scania
BR112 DAB       årg. 1982   HT #1388
BR112 DAB       årg. 1984   HT #1585 (hentet hjem fra Estland i 2009)
Leyland
6-1-TL11/5 DAB årg. 1982  HT #1501
7-1200L DAB    årg. 1987   Tylstrup Busser #129
7-948L  DAB    årg. 1989    Jørgen Vestergaard, Thisted Bybus / PAN BUS #240

1990'erne:

Volvo
B10M Aabenraa årg. 1991   DSB #255
B10BLE Aabenraa årg. 1994 Partner Bus #8431
DAB
12-1200B       årg. 1990     Århus Sporveje #272
12-1200B       årg. 1991     Århus Sporveje #287
15-1200C       årg. 1993     Fjordbus #7433
15-1200C       årg. 1995     Bus Danmark #1950
15-1200C       årg. 1998     Combus #5202.

Jernbanemuseet har også en Volvo B10M fra 1979..

Sporvejsmuseet forventer at bevare én Volvo B10BLE-63B med Säffle 2000NL karrosseri bygget i Aabenraa.

Jeg kan ikke finde Swebus 3747 på SvOf hjemmeside! Og sjovt at i nu bevarer en Den Oudsten B96, jeg tror ikke der er bevaret sådan en i Holland! :)

Björn Forslund

#10
Servostyrning kom redan på 50-talet på Scania-Vabis.... ;D
SvOf har faktiskt ett antal bussar från 80-90-tal:

SL H3 6332/Swebus 1607 Volvo B10M/Säffle -82
Jämtlandsbuss 240/Svensson Saxvallen  Scania CR112 -83
GDG 2681 Volvo B10M/vanHool -86
SJ/Swebus 2845 Volvo B10M/Säffle -87
SL H12 5508/Swebus 1356 Scania CN112 -87
Swebus/Nobina 3747 Volvo B10M/Säffle 2000 -96

Tre av dessa är besiktigade o körklara!

Hemsidan är tyvärr inte uppdaterad ännu!


j-a

Vad är planerna för 2681,ska den återställas till ursprungsutseende?Är det bara lacken som ändrats?

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 02 oktober 2011, 21:41:06 PM
Vad är planerna för 2681,ska den återställas till ursprungsutseende?Är det bara lacken som ändrats?

Givetvis är det GDG-lack som eftersträvas. Förutom målning och slitage på skinnfåtöljerna och en modernare CD/DVD-spelare är den väl sig lik sedan GDG-tiden, såvitt jag vet.
Det är väl mest resurser i form av entusiaster som felar. Det enda besiktningen slog ner på som återstår att fixa är den läckande smörjoljetanken, och en annan sådan i rostfritt finns för montering.
GDG-diggare, gör en insats!

Danne B.


Björn Forslund

Citat från: Danne B. skrivet 03 oktober 2011, 07:30:15 AM
Var står 2681 då?

//Danne

Söder om Stockholm, men vill några ta sig an den är den givetvis flyttbar, om det finns lämplig plats att ställa den på.
Vi måste sprida ut vagnparken dit det finns folk som vill göra något.